Aankomst op schiphol/hechting

• sprokkeltje

Hoi allemaal,

Even een vraagje vanuit Beijing. We komen woensdagavond aan op Schiphol. Mijn ouders komen ons ophalen en er komen wat vrienden van ons om ons te verwelkomen.

Mijn moeder had een hele goede vraag, hoe moet ze ons zoontje begroeten? Mag ze hem een handje geven? En gedag zeggen? En hoe dan verder?

Ik heb mijn paarden bij mijn ouders staan en kom daar 2 maal daags, ik neem ons zoontje dan dus mee. Ze gaan hem niets geven, ik verschoon hem, troost hem, doe alles, maar kunnen ze dan wel met hem spelen of met hem praten?

Verder houden we op zaterdag na thuiskomst een welkomst feestje, daarna gaan we ons in elk geval 3 maandjes afgesloten houden van visite in ons eigen huis. We willen wel op visite gaan,zodat we weg kunnen zodra het nodig blijkt te zijn.

We willen het beste voor ons zoontje, dus hoe pakken jullie dit aan, of pakten jullie het aan?

Dan kunnen we zelf wel onze weg vinden, maar advies is altijd heel fijn om te krijgen..

groetjes sprokkeltje

• F

Hoi,

Het igt ook een beetje aan je kind en zijn leeftijd.

Kan je wel vertellen hoe wij het hebben gedaan. Anderen mogen echt wel praten tegen onze dochter en mijn ouders hebben haar op schiphol ook gewoon begroet. Ze was nog te klein om een handje oid te geven maar ze hebben haar wel een aai over haar wang gegeven. Zolang jij degene bent die eten en drinken geeft en je zoontje troost en bescherming bied, is het volgens mij goed. Ik wilde niet dat mijn dochtertje bang zou worden voor andere mensen, dus heb daar niet te moeilijk over gedaan. Zodra zij aangeeft dat ze het niet wil neem ik haar bij me en bied haar de bescherming die ze zoekt. Mijn ouders spelen ook met haar, maar alleen als het van haar uit komt. Ze spelen ook met mijn zoontje, dus zou raar zijn als ze haar zouden negeren.

En ook belangrijk, volg je gevoel. Als je gevoel zegt dat het niet goed gaat, hou dan meer afstand.

Succes en nog veel plezier in China!

Gr. F

• sprokkeltje

Bedankt voor je reactie F.

Ik zit wel met jou op 1 lijn kwa gedachten hierover geloof ik.

Ons zoontje is 2 jaar.

Hier negeren we elkaars kinderen namelijk ivm hechting in de groep.

Maar de opas en omas zijn natuurlijk wel close familie en is anders dan mensen die verder weg staan.

• B

Wij hebben elkaars kinderen niet genegeerd in de groep.. Het komt echt niet op die ene week aan was ons idee. Uiteraard niet knuffelen ofzo.. Maar we deelden ook wel koekjes uit aan de kinderen of even opletten als de andere iets gingen bekijken. Die mensen zie je straks (niet vaak) weer dus er kan dan toch geen verwarring ontstaan wie de ouders zijn??

• pepe

Hoi,

wat een heerlijk moment, zo bijna naar huis!

En straks je kindje aan je ouders en vrienden laten zien; hardstikke bijzonder moment!

Wij zijn met een bus van Schiphol naar huis gegaan; met alle familie en vrienden. Voor de oudste twee en iedereen om ons heen heerlijk om bij te kletsen, voor ons heerlijk en voor de kleine uk niet naders dan met de bus mee in China, want we hadden vooraf wel iedereen een brief over hechting meegegeven.

Ik ben zo gaan zitten dat onze uk bij mij kon wegkruipen (viel zelfs in slaap), de ouders hadden drinken en lekkers voor iedereen in de bus geregeld en zo konden we eigenlijk gelijk uit dat drukke vliegveld weg, want dat wa sbest overweldigend, ook omdat er die dag bijna 20 gezinnen aankwamen….

Wij zijn de eerste maanden wel op stap geweest (moesten wel, de oudste twee gingen weer naar school) maar thuis kwam er niemand; dat was ons plekje. Pas na een maand of twee mochten de oudste twee weer een vriendje meenemen (ophalen bij de deur…) en na 3 maanden deed de oudste communie, dus toen kregen we visite…

Aankomstfeestje hebben we na 7 weken gehouden, buiten de deur….

We hebben onze uk altijd zelf laten aangeven wat er wel/niet kon…. dus een kusje oid van opa en oma heeft heel lang geduurd, maar een aai kon best hoor!

• kind van mijn hart

Wat een heerlijk moment he om weer naar huis te gaan en je kind kennis te laten maken met opa en oma en allen die je lief zijn.

Zelf hebben wij 3 prachtige dochters en we zijn een half jaar geleden thuis gekomen met onze jongste (toen 10maanden oud en geboren in China)

Wij hebben bij alle kids opa en oma en ooms en tantes onze kinderen gewoon lekker laten knuffelen en is iedereen is gewoon over de vloer geweest.

Onze ervaring is dat een kindje al heel erg snel weet wie papa en mama zijn en bepaald ook zijn/ haar houding hierin.

