enquête over adoptiekinderen

• merelG

Hallo allemaal,

Wie zou ons willen helpen? Wij hebben adoptie als onderwerp voor ons profielwerkstuk gekozen. Wij hebben een enquête met 19 stellingen gemaakt. Hiermee zouden wij de mening van Nederlanders met de mening van adoptie ouders in Nederland over adoptie willen vergelijken. Daarom laten we de enquête door beide groepen invullen. Dit kunt u volstrekt anoniem doen. Als u bereid bent ons te helpen, kunt u via deze link:

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dEM4RDFDYkk2a2swS00tX0ZRanQ1d3c6MQ bij de enquête komen. Als u op een wachtlijst voor adoptie staat, geef uzelf dan aan als adoptieouder op onze enquête. Wij hopen op veel reacties en alvast bedankt!

Groetjes, Julie en Merel.

• Nannie

Ik mis nog een optie bij jullie eerste vraag (bent u adoptie ouder - ja, nee ): de optie om aan te geven dat je op de wachtlijst staat voor adoptie.

Er is namelijk een groot verschil tussen aspirant-adoptie ouders en diegenen die niet de wens hebben om te adopteren qua kennis en de te geven antwoorden, waardoor je antwoorden geen zuiver beeld zullen geven mbt de kennis van de doorsnee Nederlander mbt adoptie.

Succes!

• merelG

Bedankt voor de handige tip. U heeft er gelijk in dat we daar misschien een optie aan toe moeten voegen!

Fijn dat u heeft gereageerd, dan kunnen we de enquête misschien nog verbeteren!

• m.r

Meiden ik heb hem voor jullie ingevuld. Heel veel succes met jullie opdracht..

Groeten M.R

• Nannie

Ook ingevuld. Succes!

• Omfie

IK heb 'm ook ingevuld. Succes ermee.

• merelG

Hartstikke bedankt allemaal.

We vinden het echt fijn dat al zoveel mensen bereid zijn geweest om ons te helpen! :D

• Sander

Hoi,

Ik heb 'm ook ingevuld, heb maar even gedaan alsof ik adoptieouder ben terwijl we nog in de procedure zitten (de wens is de vader van de gedachte, immers ;-).

Kleine kanttekening over de volgende vraag:

“Ik zou geadopteerde kinderen hetzelfde behandelen als alle andere kinderen ”

Hoe bedoelen jullie dit? Adoptiekinderen zouden niet gediscrimineerd moeten worden, dus zo bekeken is het antwoord “totaal eens”. Maar iedere adoptieouder die het voorlichtingstraject heeft doorlopen, heeft daarin geleerd dat adoptiekinderen wel ook speciale aandacht nodig hebben, en vooral in de hechtingsperiode veel meer rust nodig hebben dan andere kinderen. In die periode kan niet de hele omgeving (vrienden en kennissen) net zo intensief met het kindje omgaan als met leeftijdsgenootjes die niet geadopteerd zijn. Een ander voorbeeld is dat in het verleden het feit dat een kindje was geadopteerd, te vaak werd genegeerd. Tegenwoordig zijn veel mensen in het adoptieveld het er wel over eens dat het verstandiger is juist wél aandacht te besteden aan het geadopteerd-zijn, en aan de achtergrond van het kind, op een positieve manier.

Strikt genomen is dat dus een andere behandeling dan andere kinderen. Ik neem aan dat jullie het positief bedoelen maar dan zou ik de vraag ietsje anders formuleren om het te verduidelijken.

Groet,

Sander

• merelG

Hoi Sander,

Deze vraag is inderdaad gericht op het feit of adoptiekinderen gediscrimineerd worden. Je kunt het inderdaad ook vanaf een andere kant bekijken.

Als wij de enquête aan konden passen hadden we het er ter verduidelijking onder gezet, maar we durven het risico niet te lopen dat de resultaten verdwijnen.

Uit de resultaten blijkt dat vrijwel iedereen voor de optie “eens” of “totaal eens” kiest, dus ik denk dat de meeste

mensen het wel goed opvatten.

Toch fijn dat u ons erop attent maakt en met ons mee denkt. We kunnen misschien wel wat met uw informatie. Het zou bijvoorbeeld leuk kunnen zijn uit te zoeken of adoptiekinderen een andere opvoeding nodig hebben.

( zoals dat zoals u zei, mensen extra aandacht besteden aan het geadopteerd-zijn )

Bedankt voor uw commentaar!

Groetjes,