leeftjjdserschil bio en adoptie kindje

• summer-2424@hotmail.com

we zouden graag willen reageren op een kindje dat 8 a 9 maanden jonger is dan onze eigen bio kind

kan er hiervoor despenatie aan gevraagd worden?

wie heeft er ervaring mee, hoor het graag daar in ons gezins rap staat 12 maanden dus een jaar verschil

gr summer

• pepe

Dispensatie aanvragen kan altijd, alleen… of je het ook krijgt….

Ik weet van onze vorige procedure dat er

1) een groot verschil is tussen VGH… de een houdt 2 jaar aan, de ander 1 jaar en als het dan 11 maanden wordt, vragen ze inderdaad dispensatie aan

2) het daarbij ook nog anders kan zijn als het geslacht verschillend is (bij hetzelfde geslacht is de kans op problemen iets groter dan bij een tegengesteld geslacht)

3) een groot verschil is tussen de manier waarop een RMW het verwoord heeft in je rapport

Ik weet niet of de betreffend eVGH open staat voor een dergelijk klein verschil; als zij al niet mee willen gaan hierin, heeft het geen zin…misschien moet je dat eerst navragen, en dan kun je bij een positieve reactie meteen vragen of het weleens vaker wordt aangevraagd en hoe justitie dan reageert.

Even los daarvan;

2 kids die in elkaars vaarwater zitten omdat ze erg weinig in leeftijd schelen kán de eerste periode flink verzwaren en ook daarna voor problemen met het zelfvertrouwen zorgen.

Daarnaast heb je het risico dat de kids bij elkaar in de klas komen, vriendjes/vriendinnetjes it dezelfde “poel” krijgen enz. En wat dan als het met de een goed gaat en de ander niet, of als de een heel geliefd is en de ander minder?

Voor de oudste verandert al zo veel, dat het soms veiliger is als het écht een jonger kindje is en de oudste zich ook echt de oudste/grootste kan voelen

Succes met alle afwegingen, hopelijk reageert er iemand met “ervaring”

• Jacqueline

Toen wij reageerden op een kindje bij een VGH zat er 8 maanden tussen onze jongste en dit kindje.

De RvK heeft hier een negatief advies voor afgegeven.

• *Marjo*

Het kan wel.

Ik ken meerdere gezinnen bij wie het leeftijdsverschil kleiner is dan een jaar.

Mijn oudste twee schelen 9 maanden.

Een keuze die ik morgen zo weer zou maken, 4 handen op 1 buik.

• Simone30

Bij ons is het bepaald door de kinderbescherming, niet de VH.

• *Marjo*

Heb ik nooit iets van gemerkt dat de Raad daar nog wat van moest vinden.

Er stond ook niks over in ons raadsrapport, leeftijd opengelaten.

• pepe

Hoi Marjo,

dat is toch echt wel veranderd…. nu moet je bijna alles benoemen, inclusief leeftijdsgrenzen…

het verschil tussen de procedure 3 jaar geleden en nu was megagroot….

• DMS

Is het niet zo, dat tegen de tijd dat je af kunt reizen je voldoet aan die 12 maanden?? (en je dit misschien ook zo kunt benoemen….)

• Marièlle67

Het leeftijdsverschil tussen de kinderen blijft gelijk, ze worden immers allebei elke dag een dag ouder. Dus dat er tijd tussenzit tot afreizen verandert daar niets aan.

• Simone30

Hebben julli ehet ook besproken met de Raad? Bij ons kwam het dus ter sprake op initiatief van de Raad. Bij ons had dit o.a. te maken met het land waarvan wij hebben geadopteerd. Als het niet ter sprake is gekomen is het wellicht de moeite waard dit wel aan te kaarten? Ik kan mij voorstellen als je bijv op een kindje/oproepje wilt reageren dat het voor jullie van bealng is (of wat voor reden je ook hebt)