Kindje is ouder!!

• monias

Mijn dochtertje blijkt na medisch onderzoek veel ouder te zijn dan opgegeven en ik ben wel in paniek want dan klopt ook de ontwikkeling niet en kan ik zomaar dit aanpassen officieel? Heeft iemand hier ervaring mee?? Dank

• lise1

Ik kan mij voorstellen dat het schrikken is. Wij hebben een kind waarvan de geboortedatum wel moet kloppen maar dat in feite minstens anderhalf jaar jonger in ontwikkeling is. Nu na 10 jaar bij ons (met 4 jaar oud gekomen) blijft die achterstand op anderhalf jaar. Wij doen daar vrij laconiek over wij gaan met hem om alsof hij gewoon anderhalf jaar jonger is, maar vieren wel gewoon zijn ware leeftijd. Zelf is hij hier ook heel makkelijk onder.

Mijn tip kijk naar de ontwikkeling en speel daar op in, laat het niet afhangen van een leeftijd. Dit is wel enorm omschakelen, maar in ons geval wel het beste omdat je kind anders op haar tenen gaat lopen.

• FV

Ok, geen paniek!

Dit gebeurt wel vaker bij adoptie. Ik zou zeggen: laat het even bezinken en kijk gewoon naar je kind. Is het in haar belang om de leeftijd te laten aanpassen? Of is ze nog achter in haar ontwikkeling - de meeste kinderen hebben nu eenmaal heel wat in te halen - en is het misschien nu wel even ‘handig’ om op papier wat jonger te zijn?

• Marièlle67

ik heb je een prive berichtje gestuurd

• An65

Kijk maar even goed naar je dochter en kijk welke leeftijd jij passend vindt. De waarheid is misschien wel niet zo belangrijk… soms is het heerlijk wanneer een kind op papier jonger is, dan kan ze rustig haar eigen ontwikkelingspad volgen en heeft daar meer tijd voor!!

Je kan altijd nog - later - haar leeftijd laten aanpassen.

Ik zou wel even opletten met groei en puberteit en dat ook even met de artsen overleggen of en als je daartoe besluit hoe, je haar zo veel mogelijk tijd kan geven voor ze de puberteit in schiet.

• Nathalie

Hoeveel scheelt het met de opgegeven leeftijd? Dat lijkt me een vreemde situatie….

• Marièlle67

Het lijkt een vreemde situatie maar het is iets wat in de praktijk bij adoptie wel vaker voorkomt, soms omdat geboortegegevens helemaal niet bekend zijn maar ik vraag me ook wel eens af of het soms niet bewust gebeurd, om bijv. oudere kindjes ook nog een goed plaatsingskans te geven. Het feit dat kinderen boven een bepaalde leeftijd in sommige landen niet meer welkom zijn (en dan bedoel ik niet bij de adoptie-ouders maar meer de wetten van het land) zal daar wellicht ook aan meewerken.

• F

Ik kan me goed voorstellen dat je daarvan geschrokken bent. Helaas kan ik je geen advies geven, want ik heb hier geen ervaring mee. Wilde je alleen even sterkte wensen, en je kindje is echt nog steeds dezelfde schat als hiervoor. Maar dat weet je wel. Ik hoop dat je al een beetje over de eerste schrik heen bent, sterkte.

• peter.schrumpf@orange.nl

Hoi Monias,

Wij hebben een dochter uit ethiopie die volgens ons ook ouder is dan aangegeven. In het begin was het voor ons wel vreemd. Met de huisarts hebben wij overlegd, alleen als er meer dan een half jaar verschil in zit kunnen ze het aanpassen. Haar vraag was wat schiet je ermee op? Wij hebben hier over nagedacht en het zo gelaten misschien ook een vraag voor jullie om over na te denken.

Sterkte

onias Schreef:

——————————————————-

> Mijn dochtertje blijkt na medisch onderzoek veel

> ouder te zijn dan opgegeven en ik ben wel in

> paniek want dan klopt ook de ontwikkeling niet en

> kan ik zomaar dit aanpassen officieel? Heeft

> iemand hier ervaring mee?? Dank

• Jacqueline

Onze zoon is ook 1 jaar ouder dan bij voorstel (dit weten we heel zeker na doorspitten van de papieren). Ook is onze zoon sinds enige tijd hier zelf van op de hoogte. Dit maakt het soms wel lastig omdat hij op papier jonger is dan zijn biologische leeftijd.

Aanpassen schijnt te kunnen, maar dit laten we aan hem zelf over tegen de tijd dat hij hier goed over heeft nagedacht. Voor de rest is het rekening met de puberteit houden, want die komt eerder dan je zou verwachten bij zijn papieren leeftijd.

Wij zelf hebben er geen problemen mee en leggen het ook altijd uit als hij weer eens heeft geroepen dat hij 9 is en geen 8.

Jacqueline