Aankomst in buitenland

• jipke1976

Kan je met je kind ook landen in bv Belgie of moet je in nederland aankomen???

Wij wonen in het zuiden van het land en Brussel of evt Dusseldorf zou voor ons ook een optie kunnen zijn

en Brussel is voor zover we nu kunnen zien ook goedkoper als vanaf schiphol.

Onze Zoon komt uit een afrikaans land.

Ik weet niet of het verschil maakt of het meteen naar nderlandsrecht is of niet.

We vragen het woensdag ook wel aan de stichting als die ons bellen, maar dacht laat ik het hier ook even vragen.

Alvast bedankt voor de reacties

• MCP

Ja, het maakt verschil of het naar Nederlands recht is..

MAAR er is ook verschil in documenten tussen adopties die naar Nederlands recht zijn.

VB:- kinderen uit China die naar Nederlands recht zijn geadopteerd reizen toch op een chinees paspoort met een visum, dat visum is dus om Nederland mee binnen te reizen, aankomen in Belgie of Duitsland gaat dus niet.

- kinderen uit bijv. Sri Lanka zijn ook naar nederlands recht geadopteerd maar reizen in met een Nederlands noodpaspoort ( een roze boekje), daar zit geen visum in, aankomen in het buitenland is dan mogelijk.

• csekka

Het hangt volgens mij niet zozeer van het visum af. China visum is voor Schengen landen, dus ook België en Duitsland.

Maar de vergunninghouder regelt de reis. En als je met een groep gaat is de ' ideale aankomstplek" natuurlijk verschillend.

in onze groep zaten mensen uit het oosten (Dusseldorf) en ook mensen uit Zeeland (Antwerpen heel dichtbij), maar we zijn gewoon op Schiphol geland.

hoop dat de VH je duidelijkheid kan geven

• MCP

Niet bij elk land regelt je vergunninghouder de reis, bij sommige landen moet je dat toch echt zelf doen.

Het gebeurt ook dat de ene vergunninghouder de reis regelt voor hetzelfde land waarbij je het bij een andere vgh zelf moet regelen.

Wij hebben bij onze 1e 2 kinderen de reis zelf moeten regelen, ideaal!

En we zijn toen inderdaad ook geland in Belgie.

• MCP

Toch wordt er afgeraden aan te komen in het buitenland als een kind nog op het buitenlandse paspoort ( met veelal ook de buitenlandse naam die het had voor de adoptie) met visum inreist. Dit geeft namelijk soms problemen omdat er uit het paspoort niet op te merken is dat het om adoptie gaat. Wel uit de hele stapel documenten die je bij je hebt in je handbagage, maar die documenten zijn voor een leek bij de douane ook niet al te duidelijk.

Kinderen die onder het verdrag zijn geadopteerd en die direct een nederlands noodpaspoort krijgen reizen in onder hun nieuwe naam, in hun paspoort staat dus dezelfde familienaam als in jouw paspoort/dat van je man en bovendien is het een nederlands document. Dat geeft stukken minder problemen.

• A1975

Wij zijn bij thuiskomst via Frankfurt gereisd (vanuit een Afrikaans land). Hier zijn we een shengenland binnegekomen. Daar hebben ze ook het visum gecontroleerd. Toen we NL binnenkwamen zijn we niet meer gecontroleerd. Volgens mij kun je in overleg met je vergunninghouder regelen dat je vanaf bv brussel wil vliegen en ook daar weer wilt aankomen.

• JS

Wij zijn bij onze tweede procedure via Dusseldorf naar een van de Afrikaanse landen gereisd. Ging probleemloos en vlotter dan via Schiphol.

De kinderen reisden overigens wel op een NL noodpaspoort.

Groeten,

JS

• Marièlle67

Volgens mij is het geen enkel probleem. Onze (nigeriaanse) kids reisden op een Schengenvisum Nigeria uit en konden dus terecht in alle Schengenlanden. Dus dan kan je ook in duitsland of België aankomen, dat maakt geen enkel verschil. Je kan het voor de zekerheid bij de IND telefonisch even navragen maar ik kan me niet voorstellen wat het probleem zou zijn om in een ander Schengenland dan Nederland aan te komen.

Ik heb net even in hun paspoort gekeken en daar staat duidelijk op de MVV die ze destijds hadden dat het voor Schengenlanden is, er staat niet dat het alleen voor Nederland is, ook al was hij afgegeven door de NL ambassade

• Marièlle67

Bij ons hadden de kinderen een Nigeriaans paspoort maar wel met hun nieuwe familienaam er in.

Overigens zijn wij zelf naar Nederland gereisd en werden noch wij, noch de kinderen gecontroleerd. We konden zo doorlopen bij de douane. Was ik nog een soort verbaasd om, alle volwassen Nigerianen die uit hetzelfde vliegtuig kwamen werden wel uitgebreid gecontroleerd en wij konden met onze twee Nigeriaanse kanjers zo doorlopen.

• jipke1976

onze vergunninghouder regelt ook de reis, maar als je je wensen aan kunt geven en hun kunnen er rekening mee houden is dat toch mooi.

We reizen alleen dus hoeven met niemand anders rekening te houden, als we wel met meerdere zouden reizen zouden we dat zeker doen want is toch gezelliger als je bij elkaar zit.

De verguninghouder zou het nakijken want blijkbaar is het per adoptie verschillend zeiden ze. Maar we gaan ervan uit dat het niet gaat.