vsd/asd

• Bianca

Hallo,

Ik heb een paar vragen over de SN vsd/asd:

*Hoe vaak moet een kindje op controle komen?

*Maak je voor vertrek al een afspraak voor als je weer terug bent in Nederland?

*Welke beperkingen zijn er voor het kindje (bijv.: niet teveel inspanning e.d.). Misschien een domme vraag maar ik ken niemand in mijn omgeving met een hartafwijking.

*Wat zijn jullie ervaringen?

Ik hoop dat iemand mij kan informeren? Alvast hartelijk dank!

• m.r

Onze zoon had bij voorstel ook een VSD echter bleek dat het nu alleen nog een hartruisje betreft.(hij is er overheen gegroeid) en is nu bijna 2jr oud. De kinderarts heeft dit afgelopen week bevestigd. Ik kan je dus verder niets vertellen over controle oid. Maar weet zeker dat er vele mensen zijn die je hierop wel een antwoord kunnen geven.

• sprokkeltje

Onze zoon heeft ook een vsd.

Wij moeten de 26e voor het eerst naar de kinderarts, die gaat bekijken in hoeverre de vsd er nog is.

Ze groeien vaak vanzelf dicht. Zo niet wordt er gekeken naar de plaats van de vsd, de grootte, en gaan

dan bekijken of er medicatie genomen moet gaan worden tot aan een evt parapluutje via de lies, of in het

' ergste ' geval een open hart operatie.

Onze zoon vertoont in elk geval geen enkele symptomen, heeft er dus geen last van. Maar het kan zomaar zijn dat het bij hem inmiddels ook een ruisje is.

Als je googled, kom je heel veel info tegen overigens. Dat heb ik toendertijd ook allemaal uitgespit. En later via de sn-yahoogroup nagevraagd. Kom je heel veel info tegen.

• sprokkeltje

Oja, ik had inderdaad al het Sophia benaderd. Ons zoontje heeft naast de vsd ook een schisis gr 3, dus had een mail gedaan naar het Sophia. Toen we in china zaten werden onze afspraken al doorgemaild naar ons. Plus het pakketje om de mrsa kweek af te nemen.

Zelf vind ik het belangrijk om zms ons zoontje helemaal te laten onderzoeken. Wil gewoon even weten hoe zijn algehele gezondheid is.

Tot nu toe merken wij totaal niets aan ons zoontje. Kan zijn dat de vsd dicht is inmiddels, maar ook dat hij op latere leeftijd vermoeidheidsklachten gaat krijgen, dat kan ook.

Hij is 2,5 jaar en zit in maatje 80 en is nu 82cm. Hij weegt 10 kg. Komt dat door de schisis? Door de vsd? Doordat zijn bio ouders klein waren? Doordat de chinezen sowieso wat ieler en kleiner zijn dan wij? Dordat hij eenzijdige voeding kreeg? Ws een combie van alles.

• B

Onze miep is 21 maanden maar weegt 10.6 kilo.. Bij een lengte van 76 cm.. Dus erg verschillend. Bij haar geen last (met eten) dus van de schisis..

• hsandink@xs4all.nl

Controle vind meestal 1 keer per jaar plaats, afhankelijk van wat er bij een eerste hartecho wordt gevonden.

Een eerste afspraak bij de kindercardioloog kun je maken als er een verwijzing is afgegeven door een kinderarts. Verstandig is dus wel om die afspraak van tevoren te maken.

Sommige ziekenhuizen zijn verbonden aan een universitair centrum waardoor overleg tussen de kinderarts in het steekziekenhuis en kindercadioloog makkelijker gaat.

Onze beide kinderen zijn voorgesteld met een hartafwijking. De ene had een AVSD, een zogenaamd gat op de kruising. De ander een ASD. Bij beide bleek bij aankomst in Nederland de hartafwijking gecompliceerder dan verwacht.

Wij vonden het moeilijk om te bepalen of er sprake was van verminderde conditie omdat je op dat moment nog geen vergelijk hebt.

Intussen hebben ze beide in het UMCG een openhartoperatie ondergaan en gaat het erg goed.

• Bianca

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben weer wat wijzer geworden!

Groetjes, RB