Hoi Esmee,
Wij hebben, na een zelfde lange IUI en ICSI traject als jij beschrijft, uiteindelijk 4 jaar in het adoptietraject gezeten. Het wachten is lang, zeker als iedereen om je heen wel “aan de beurt” is, zij het met adoptie, hetzij met eigen kindjes.
Ik denk dat iedereen die twijfels op een gegeven moment heeft, maar als je zo graag een kindje wil, is doorzetten de enige mogelijkheid. Ik weet niet of je al op een wachtlijst staat of al voor een land hebt gekozen (lijkt me wel gezien de 5 jaar), maar ik sluit me aan bij de voorgaande reacties: er zijn veel landen met kindjes die heel graag een pappa en mamma willen! SN kindjes hebben dit nog wel harder nodig dan NSN kindjes, omdat de laatsten meestal wel in het land van herkomst geplaatst kunnen/zullen worden.
Wij hebben sinds 3 maanden 2 kindjes uit Hongarije, en zijn ZO blij! Het is heel leuk, maar soms ook niet leuk, zoals bij alle gezinnen met jonge kinderen. Ik weet dat Hongarije naarstig op zoek is naar geschikte ouders om meer dan 1 kindje op te nemen. Hier zijn de kindjes wel wat ouder, kijk maar eens op de website van de Nederlandse Adoptie Stichting. Mischien komen jullie wel niet in aanmerking, maar er zijn nog zoveel landen die ook open wachtlijsten hebben, dus rondkijken bij andere VG's lijkt me een goede keuze. En misschien je SN lijstje nog eens doorlopen? En als je dan via de Kinderbescherming je rapport uiteindelijk aan moet laten passen, gewoon doen! Dan heb je ook het gevoel dat je er weer concreet mee bezig bent, en misschien is het hele lange wachten dan ineens voorbij…
Maar goed, neem ook in je overweging mee dat het adopteren veel geld kost en nog veel meer geld gaat kosten. En alle andere dingen die erbij komen kijken, als ze er eenmaal zijn. En als je dan echte twijfels hebt, is het alleen maar een reeele en verstandige keuze om er misschien niet mee door te gaan. Want het moet voor de kindjes altijd goed zijn, en als je door twijfels dat niet kunt bieden, kan er alleen maar respect zijn voor jullie keuze.
Succes!