In zeg maar het gewone leven ziet een kindje buiten papa en mama ook andere mensen en ik denk dat een geadopteerd kindje ook al snel hierin een gezond evenwicht vindt.

Volg je hart en gevoel je hebt je zoontje al aardig leren kennen de afgelopen weken en bepaal wat hij aankan,dan komt het zeker goed.

Enne oma en opa die lopen vast al naast hun schoenen van trots.

Een goede terug reis ,geniet ervan straks weer op je eigen stekkie met z n 3en

• Swiss

Wij hebben op de dag van aankomst de opa's en oma's wel even ons kindje vast laten houden en knuffelen. Ook zij hebben jaren er naar uitgekeken. Het echte hechten begint naar mijn idee toch pas later. Na de aankomst hebben we wel aangeven dat we het rustig aan zouden doen en de punten die belangrijk zijn voor het hechten. Daar hebben ze zich ook heel goed aan gehouden. Mijn schoonouders kregen uiteindelijk pas na ongeveer 8 maanden na thuiskomst weer een knuffel van ons kindje. Dus ik was blij dat we hadden gezegd dat het wel bij aankomst wel even mocht.

Inderdaad zoals de anderen zeggen volg je hart en doe wat goed voelt en kijk naar je kind.

Heel veel plezier woensdag. Geniet ervan

• F

Idd, opa's en oma's zijn staan heel dicht bij.

Onze dochter was bij aankomst 1,5 jaar, dus nog erg jong, maar heb niemand haar laten negeren. Zou ik zielig vinden voor haar… Ze moet tenslotte weten dat ze er mag zijn, juist zij.

Ze is bij opa en oma alleen maar aan het schaterlachen, zo'n lol heeft ze daar. Ze wil zelf niet opgetild of geknuffeld worden dan iemand anders dan papa en mama. Ook niet door opa en oma, dus het is echt niet slecht voor de hechting geweest, maar wel goed voor haar zelfvertrouwen.

Heel veel geluk en plezier gewensd met jullie zoontje!

• Hannah

Ik heb die ‘grote’ begroetingen op Schiphol nooit zo goed begrepen, wij wilden dit juist zo klein mogelijk houden, het kind maakt al zoveel mee, daar passen voor mijn gevoel geen grote-emotionele groepsbijeenkomsten bij……… Maar dit is ieders eigen keus…. Wij hebben het zo gedaan:

Wij hebben ons op laten halen door 1 persoon en zijn zo snel mogelijk richting huis gereden. Je bent dan al een beetje ‘ge-acclimatiseerd’ en de grootste emotie is er voor jezelf af. Bijna thuis, RUSTIG koffie-/theedrinken met de naaste familie/vrienden en dan na een half uurtje ofzo, lekker gewoon naar huis en bijkomen en na 6 weken elders een aankomstfeestje geven………

Het negeren en het volkomen uitlsuiten van contact met bijv. opa en oma of ooms en tantes vind ik persoonlijk absurd. We hebben het altijd van de kinderen zelf laten afhangen: Zoeken ze contact of willen ze op schoot, lekker laten gaan. Wel hebben we iedereen gevraagd om geen kadootjes e.d. te geven. Willen ze geen contact, of erger, worden ze ongevraagd opgetild o.i.d. dan beschermen we ze als tijgers…. We hebben bovendien meer (oudere) kinderen, dus dan lukt het überhaupt niet om ze helemaal af te schermen. De kinderen moeten naar school, sport, muziekles, vriendjes etc. gebracht. De nieuweling moet dan vaak, automatisch mee…. Als de thuishaven maar rustig is.

• sprokkeltje

Bedankt voor alle reacties!!

Ik weet inmiddels wat wij willen en wat we denken dat goed voor ons manneke is.

En opa en oma staan heel close bij ons, ik kom er ivm mijn paarden 2 maal daags, en hij zal dus meegaan.

We houden het eten geven, troosten, knuffelen en verschonen, badderen en naar bed brengen voor onszelf,

derest mag onze naaste familie en dierbare vrienden mee genieten van ons o h zo mooie manneke. Ons huis blijft de komende maanden wel visite vrij, dat is een veilige rustige plek. Wij gaan zelf wel op visite. Kunnen we weg als het niet gaat.

Overigens, bij ons komen mijn ouders ons ophalen. En er wilden 2 vriendinnen komen op Schiphol.

Wij houden zaterdag een beschuit met muisjes middag van 2 uurtjes. Dan kan iedereen hem komen bewonderen.

Dan houden we ons huis de komende maanden voor ons drietjes. Ligt er even aan hoe hij het doet of het korter of langer zal worden.

We houden het bij mijn ouders, mocht de kleine het niet trekken, dan kan papa of mama met hem naar ons eigen huis gaan.

ALle mensen leven al die jaren in de mmm en daarop volgende al zo mee met de adoptieprocedure, die willen we graag onze knappe man laten bewonderen.

Bedankt voor jullie reacties, er is me heel veel duidelijk geworden. Je wilt toch alleen maar het beste voor je kleintje, toch?