inschrijven Den Haag

• MCP

Ik weet niet of iedereen dit weet:

Als je kind onder het Haags Adoptie Verdrag geadopteerd is en je dus in Nederland geen rechtszaak meer hebt , maar je kind direct de Nederlandse nationaliteit heeft gekregen alsmede jouw achternaam en zijn/haar eventuele nieuwe namen, dan moet je ZELF regelen dat de papieren van je kind ook ingeschreven worden bij de afdeling Buitenlandse Akten in Den Haag.

Als het kind later een uittreksel nodig heeft uit het geboorteregister dan kan dat in Den Haag opgevraagd worden omdat het meestal niet meer in het buitenland kan.

Van de website van de gemeente Den Haag voeg ik het volgende in:

Is uw kind in het buitenland geadopteerd? Stuurt u dan een e-mail naar: landelijketaken.dpz@denhaag.nl.

Je krijgt dan een mail terug met formulieren die je moet downloaden, printen en invullen.

Het inschrijven kan tot 6 maanden in beslag nemen en je moet al je ORIGINELE papieren naar Den Haag sturen.

Ik heb het net geregeld voor onze jongste ( in juni thuisgekomen uit China) en het is zowaar al klaar en gelukkig zijn ook alle originele stukken weer veilig in ons bezit. Bij de andere kinderen duurde het inderdaad een half jaar ongeveer.

In die gevallen dat er in Nederland nog wel een rechtszaak is regelt de advocaat dit.

Veel succes ermee.

• csekka

Wij hebben dit proces ook snel in gang gezet, omdat je via deze weg, de vindplaats van je kind als geboorteplaats kunt laten registreren.

Onze gemeente wilde geboorteplaats ‘onbekend’ invullen. Dat zou betekenen: je hele leven op al je documenten, CV ed geboorteplaats onbekend.

Via Den Haag dus andere opties….

echt een aanrader.

• B

Wij vallen onder het oude verdrag dus onze advocaat zal het regelen.. wij hebben de papieren al verzameld voor adoptie nederlands recht..

• MCP

Ik vond het vreemd dat op het Chinese paspoort als geboorteplaats de provincie kwam te staan.

De chinese gids zei echter dat dit gewoonte was, ook hij zelf had het zo in zijn paspoort.

Ik dacht al: als daar maar geen problemen van komen thuis.

Tot mijn stomme verbazing echter zeiden ze bij de gemeente waar wij wonen al dat ze de vindplaats als geboorteplaats zouden aanmerken omdat een provincie in Nederland niet als plaats wordt aangemerkt.

Dus daar is het al gelijk goed gegaan.

Maar inderdaad, er zit bij de te downloaden formulieren die je van Den Haag krijgt er ook 1 die je de keus geeft de vindplaats als geboorteplaats aan te merken. Natuurlijk gedaan.

• csekka

Dat hadden wij dus ook gehoopt, maar bij onze woonplaats zeiden ze dat dit niet zomaar mocht…..zucht…. Den Haag was volgens hen de enige mogelijkheid. Jullie hebben dus meer geluk gehad dan wij….

• sprokkeltje

Ook onze gemeente heeft geboorteplaats onbekend ingevuld. Dat terwijl op het paspoort de provincie staat en ik persoonlijk

op de papieren ook de provincie ingevuld heb. Krijgen we een paar dagen later toch onbekend op de papieren.

Ben daar wel een beetje kwaad om.

Wij zijn ook bezig in Den Haag om alles door te geven.

Begrijp ik nou goed dat we daar wel de geboorteprovincie kunnen laten invullen?

• m.r

Thanks MCP

Heb meteen een mail gestuurd, had het al in de planning om te doen maar zo'n geheugensteuntje is ideaal!

Ben benieuwd wanneer ik reactie krijg

Gr M.R

• csekka

sprokkeltje Schreef:

——————————————————-

>

> Begrijp ik nou goed dat we daar wel de

> geboorteprovincie kunnen laten invullen?

je kunt dan kiezen voor “ china” of voor de vindplaats die vermeld staat in de notariele akte

• sprokkeltje

Super dank je wel! Fijn om te weten,

• MCP

Ja, de stad waarin de vindplaats is wordt vermeld.