Levensboek

• t@sje

Hoi,

Voor onze zoon van 4 jaar wil ik gaan beginnen met een levensboek. Dit omdat we merken dat hij af en toe nadenkt over zijn adoptie en we willen voorkomen dat hij dingen zelf (onjuist) gaat invullen. Ik vind het alleen wel moeilijk om te bepalen welke vorm ik het levensboek ga geven. Ik denk aan een grote multomap waaraan we telkens losse bladen toevoegen. Maar wat doe je er wel en niet in, en waar stop je. Ik wil sowiso vanaf zijn geboorte beginnen, maar twijfel of het handiger is om 1 boek te maken van geboorte tot en met nu (en dat te blijven aanvullen met grappige uitspraken, knutsels en info over hoe hij opgroeit), of om voor het verhaal van geboorte tot adoptie een apart boek te maken en daarna verder te gaan aan een boek van thuiskomt tot nu wat we steeds blijven aanvullen.

Hebben jullie hier ervaring mee? En wat is naar jullie idee het handigst?

• Marièlle67

Hoewel ik geen ervaring met dergelijke boeken heb zou ik gevoelsmatig zeggen dat ik geen apart boek van voor en eentje van na de adoptie van zou maken. Net alsof het leven in twee delen is gesplitst of zo, ik zou voor 1 boek kiezen en de adoptie is dan gewoon één van de grote levensgebeurtenissen die in het boek voor gaat komen.

• HenS

ik vind 1 boek ook leuker.

als wij terug zijn uit China ga ik ook een boek maken vanaf dag dat we zijn begonnen (heb toen foto vd stempel vd chinese ambassade gemaakt) veel dingen scan ik in en dmv foto's teksten maak ik er een leuk boek van (hoop ik)

groetjes HenS

• sprokkeltje

Ik heb een adoptie multo map met losse voorgedrukte bladen, met alle belangrijke gebeurtenissen erin.

Doordat het een map is, kan ik er vanalles bijvoegen wat ik denk dat belangrijk voor onze zoon is.

We zijn net thuisgekomen uit China en ik wil alles wat we van hem hebben, bv finding ad enzo, erin gaan doen.

• MSA

Ik heb laatst de site van Beth O'Malley ontdekt over ‘lifebooks’. Zie http://www.adoptionlifebooks.com/. Ze geeft veel informatie over het maken van een levensboek waarin echt het leven van het kind centraal staat (bijv. dat het start met de geboorte van het kind en niet met de start van de adoptieprocedure door de adoptie-ouders). Het is dan echt het boek van het kind. Als je in die lijn doordenkt, zou ik ook maar 1 boek maken.

Je kunt je op de site van O'Malley trouwens ook aanmelden voor haar e-mailnieuwsbrief, waarin je een aantal tips ontvangt voor het maken van een levensboek. En er is een boek te koop met tips, maar die is nu uitverkocht en komt (geloof ik) in september weer uit.

Veel succes en plezier ermee!!

• steunstarfish@hotmail.com

Ik heb zelf een powerpoint gemaakt op de computer met bewegende plaatjes en zo vanaf de dag van geboorte.

Aangezien wij niet weten wat er tussen de geboortedag en aankomst in het kindertehuis is gebeurd heb ik daar globaal iets over gezegd. Belangrijke documenten heb ik ingescand en ook opgenomen in de powerpoint. Wel heel basic zodat het kind het ook begrijpt.

De powerpoint dia's heb ik uitgeprint en in een mooi schriftje gedaan, om gewoon lekker door te bladeren.

voorbeeld vind je op http://www.chinarootsenreizen.nl/Rootsinfotips.html

wat ik zelf ook erg leuk vind zijn de adoptiekabinetten van http://www.baleinebleue.nl/ dat zijn kastjes met leuke vakjes en laatjes waar je al de adoptiespulletjes en andere herrinneringen in kunt bewaren. Misschien ook een leuke tip.

• t@sje

Bedankt voor alle reacties en tips!

De reden dat ik twijfel over 1 of 2 boeken, is dat het adoptieverhaal van onze zoon wat ons betreft voorlopig alleen voor hem bestemd is. Als hij dit tzt wil delen met andere mensen mag dat, maar die keuze heeft hij niet echt als alle info in dat ene boek zit en hij wil wel graag bepaalde dingen uit dat boek laten zien aan iemand anders. Of (bedenk ik nu opeens) zou dat zich vanzelf oplossen doordat we nu nog niet echte concrete duidelijke details geven maar alleen de grote lijn (die voor andere mensen al min of meer bekend is) beschrijven en pas concretere info geven als onze zoon ouder is en ook goed in staat om te beslissen met wie hij bepaalde info wel of juist niet wil delen?

• An65

De site van Beth O'Malley is echt heel goed, maar er is ook goede literatuur bij BAAF www.baaf.org.uk - even googlen op ‘life-story work’

• metameulenbelt

Hallo t@sje,

Ik heb lifebooks voor mijn kinderen gemaakt. Een lifebook is een boek waarin het verhaal van het kind wordt beschreven vanaf het moment van geboorte tot opname in het adoptiegezin. Er zijn allerlei vormen. Beth heeft heel veel informatie op haar site en in haar nieuwsbrieven. Het is mogelijk dat een ouder zelf een lifebook maakt, of dat het lifebook samen met het kind wordt gemaakt. Ik ben ook lid van een groep adoptieouders van kinderen uit China die lifebooks maken voor hun kinderen. De boeken die ik zelf heb gemaakt zijn a.h.w. fotoalbums met alle informatie erin. Ik heb ze digitaal gemaakt en laten afdrukken. Een album met pagina's die je zou kunnen aanpassen naarmate je meer informatie krijgt in de loop der tijd, is ook een heel goed idee.

Mocht je meer informatie willen, mail me dan even op meta@ahov.nl .

Groetjes,

Meta