Ik weet niet of iedereen dit weet:
Als je kind onder het Haags Adoptie Verdrag geadopteerd is en je dus in Nederland geen rechtszaak meer hebt , maar je kind direct de Nederlandse nationaliteit heeft gekregen alsmede jouw achternaam en zijn/haar eventuele nieuwe namen, dan moet je ZELF regelen dat de papieren van je kind ook ingeschreven worden bij de afdeling Buitenlandse Akten in Den Haag.
Als het kind later een uittreksel nodig heeft uit het geboorteregister dan kan dat in Den Haag opgevraagd worden omdat het meestal niet meer in het buitenland kan.
Van de website van de gemeente Den Haag voeg ik het volgende in:
Is uw kind in het buitenland geadopteerd? Stuurt u dan een e-mail naar: landelijketaken.dpz@denhaag.nl.
Je krijgt dan een mail terug met formulieren die je moet downloaden, printen en invullen.
Het inschrijven kan tot 6 maanden in beslag nemen en je moet al je ORIGINELE papieren naar Den Haag sturen.
Ik heb het net geregeld voor onze jongste ( in juni thuisgekomen uit China) en het is zowaar al klaar en gelukkig zijn ook alle originele stukken weer veilig in ons bezit. Bij de andere kinderen duurde het inderdaad een half jaar ongeveer.
In die gevallen dat er in Nederland nog wel een rechtszaak is regelt de advocaat dit.
Veel succes ermee.