Gedragsproblemen vooral op school

  • MamaD

    Ons dochtertje van bijna 5 is op bepaalde vlakken nooit het gemakkelijkste kind geweest, maar vanaf het moment dat ze naar school gaat zijn de problemen in haar gedrag toegenomen. Wat wij het ergste vinden is dat ze regelmatig andere kinderen pijn doet. Wij hebben reeds ondersteuning gehad en gebruiken alle adviezen die we kregen. Toch worden we behoorlijk wanhopig van dit gedrag en zien dit ook als groot probleem wanneer het niet snel veranderd. Ik hoor graag of iemand dit herkent om eens ervaringen uit te wisselen.

  • Enjoy

    Heb je contact gehad met Basic Trust? Het klinkt alsof ze zich toch ongehoord of onveilig voelt in bepaalde situaties. Benoemen, benoemen, benoemen werkt bij ons wel erg goed. Benoem alles wat je ziet en merkt, vooral emoties en gevoelens en vraag Basis trust of de SAV om tips. Er is zoveel aan te doen voordat het uit de hand loopt en ze op school een ‘naam’ krijgt, zou zonde zijn.

    Succes want je kunt je erg machteloos voelen.

  • MamaD

    Bedankt voor je reactie. We hebben een aantal sessies bij Basic Trust gehad en dat heeft zeker wat opgeleverd, maar helaas niet op het gebied van kinderen pijn doen. Vandaar dat bij ons de wanhoop ook begint te groeien, omdat ze intussen wel een naam begint te krijgen. Het gedrag is ook met name op school, ze lijkt zich vooral daar niet veilig te voelen. Ook hebben we de leerkracht de adviezen van Basic Trust gegeven en daar wordt zo veel mogelijk mee gedaan.

  • Hannah

    Ik herken dit ook. Het is wel beter geworden bij ons zoontje…. Maar af en toe ‘ontspoort’ hij op school en misdraagt zich dan m.n. naar de leerkracht toe. Het pijn doen van andere kinderen herken ik in die zin, dat mijn zoon erg onbesuisd is en daardoor weleens kinderen onbedoeld pijn doet. Het heeft mij geholpen door school naar SAV te verwijzen, ze probeerden het op te lossen d.m.v. SOVA-lessen etc. De problematiek heeft volgens ons echter te maken met de start in zijn leven en dus adoptie-gerelateerd. Benoemen is hier ook het toverwoord, ook al is hij al bijna 8.

  • Marijke

    Herkenbaar hoor. Een van onze kinderen was als kleuter ook niet gemakkkelijk: druk, zich overal mee bemoeien en heel onhandig in contact met andere kinderen. Ze deed andere kinderen geregeld pijn. Onbedoeld, maar meer uit onbeholpenheid. We hebben hulp gehad van BT en benoemen was inderdaad het sleutelwoord. Thuis zagen we haar tot rust komen, op school bleven de problemen echter bestaan.

    School bleef voor haar onveilig voelen en de school kon haar niet bieden wat ze nodig had. Het was een school waarbij het accent vooral lag op het cognitieve vlak en nauwelijks op het sociaal/emotionele. Er werd veel leerdruk gelegd. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een andere school met een heel ander pedagogsich klimaat. Een school met een warme, rustige en veilige sfeer. Leerkrachten met een heel positieve kijk op kinderen, met ervaring op adoptie -en pleegzorggebied.

    Uiteraard heeft het een lange tijd geduurd voordat onze dochter op school in balans was - een schoolwissel hakt er op de korte termijn ook in - maar ze heeft op deze nieuwe school nooit meer een kind pijn gedaan. Na een jaar of 2 konden we zeggen dat ze goed op haar plek was en uit de sociogrammen die gemaakt werden bleek dat ze een centrale plek in de klas had ingenomen.

    Hebben jullie al eens gekeken hoe het er op school concreet aan toe gaat? Op papier is er veel moois te beloven, maar dat waarmaken in de praktijk blijkt vaak veel moeilijker te zijn….

    Sterkte!

    Marijke

  • MamaD

    Wij zien zeker ook verbetering zowel op school als thuis, met name dat ze meer rust heeft. Op zich doet de school zo veel mogelijk, en zijn zeker ook gericht op het sociaal-emotionele. Ik vrees dat ze wellicht niet genoeg aandacht krijgt op school, maar ik vraag me ook af of ik daar nog meer van mag verwachten, ze heeft immers 22 klasgenootjes. Maar ze voelt zich er duidelijk niet veilig, al heb ik wel mijn twijfels of dat op een andere school beter zal zijn. Uiteraard wel een tip om in ons achterhoofd te houden. Voor SOVA-training is ze denk ik nog te jong (bijna 5). Ik heb bij Basic Trust gevraagd of de juf contact met hen kan hebben zonder een uitgebreide VIB-sessie. Indien dat niet kan zal ik haar toch vragen contact op te nemen met de nazorg van de SAV.

    Bedankt voor de reacties, en fijn om te horen dat het bij jullie verbeterd is!

  • Nathalie

    Ik heb hier een opvangkindje die exact hetzelfde gedrag vertoont, maar dan zowel hier als thuis…. Heeft er iemand ook andere tips naast doorverwijzingen? Ik ben namelijk hard op zoek naar een manier om hiermee om te gaan!