slaapprobleem hoe lossen we het op

• Yuut

Ja, ook hier eigenlijk hetzelfde advies; accepteer het, en, hoe cliche het ook klinkt, er komt ook weer een eind aan.

Onze zoon heeft nooit bij ons in bed geslapen (wel geprobeerd trouwens hoor, want na een tijd 8 x per nacht eruit ben je echt wel kapot, maar hij zag ons bed slechts als een groot springkussen. Hij is nu ruim 3 jaar bij ons en slaapt pas sinds een ruim half jaar echt goed door, daarvoor was het van het ene slaapprobleem naar het andere slaapprobleem, van nachtmerries tot belachelijk laat gaan slapen tot belachelijk vroeg wakker zijn.

We hebben er ons een tijd erg druk om gemaakt, maar dat hielp niets.

Overigens, kies een oplossing die bij je past, wat al eerder is gezegd, het kan ook goed helpen om ipv in je eigen bed te houden toch elke keer eruit en geruststellen door je aanwezigheid of een matrasje ernaast, maar als je alle 3 goed slaapt met hem of haar bij je in bed….wat is dan eigenlijk het probleem?

• kind van mijn hart

Het probleem is wat mij betreft niet zozeer dat onze dochter niet in haar eigen bed slaapt.

Het punt is dat wij nog 3 andere kinderen hebben die ook onze zorg en aandacht nodig hebben.

Ons dochtertje slaapt s nachts erg onrustig huilt etc ;gevolg zelf slaap je ook slecht,wanneer zij wel slaapt lig je toch niet lekker want het is echt een frummeltje en ik ben bang dat zij gesmoord wordt.

Bovendien is het voor alle partijen erg prettig wanneer mama en papa lekker uitgerust zijn …wel zo gezellig toch.

Wanneer dit probleem zich voordoet en het is het enigste kind dan bekijk je de situatie w.s heel anders denk ik

• MCP

Ja, dat snap ik heel goed want mijn zoon met slaapproblemen was ons 2e kind en als hij huilde werd onze dochter ook wakker en onrustig.

Je eigen nachtrust is heel belangrijk, niet alleen voor jezelf maar voor iedereen.

Kan je niet proberen een bedje naast je bed te maken?

Ik heb bij onze 3e - die overigens na 7 weken al in zijn eigen kamer durfde slapen tot onze grote verbazing - een bedje naast ons bed gemaakt. Geen ledikantje want dan zitten de spijltjes ertussen. Maar strak tegen ons bed aan een lattenbodem met matrasje erop, hij lag zo ong. 10cm lager dan ik. Maar ik kon al liggend hem troosten, aaien, aanraken.

Wat ik bij onze 2e deed op een gegeven moment, omdat ik tussen ons is toch ook wel lastig begon te vinden, je slaapt inderdaad zelf onrustig: ik heb niet de volle 2 meter lengte van ons bed nodig. Dus ik heb mijn kussen lager gelegd en op de plek waar eerst mijn kussen lag een bedje overdwars gemaakt voor onze zoon. Naast het hoofdeind stond een kastje dus hij kon er niet uit. Zo lag hij dicht bij maar toch niet tussen ons in, het werkte perfect. Dat kan alleen als je kind niet al te lang is anders komen de voetjes op papa's kussen. Snap je de constructie? Ik had een dikke handdoek opgevouwen, daar lag hij op en kon ik zijn dekentje onder stoppen.

• sprokkeltje

Wij zijn begonnen met het ledikantje naast ons bed, een klein maandje. Hij zocht onze aanwezigheid en ik wilde graag ook uitrusten.

Later hebben we zijn ledikantje terug verhuisd naar zijn kamertje. Daar ligt een matje met deken. Ik lig er op totdat hij slaapt. Hij houdt mijn hand vast.

Dan ga ik snachts gewoon in mijn eigen bed. Het is wel zo als hij zich niet lekker voelt (hij was ziek dit weekend) dan kruip ik naast hem snachts op het matje en laat ik hem niet alleen ivm hechting. Ook als hij een nacht vol dromen heeft dan ga ik ook daar slapen.

Dan is hij veel en vaak wakker. Maar een handje door de spijlen en even geruststellend zingen, dan slaapt hij verder.

Mijn probleem is dat onze knul van 2 smorgens half 6 klaar wakker is! En vrolijk. Uitgeslapen. Hoe laat ik hem savonds ook neer leg, 7 uur, 8 uur, 9 uur, 10 uur, maakt niets uit, hij is half 6 wakker….aghr..

Daar ben ik ook nog niet uit hoe dat opgelost moet worden.

• BG

Sprokkeltje,

Ik weet niet hoe oud jullie kindje is maar indien je een middagslaapje laat doen moet je daar misschien mee stoppen.

