Verblijfsdocument

• Hannah

Hoi,

Hoe lang duurt het momenteel voor je het verblijfsdocument van je (adoptie-)kind bij de IND kan afhalen?

Hier ouders die na 10 weken na aanvraag nog niets hebben gehoord……. Is dit gebruikelijk?

Alvast bedankt!

• B

geen idee wij hebben ook nog niets gehoord.. wel bericht dat de verblijfvergunning is verleend en dat we bericht krijgen wanneer en wel tijdtip we het op “mogen” halen.. Nou.. volgens mij heeft onze dochter dat ding nergens voor nodig (niet voor adoptie nederlands recht want dat is al in gang gezet) dus van ons mogen ze dat ding houden.. bah.. wat een regeltjes hier in Nederland wordt er af en toe echt ….. ziek van.. Onze dochter heeft binnenkort een operatie te ondergaan en dat is pas belangrijk voor ons.. Ze moet al van alles dus als we kunnen voorkomen dat we weer naar d eIND moeten reizen op een moment wat hun uitkomt, nee bedankt… (even onze frustratie hoor, dus kan me voorstellen dat het voor andere mensen juist een leuk uitje is) Maar goed.. wij zijn er 11 augustus geweest..

• Mama Shen

Onze Shen kreeg met zijn verblijfsdocument ook direct toestemming om te werken in NL, praktisch wel voor een 2 jarige…..

Het ligt er heel erg aan hoe de I&D in je gemeente werkt….zie het als een achterlijk proces van ambtenaren die ook maar regels uitvoeren, ertegen vechten helpt niet, go with the flow en het komt goed…..en alleen als je naar het buitenland zou willen is het lastig dat dat doc er nog niet is, wij wilden bijvoorbeeld omdat het heel goed ging wel op bezoek bij een broer van mijn man in zwitserland, dat ging niet….nou dan doen we het een paar maanden later……..met een operatie in het verschiet……

En als ervaringsdeskundige…….(ik adviseer overheidsinstanties in klantgericht en efficient werken)als je een redelijke “klachten brief”schrijft naar de I&D…….of meer een aardig briefje waarin je de situatie uitlegt dan maken ze vast wel tijd voor je…..uiteindelijk zijn het ook gewoon lieve mensen die hun werk moeten doen en een adoptie daar worden ze best wel blij van om dat eens te mogen doen…….Leg uit wat er aan de hand is en waarom een uur wachten met z'n drieen ingewikkeld is en vraag of je bijvoorbeeld het eerste mag zijn bij de afspraken, dan loop je om negen uur in en ben je er om half 10 weer uit………tenminste dat is mijn ervaring, als je uitlegt wat er aan de hand is dan zijn mensen gewoon nog mensen……

Hoewel, wij wel een boekje open kunnen doen over de bureaucratie in Amsterdam, verhuizing een week eerder, voor niets op locatie X net op tijd op locatie Y waar je dan meer dan een uur op je beurt mocht wachten met nog 100 anderen….en dat dan in je eentje met een mannetje van 2 waar de hechting nog maar net mee is begonnen, feest……Ik begreep ineens waarom mensen zich niet welkom voelden in NL….Als ik het al een vreselijke vertoning vindt, hoe moet je je dan als vreemde voelen, zonder de taal te spreken, van hot naar her gestuurd, je denkt dat je een afspraak hebt maar dat hebben 100 anderen ook……..

Zeker als je weet dat wanneer je BKA nummer nieuwer was geweest dat dit niet meer zou hoeven maakt het idd om gek van te worden………Maar nogmaals, die mensen die daar werken hebben de regels niet verzonnen, als je dat weet en je erop instelt kan je het misschien in je voordeel gebruiken…….

Sterkte en de operatie dat lijkt veel belangrijker nu…….volgens mij kan het document er ook wel een week of zes liggen voordat het wordt opgehaald……en als er een operatie komt zou ik dat gewoon aan ze aangeven……misschien komen ze 'm dan zelfs wel brengen.

Goede weekend,

Mama Shen