De beide dochters turnen. Niet op topniveau, oudste 3e divisie, jongste 5e divisie. Oudste tussen de 6-8 uur per week, jongste 4-5 uur per week. Als het daarbij blijft is er niets aan de hand hoor. Ook 1 of 2 divisies hoger nog geen punt volgens mij. Heb je het over de echte top dan is het wellicht anders. Maar tegen die tijd kun je je altijd nog bedenken. Vooralsnog lijkt het me vooral goed om lekker te sporten. Overigens is 1.50-1.60 uiteindelijk nog een prima lengte voor een Aziatische dame. Onze jongste dochter zal waarschijnlijk de 1.45 m nog niet halen en dat heeft niets met turnen te maken (ouders uit een bergdorpje). Onderstaande vond ik nog ergens:
Groei
De geringere lichaamslengte van de internationale topturnsters ten opzichte van leeftijdgenoten die niet turnen, is voor een belangrijk deel het gevolg van selectienormen. Dit blijkt uit studies waarin de lichaamslengte van turnsters, zwemsters en meisjes die niet aan sport doen wordt vergeleken met die van hun ouders. Er blijkt een duidelijke correlatie te bestaan tussen de uiteindelijke lengte die een topturnster bereikt en de lengte van haar ouders.
De lengtegroei blijkt in enige mate geremd te worden door intensieve turntraining (> 18 uur per week), die reeds voor de puberteit is aangevangen en die tijdens de puberteit gecontinueerd wordt. De oorzaak van groeiremming bij topturnsters is vermoedelijk gelegen in een combinatie van factoren. Verlaat optreden van de puberteit, energiebeperkte voeding, fysieke en psychologische stress lijken hierbij een rol te spelen. Herhaalde piekbelasting op de polsen kan ook lokaal aanleiding geven tot groei remming ten gevolge van het voortijdig sluiten van de groeischijf van het spaakbeen.