• BG

Onze middelste (nu 9 en een half) heeft nadat ze bij ons kwam ons een jaar lang meer dan 10 keer per nacht wakker gehouden. Een half jaar bij ons in bed laten slapen omdat ik dat als een investering in de hechting zag (geloof er nog steeds in dat dat een goede keuze was), daarna een half jaar in een bedje naast mijn bed. Ons kind was ‘s nachts woest, overdag heel vrolijk. De scheiding van haar pleegouders is volgens ons zeer traumatisch voor haar geweest. Het jaar was voor ons buitengewoon vermoeiend. Wij dachten ook dat we dit naast de zorg voor onze andere dochter en onze banen niet vol zouden kunnen houden, fysiek en psychisch. maar dat lukt uiteindelijk wel. Veel sporten ondanks je vermoeidheid is mijn devies. Geleidelijk aan ging ze beter slapen en nadat we verhuisd zijn wilde ze op haar eigen kamer slapen. Nu is het ons beste slapertje, is ’s nachts nooit wakker en slaapt het liefst lekker uit. Wij zien het nu als een proces wat er bij haar bij hoorde en zijn blij dat we ons gevoel gevolgd hebben en haar bij ons hebben gehouden 's nachts.

• B

Oei.. Onze dochter moet ook binnen nu en een aantal maanden naar het ziekenhuis voor haar operatie.. Ik hoop maar dat ze daardoor wel durft te slapen.. Als ik al die verhalen zo hoor… Ze is bijna 2 jaar en nu drie maanden bij ons..Ze slaapt vanaf dag 1 in haar eigen bedje.. Dit omdat we toch wel heel graag zonder kind in bed willen liggen (gewoon een gevoel) We hadden wel een campingbedje klaar staan op onze kamer en willen dat na de operatie ook doen zodat ze wel dicht bij ons is en we haar ook in de gaten kunnen houden. Onze dochter slaapt overigens goed hoor, dus als de situatie anders was geweest zouden we onze mening misschien hebben bijgesteld.. Niemand heeft er wat aan als niemand kan slapen en als dat dan is op te lossen door haar bij je in bed te nemen dan doe je dat dan ook gewoon denk ik.. We wachten altijd tot ze slaapt en ze heeft een nachtlampje.. smiddags is ze zo vertrokken en slaapt ze soms ook op de bank als ze voor die tijd in slaap is gevallen in de auto bijvoorbeeld.. Ze wordt dan wel even wakker met 1 oog kijken waar ze is maar ziet dan dat ze op een vertrouwde plek is en slaapt zo verder…Ze heeft wel eens nachten dat ze meer wakker is.. dan halen we haar soms even uit bed als ze overstuur is.. Maar soms huilt ze en willen we naar boven lopen en is ze al weer stil.. We hebben zelf het idee dat ze het de volgende dag niet eens meer weet en dus niet echt wakker was.. Ze wordt ook vrolijk wakker en roept ons dan gewoon of ze zingt een beetje.. Denk dat het ook wel verschil maakt of een kindje uit een tehuis komt of bij pleegouders was.. In het tehuis legden ze de kindjes gewoon in bed of ze nu wilden slapen of niet (is ons door hun verteld) zo kregen ze regelmaat en de kindjes zijn dat daar zo gewend..We merkten dus wel dat ze de aandacht voor het slapen gaan erg fijn vind (handje vast houden, voorlezen, gewoon erbij zitten tot ze gaat slapen).

• m.r

Onze zoon sliep altijd tussen de pleegouders in. Hier meteen in eigen bedje en 3 weken er naast en nu al paar weken helemaal alleen en slaapt klokje rond. Vrolijk naar bed en juicht dat ie mag tandjes poetsen, zo leuk…Dus ben blij dat slapen goed gaat. B is die van jou ook al zo heerlijk aan het peuterpuberen?? Ik ben gesloopd om 17u hahaha en dan te bedenken dat ik naast hem nog gezellige peuters heb van mn opvang…Merk toch wel dat hij heel anders is met kids erbij dan als hij alleen met mama is.

• kind van mijn hart

Het door ons in slaap brengen is begonnen na de operatie ,

Ons meisje mocht absoluut niet huilen omdat de wondranden van haar gehemelte te veel onder druk zouden komen te staan en daardoor konden losraken.

Tja en draai het nu maar weer eens terug.

Onze situatie was eerst net zo als B haar dochters slaapgedrag beschrijft.

• B

Hoi MR ,

Het valt nog mee bij ons.. Al kan ze wel heel erg zeuren de laatste tijd.. vooral in de stad als ze in de buggy moet.. Maar los lopen gaat ook niet aangezien ze alle kanten uit loopt en niet uitkijkt..Overdag thuis vermaakt ze zich wel dan is ze tot nu toe niet erg opstandig.. Maar wat niet is kan nog komen :) Wel af en toe wat streken en dan gaat ze zelf al in de hoek staan…En dan kun je dus al niet meer boos zijn…