Familie uit Velserbroek vast in Colombia

• *lin1970*

Familie uit Velserbroek vast in Colombia

29 aug 2011 | 21:57

Aeroporto de Pereira, waar de familie werd tegengehouden

VELSERBROEK Een familie uit Velserbroek kan Colombia niet uit omdat hun adoptiekind Ruben het land niet mag verlaten.

Marco en Brigitta Neervoort waren op een zogenaamde ‘rootsreis’. Dat is een vakantie waarin adoptiekinderen teruggaan naar het land van herkomst. Toen de familie op 25 augustus echter terug wilde keren naar Nederland werd adoptiezoon Ruben tegengehouden. Volgens de autoriteiten is het paspoort van Ruben niet in orde en is de adoptie daardoor niet officieel. De achternamen op zijn Colombiaanse paspoort zijn namelijk niet in overeenstemming met de achternamen op zijn Nederlandse paspoort.

De familie Neervoort is naar eigen zeggen nu afhankelijk van wat het ICBF (de Colombiaanse kinderbescherming) en de Nederlandse Ambassade kunnen bewerkstelligen met de immigratiedienst in Colombia. In elk geval is er al wel contact geweest tussen de Nederlandse Ambassade in Colombia en het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Nederland. Er wordt gekeken of er een noodoplossing kan worden gevonden om de familie uit Colombia weg te krijgen.

In een email laten Marco, Brigitta, Juan Carlos en Ruben Neervoort weten dat het ‘redelijk met ze gaat’. “Maar we zijn -zoals begrijpelijk- erg vermoeid en emotioneel aardig gebroken. Met de jongens gaat het redelijk goed, maar zij voelen ook de druk en zien ook dat wij emotioneel zijn. En de jongens weten wel heel goed wat er aan de hand is en hebben natuurlijk ook hun angsten. Vanochtend vroeg Ruben zelfs of hij nu in Colombia moet blijven en weer een andere papa en mama gaat krijgen. Dit is zo ontzettend triest allemaal!”

• *lin1970*

las het vandaag hoe kan zo iets nu en het lijkt me ook vreselijk als zoiets je overkomt.

hoop dat het snel opgelost word voor deze familie

• Nannie

Pffff hoop dat de situatie snel opgelost wordt en het hele gezin weer naar huis kan.

Lijkt me vooral heel naar voor de kinderen. Beangstigend.

• MCP

Dat kan dus heel snel gebeuren als je met 2 paspoorten gaat reizen.

Onze zoon uit China heeft ook een chinees paspoort gekregen wat nog 5 jaar geldig is.

Als we nu naar Chiona zouden gaan en dat paspoort mee zouden nemen naar China en ook een nederlands paspoort met - inderdaad- ook wat andere namen, dan kan ik me heel goed voorstellen dat je daarmee in de problemen komt.

• Hannah

Ja, ik vind het ook vreemd om met 2 paspoorten te gaan reizen en eigenlijk wel logisch dat je bij een controlepunt in de problemen komt. Er wordt (gelukkig) ook daar strenger op mensen- of kinderhandel gecontroleerd. Het zal uiteindelijk wel loslopen, maar laat het 2e paspoort voortaan maar thuis!

• Pienemien

Geen idee hoe dat met Colombia zit en of er misschien een reden is om ook je Colombiaanse paspoort mee te nemen. Alleen het Nederlandse paspoort lijkt me voldoende, maar ik weet daar niets van. Bij China is het zo dat je kind de Chinese nationaliteit verliest op grond van de Chinese wet, doordat het de Nederlandse nationaliteit verkrijgt . Ook al heb je dus nog een Chinees paspoort met een geldigheidsdatum in de toekomst, een geldig reisdocument is dat niet meer omdat je kind niet langer de Chinese nationaliteit heeft. Overigens een vreselijke ervaring voor de betrokken familie uiteraard.

P.

• Nannie

Hallo MCP,

Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat lijkt me idd ook logisch.

Kan me aan de andere kant ook voorstellen dat je dat paspoort mee wilt nemen als je op zoek gaat naar de biologische ouders.

Emotioneel gezien dan he… niet praktisch gezien.

• marjolein3

Geadopteerden uit colombia hebben altijd een dubbele nationaliteit en zijn verplicht om bij een bezoek aan Colombia het Colombiaanse paspoort mee te nemen.

Zie onderstaande informatie van de WK website.

Paspoort

Wanneer een Colombiaans geadopteerde naar Colombia reist dan heeft hij/zij naast het Nederlandse paspoort ook een Colombiaans paspoort nodig. Let op: dit geldt zowel voor minderjarigen als voor meerderjarigen. Het Colombiaans paspoort is 10 jaar geldig.

Voor de aanvraag van dit paspoort is allereerst belangrijk te weten of je adoptie in Colombia is doorgevoerd in het Burgerregister. Indien dit het geval is dan hebben jij of je adoptieouders na de adoptie een geboorteakte verkregen waarop de Nederlandse achternamen van je adoptieouders zijn opgenomen. Heb je deze geboorteakte niet en alleen een akte met je Colombiaanse namen, dan betekent dit meestal dat je adoptie niet is doorgevoerd in het Colombiaans burgerregister. Dit moet dan eerst gebeuren alvorens er een paspoort kan worden aangevraagd. Je kunt namelijk niet reizen met twee paspoorten (je Nederlandse en Colombiaanse) waarin verschillende achternamen staan vermeld.

Wanneer heb ik mijn Colombiaanse paspoort nodig?

Je Colombiaanse paspoort heb je in principe alleen nodig om het land in en uit te komen. Tijdens je verblijf adviseren wij je Nederlandse identiteit aan te houden.

• Marièlle67

Het is te hopen dat er voor deze familie snel een oplossing komt en ze weer gauw terug naar huis mogen.

En zo zie je maar dat het slim is om bij rootsreizen je echt heel goed te laten informeren voor je vertrekt, de informatie was kennelijk wel beschikbaar. Ik moet wel zeggen dat het ook wel een beetje mijn angst is bij een eventuele rootsreis, dat er dit soort dingen gaan gebeuren. Nu hebben onze kinderen in allebei hun paspoorten dezelfde namen en geboorte-data en zo maar toch…..het blijft toch altijd spannend denk ik.

• marjolein3

Inderdaad erg belangrijk. Zo is het voor Chinese kinderen niet mogelijk om op hun Chinese paspoort naar China te reizen (bijv. voor de adoptie van een brusje). Zodra het kind geadopteerd is in China vervalt de Chinese nationaliteit en is het Chinese paspoort niet meer geldig.

China in lukt nog wel maar bij het verlaten van China geeft dit dezelfde problemen als nu met dit gezin.

Overigens blijkt uit het volgende berichtje dat deze jongen eerst door andere mensen was geadopteerd en later door dit gezin. Dat zal de reden zijn van de twee verschillende achternamen.

Volgens de autoriteiten zijn de achternamen op het Colombiaanse paspoort van Ruben niet in overeenstemming met de achternamen op zijn Nederlandse paspoort. Ruben werd namelijk ooit door een ander Nederlands stel geadopteerd en daarna -keurig volgens de Nederlandse regels- door Marco en Brigitta overgenomen. Maar de Colombianen erkennen die Nederlandse procedure niet.