Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan hier erg weinig informatie over vinden.
Ik ben mn op zoek naar evt. begeleiding/hulpvraag op emotioneelgebied.
Alvast bedankt!
Marieke
Ik heb een HB zoon van 6,5 jaar oud, erg HB zelfs, IQ van >145.
De “probleempjes” die hij soms heeft zijn naar mijn idee niet helemaal / allemaal adoptiegerelateerd, maar hebben vooral met het HB-zijn te maken.
Ik heb vorige week een gesprek met de schoolmaatschappelijk werkster gehad.
Zij gaat nu kijken wie, hoe en waar er wat begeleiding gegeven kan worden.
Hallo MCP,
Mijn dochter is 7,5 jaar oud en zit nu op een geschikte school/klas. Na het lezen over HB is mij veel duidelijk geworden en ben ik
haar beter gaan begrijpen.
Ze was al op erg jonge leeftijd, met periodes, bezig met haar afkomst en heeft daar ook veel boosheid over ik ben erg zoekende hoe hier mee om te gaan.
Ben benieuwd waar jullie schoolmaatschappelijkwerkster mee komt.
Marieke
Ja weet je, bij onze zoon zijn er geen vragen meer over afkomst.
We hebben regelmatig contact met zijn familie ( geen moeder wel een opa en oma en broers en zusjes).
Dat geeft hem veel rust.
We kunnen als dat nodig is altijd alles vragen mocht hij vragen hebben.
De probleempjes die hij soms heeft - of die anderen er vaak van maken….dat kan nl. ook - zijn in mijn ogen echt nauwelijks adoptiegerelateerd, maar komen door het HB zijn.
Hallo Marieke,
Ik weet dat in het blaadje van Stichting K&T ik meen 2 of 3 maanden geleden een verhaal stond van ouders van een chinees meisje dat hoogbegaafd was.
Bij haar lagen de problemen vooral op school wat ik begreep (lesmateriaal was niet uitdagend genoeg voor haar en ik meen dat ze ook geen aansluiting vond bij de kinderen uit haar klas).
Een aangrijpend verhaal vond ik het. Door de situatie veranderde zij namelijk in een heel boos en verdrietig klein meisje met moeilijk verstaanbaar gedrag.
Het verhaal liep gelukkig goed af :-)
Misschien heeft iemand het artikel nog (ik heb in een opruimbui alles bij het oud papier gegooid).
Verder is mijn nichtje (nu 9) hoogbegaafd. Zij gaat sinds vorig schooljaar naar een Leonardoschool. Dat is een school voor kinderen die hoogbegaafd zijn.
Zie ook: www.leonardostichting.nl
Waarschijnlijk kunnen zij niet aansluiten op het adoptie-gedeelte, maar mogelijk kunnen zij je wel handvatten geven voor het hoogbegaafdheids-gedeelte.
Mijn nichtje zie ik in ieder geval opbloeien nu zij onderwijs krijgt wat beter aansluit bij haar mogelijkheden.
Beste Marieke,
We zijn hier op mijn werk net met HB-thema bezig. Het is een veelvoorkomend probleem. Veel sociaal emotionele problemen zijn te linken aan HB.
Bv:
- sterk gevoel van rechtvaardigheid
- perfectionisme
- moeilijk kunnen omgaan met falen
- moeilijker aansluiting met klasgenootjes (omdat die anders/minder snel denken)
- je onbegrepen voelen
Als ik je een tip mag geven. Lees het boek “Als je kind (g)een Einstein is” van Tessa Kieboom. Dat is een superleuk en makkelijk te lezen boek. Je zal waarschijnlijk heel veel herkennen!!
Ik zou persoonlijk niet perse naar schoolmaatschappelijk werk gaan maar liever naar een orthopedagoog die gespecialiseerd is in hoogbegaafdheid. Die weten vaak veel meer van de problematiek. Maatschappelijk werkers zijn daar naar mijn weten niet voor opgeleid.
Mocht je echt de “creme de la creme” willen, dan kan ik je het beste verwijzen naar het centrum voor begaafdheidsonderzoek (Nijmegen), daar zitten echt specialisten.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van de Leonardoschool. Daar zetten ze alle hoogbegaafden bij elkaar. In de maatschappij moeten kinderen ook leren met mensen om te gaan die niet zo snel en creatief kunnen denken als zij. Wel is het fijn als HB-kinderen af en toe even kunnen ‘levellen’ met ‘gelijk-denkenden’. Er zijn scholen met een soort ‘plusklasconstructie’ waar kinderen kort heen gaan; dat heeft persoonlijk mijn voorkeur. Het is vooral van belang dat de school meedenkt en meehelpt om het aanbod aan te passen. Compacten van de gewone stof en daarnaast verrijken. Ik weet alleen helemaal niet of dat bij jou aan de orde is natuurlijk.
Hopelijk heb je hier wat aan; heel veel succes ermee!
Groetjes, N&P
Bij ons stuurt school je in 1e instantie naar de sch.m.w. omdat dat lijntje heel kort is.
En ik schreef dat zij kijkt wie er verder ingeschakelt wordt. Dat ik daar niet moet wezen snap ik ook wel.
Ik ben er terecht gekomen omdat onze zoon, in zijn rechtvaardigheidsgevoel, ook volwassenen aanspreekt op hun gedrag als dat in zijn ogen niet rechtvaardig is. En hij heeft in die situaties nog gelijk ook en blijft wel beleefd. Toch pikken mensen dat niet van een 6-jarige en dus wordt ik er als moeder op aangesproken en wordt mijn zoon ervan beticht brutaal/eigenwijs te zijn, terwijl hij dat niet zo bedoeld. Dat is knap lastig kan ik je zeggen. En ik vraag me ook af wie er het grootste probleem heeft: mijn zoon of een volwassene die zich niet aangesproken wil voelen op zijn gedrag.
Dat is het enige probleem wat wij momenteel hebben en wat bij het HB-zijn vandaan komt.
Verder ga ik hier niet op in.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?