vraag over adoptie

• heccie

Hoi, wilde heel graag iets vragen. Wij hebben van onszelf al een dochter van bijna 5 jaar. We zijn heel gelukkig met haar. Helaas lukt het niet om een 2e kindje te krijgen. Wij zijn ons ervan bewust dat we al dolblij mogen zijn met 1, maar toch is een 2e heel erg welkom. Nu dacht ik, misschien is adoptie wat voor ons. Ben me wat aan het orienteren. We weten dat de wachtlijsten enorm lang zijn. Wij zijn wel al 37 jaar. Zullen we dan niet al te oud zijn om een kindje te kunnen adopteren? En zag ook dat het veel geld kost. Vraag me af hoe dat dan precies zit financieel? Stel, dat je niet geschikt wordt geacht, ben je dan al het geld kwijt of niet? We hebben in ieder geval genoeg liefde en middelen om een kindje te verzorgen alsof het ons eigen kindje zal zijn. Als we ervoor willen gaan, willen we natuurlijk niet te lang wachten om alles op te starten. Ben benieuwd naar jullie mening.

• E

Beste C.

Het is denk ik verstandig om op de websites van de verschillende vergunninghouders te kijken of jullie aan de eisen voldoen van verschillende landen. Er zijn zeker mogelijkheden, maar ligt ook aan jullie wensen en grenzen wat betreft special needs.

Aanmelden kan altijd… de cursus kost geld en daarna pas als je daadwerkelijk bemiddelbaar bent. Ik zit ook gelijk te denken of pleegzorg geen optie is. Daar is ook veel nood, zijn wachtlijsten veel korter.. misschien zeker een optie om daar ook info over op te vragen.

Heel veel suc6 bij jullie afwegingen!! Groetjes van Els

• Eli1

dag C.,

Ik denk niet dat jullie te oud zijn hoor. Wij zijn ook begonnen met 37 en 38 jaar en er is nu al sinds ruim een jaar geleden een fantastisch lief mannetje bij ons. We hebben vanaf aanvraag tot ontmoeten 3 jaar en 3 maanden gewacht (waarvan bijna een half jaar alleen omdat we niet een beetje eerder getrouwd waren…). Verreweg de langste periode zat bij ons in het wachten op de VIA cursus maar dat is tegenwoordig veel sneller.

Je kan het beste beginnen door een BKA nummer aan te vragen (aanvraagformulier op de site van Stichting adoptievoorzieningen). dat kan heel snel en kost niks. Dan begint de wachttijd maar kun je nog even verder orienteren. Je moet dan na een paar maanden het geld voor de VIA cursus betalen, dat is 900,-. Ook die cursus helpt heel goed om meer zekerheid te krijgen of het echt iets voor jullie is. Na die cursus komen de raadsgesprekken, en daaruit kan eventueel blijken dat je niet geschikt bent (gebeurt niet vaak , geloof ik). Je bent in dat geval dus alleen die 900,- kwijt.

Het meeste geld ben je kwijt in de fase van actieve bemiddeling (bureaukosten vergunninghouder en papierboel vertalen etc) en vooral de reis naar het adoptieland.

Succes ermee!

• Melle

Hallo C

Wij waren wel wat jonger toen we begonnen met adoptie. Ik ga verder niet meer uitwijken op de meeste vragen want die zijn al beandwoord. Nu kun je ook naar alle landen kijken en waar je je gevoel het beste bij is. Natuurlijk zijn er landen bij waar de wachtlijst lang is. Maar je kunt ook eens kijken naar de oostbloklanden. Daar zijn de wachttijden ook wel lang maar niet zo lang als voor bv china. En natuurlijk moet je je realiseren dat er voor Polen bv veel FAS voor kan komen. Dat is ook een SN. Maar een tip ook uit Polen, Slowakije en Bulgarije komen mooie kinderen uit.

GR WS

• Lesley

Of Hongarije via NAS.

• Ing2

hoi C,

Wij hebben ons twee jaar geleden aangemeld via de stichting adoptievoorzieningen. Nu hebben we de toestemming binnen en zijn ons aan t inschrijven bij een vergunninghouder.

Wij zijn nu allebei 39, wij waren dus net zo oud als jullie nu.

Als je het wil zou ik alvast een BKA nummer aanvragen. Het duurt even voordat je de Via cursus kan doen. en je kan altijd nog de procedure stopzetten.

Bij ons duurde het een jaar voordat we de cursus mochten doen.

En wat betreft geld. Tja wij zijn nu al twee jaar heel hard aan t sparen. Het hangt helemaal van het land van herkomst af, wat de kosten zijn.

Succes met de keuze.

Groetjes Ing

• BG

Als je voldoet aan de eisen voor adoptie uit China hoef je waarschijnlijk niet heel lang te wachten. Ik denk dat het varieert tussen een paar maanden en anderhalf jaar, mede afhankelijk van voor welke sn's je open staat. China nsn is geen optie meer (moreel gezien voor niemand lijkt me want de adoptie van gezonde jonge kinderen uit China is niet nodig, daar zijn voldoende Chinese ouders voor) maar ook i.v.m. jullie leeftijd zal dat niet meer kunnen lijkt me. Wil je een beeld van welke kindjes uit China wachten (Special Focuskindjes) dan kun je op de website van K&T kijken. De kosten varieren tussen de 15.000 en 20.000 euro denk ik.

• heccie

Iedereen harstikke bedankt voor de reactie. We zullen zeker een en ander goed gaan overwegen en bekijken.