Adoptie Polen en FAS

• JoostW

Hallo allemaal,

mijn vrouw en ik zijn inmiddels bezig met de raadsgesprekken en we willen voor adoptie van een sibling uit Polen gaan. We hebben inmiddels contact gehad met kind en toekomst en zij vertelden dat in principe alle kinderen dus ook siblings FAS hebben (klopt dit?). Nu hebben we de SN bijeenkomst van stichting adoptie voorzieningen meegemaakt en hebben we op internet ook veel gelezen over FAS. Toch mis ik informatie over praktijkervaring (wat klinkt dit toch klinisch).

Graag zouden we in contact komen met stellen die FAS kinderen geadopteerd hebben. Zijn zij aanwezig op dit prikbord? Of hebben jullie tips? En zijn er nog meer mensen die kinderen uit Polen willen adopteren op het prikbord aanwezig?

Alvast bedankt!

Joost

• jaren

Heb je een mailadres? Wij hebben een tribling geadopteerd waarvan twee kinderen met FASD.

Gr. Jaren

• MCP

google even op: zorgboerderij adoptie polen FAS.

Dan krijg je allerlei info over een gezin wat 2 kinderen met FAS heeft geadopteerd en die daarvan niet op de hoogte waren gesteld door K&T. Dit gezin is zelf een zorgboerderij begonnen.

Het voorbeeld van dit gezin is wel een ernstige, maar zo kan het dus wel gaan.

• Simone30

Hallo, Er is een yahoo group voor Europa waar ook mensen te vinden zijn die vanuit Polen hebben geadopteerd. Wanneer je op de wachtlijst staat kun je je ook voor de Polen group aanmelden. Zelf hebben we 1 zoon uit Polen met de diagnose FAS.

Een goede start vind ik altijd het boek “omgaan met FASD” te krijgen via de FAS stichting Nederland. Staan erg veel praktijkvoorbeelden in.

En qua info vanuit de VH hebben wij geen problemen ervaren. De laatste jaren is daarin w.b.t FAS veel in veranderd. Ze gaan ervan uit dat alle kinderen FAS hebben en daar teken je ooke en specifiek document voor (dit is niet altijd zo geweest).

Wel is het zaak om je inderdaad goed voor te bereiden omdat ik vaker lees dat de Raad niet zonder meer toestemming heeft voor meerlingen juist omdat er zeer vaak problemen zijn ervaren in het verleden tgv FAS (en ook andere problemen zoals hechtingsproblematiek).

• JoostW

Hi Jaren, ik heb je een privé bericht gestuurd.

En dank MCB ik zal het googlen.

• JoostW

Dank Simone, heel toevallig zitten mijn vrouw en ik op dit moment naar die mailgroep te kijken. Is dat de mailgroep in het nederlands met een deels duitse structuur?

En dank voor de boekentip!

• NH

Hallo Joost,

Ook wij hebben uit Polen geadopteerd. Geen FAS ervaringen, wel met meer kinderen tegelijk. Als je specifieke vragen hebt daarover, mail gerust.

• Anja1

Het wordt steeds duidelijk dat je bij adoptie uit Polen (maar ook uit andere landen!) rekening moet houden met FAS. FAS uit zich in allerlei verschijnselen en gradaties en het is niet eenvoudig om op voorhand te zien/bepalen hoe ‘erg’ het is. Ook hier geldt weer dat je voorbereiden op het slechtste scenario (dus veel lezen, googlen en praten met ervaringsdeskundigen) mijns inziens de enige manier is om erachter te komen of je jezelf ziet in de ouderrol voor/van kinderen met deze aandoening.

Groetjes,

Anja

• metameulenbelt

Toen wij ons inschreven voor adoptie was dit al bekend. Oost-Europa betekende dat je rekening moest houden met FAS. Dit was in 2000. Ik begrijp daarom niet zo goed dat deze mensen in 2005 dit niet wisten. Het heeft bij mijn weten ook al die jaren bij de landeninformatie over Polen op de site van K&T gestaan.

Meta

• Lesley

Misschien wisten ze er wel van maar is tegen hen bij voorstel gezegd, dat deze kinderen geen FAS hadden?