Even een vraag aan mede ervaringsdeskundigen (hoop ik) Wij zijn sinds 3,5 maand de trotse ouders van een adoptiezoon (5) en een adoptiedochter (3). Onze zoon gaat naar de basisschool, groep 1, en vind het helemaal fantastisch, gelukkig maar.
Onze dochter gaat voor 1 dag per week naar een gastouder, waar nog 2 andere kindjes van haar leeftijd zitten en 1 babietje. Ze is vanochtend voor de 3e keer daar naartoe gegaan, maar ze vind het per keer verschrikkelijker. Nu achterop de fiets bij mij, begint ze al te huilen als ik daar de straat in fiets. Ze klampt zich aan me vast, logisch hoor, en wil niks van de (hele lieve) gastmoeder weten. Ook het andere kindje dat er al was negeert ze. Mijn hart breekt, en ik ben bang dat ik hier meer slecht dan goed mee doe.
De meesten om me heen zeggen: ze moet wennen, na 3 keer kan je er nog niks over zeggen, dat hadden mijn kinderen ook, op het KDV is dat ook zo. Maar ergens diep in mijn hart denk ik, dat het beter is als ze gewoon thuis kan blijven. Mijn man heeft een eigen zaak, hij zou haar mee kunnen nemen, dat gaat ze wel vaker en dat vind ze prachtig.
Affijn, ik voel me gewoon een hele slechte moeder. En natuurlijk, er zullen mensen zijn die zullen zeggen: dan moet je maar niet gaan werken, maar ja, financieel gezien is dat gewoon niet haalbaar helaas.
Ik ben dus benieuwd, wat jullie mening is, als jullie vergelijkbare ervaringen hebben. Nog even doorzetten, en zal ze echt wennen? Of is het toch beter om de opvang stop te zetten en haar met mijn man mee te laten gaan, of desnoods dat ik haar die ochtend al vroeg naar mijn schoonmoeder breng die in een andere woonplaats woont? (mijn schoonmoeder past bij ons in huis al elke maandag op, en daarvoor gingen ze wel eens een ochtendje naar haar toe, dat vind ze prachtig, ze is helemaal dol op haar oma).
Bedankt voor het meedenken!
Lesley