welkomsfeestje

• Lila..

Ik zag een item over welkomsfeestjes.

Ik ben heel erg aan het twijfelen als ons (ouder) kindje er is wat nu de voordelen en nadelen zijn van een kraamfeest of dat er na een 1-2 maanden kraamvisite per 2 personen langs komt.

wat zijn jullie ervaringen hiermee, wat raden jullie aan ?

Groetjes Lila

• m.r

Hoi Lila

WIj hebben ervoor gekozen om geen welkomstfeest te geven maar gewoon bezoek aan huis afhankelijk van hoe onze zoon (net 2jr) erop zou reageren.

We zijn sinds 24 aug thuis en hebben vorige weekend voor het eerst echt visite gehad van opa en oma. Dit ging erg goed maar moet er wel bij zeggen dat we zelf in de hechtingsperiode wel gewoon op visite zijn geweest vanaf het moment dat we 2 weken met hem thuis waren. Korte bezoekjes bij familie (en soms vrienden) gingen erg goed

Het is per kind verschillend en hoe je er uiteraard zelf in staat.

Groetjes M R

• Yuut

sluit me aan bij m.r., het is zo verschillend, per kind en per ouders! Geen gouden regel voor, ook niet per leeftijd. Misschien is dit ook een van die dingen die je niet van te voren kunt regelen, maar gewoon even afwachten hoe het gaat.

Bij ons kwam het eerste bezoek de eerste en tweede dag al (opa en oma) en gingen we na een week al met hem op bezoek, is dit goed of fout geweest? geen idee, maar het voelde goed en hij vond het leuk. Wij keken altijd vooral goed naar een afwisseling tussen prikkels (bezoek of uitstapje) en rust (met z'n 2en of 3en thuis), en dat ging zowel voor hem als voor ons goed.

Kijk vooral waar je je fijn bij voelt en waar je kind goed op reageert, en vooral, heb er plezier in! Onze zoon voelde altijd zo goed aan of wij bezoek zelf echt leuk vonden of dat het een verplicht nummertje was…..En nog steeds trouwens!

Succes!

• DMS

Ik sluit me helemaal aan bij mijn “voorgangers”. Onze zoon, net 2 jaar bij thuiskomst (begin aug), is een kind dat houdt van gezelligheid. Hij trekt 's morgens al zijn schoenen aan om naar buiten te gaan en zwaait tegen menig voorbijganger. We hebben geen feestje gehouden maar wel beperkt bezoek thuis ontvangen, ook vond hij het leuk om mee op pad te gaan maar al snel merkten we dat hij daarna wat drukker was qua gedrag. We hebben goed gekeken waar “het mis” ging en het viel ons op dat wanneer hij meer de aandacht kreeg hij drukker werd. We hebben dus gevraagd of mensen hem gewoon zijn gang willen laten gaan en dit ging supergoed! Inmiddels is het zo dat wanneer er anderen bij ons zijn of wij bij anderen zijn hij eerst een poos bij ons op schoot wilt blijven zitten en daarna de boel gaat verkennen (ons wel in het oog houdend). Het lijkt er allemaal op dat het goed is geweest zoals e.e.a. gelopen is. Je moet hierbij echt naar je kindje kijken en niet afgaan op theoriën of wat dan ook.

Succes en veel plezier!

• m.r

DMS even een reactie op jou verhaal dat jullie kindje drukker word als er meedere mensen zijn.

Onze zoon doet het volgende: Als er kinderen zijn waar we op bezoek gaan dan schenkt hij geen aandacht aan de volwassenen (wel even groeten) en gaat meteen spelen

En als hier volwassenen zijn trekt hij er wel naar toe door zijn speelgoed aan hen te tonen en uit te nodigen voor spel.

Alles wordt dan geshowd goed of fout?? Ik weet het eigelijk niet

Hij gaat er trouwens NIET bij op schoot oid

Anderen ervaring mee??

• Nannie

Hallo MR,

Niet bij mezelf, maar wel met het geadopteerde kindje van mijn vriendin ( 9 maanden bij thuiskomst).

Het kindje zocht actief contact. Ik had met vriendin de afspraak dat ik wel even aandacht gaf, maar kort, zonder al te veel nadruk (je kunt aandacht geven en áándacht geven) en niet oppakken en knuffelen of zo.

Dit omdat zij in het eerste begin wel tehuisgedrag vertoonde (een teveel aan contact zoeken met volwassenen / aandacht vragen / mooi weer spelen ).

Ik vond het ook niet erg om me aan die regel te houden, omdat het voor mijn idee ook klopte. (heb me wel in moeten houden hoor, want het was en is een schatje!)

Met de groei van de hechting kon er ook weer meer en nu (3 jaar later) zijn die regels niet meer nodig.

Wat is je eigen gevoel over de manier waarop je dochter omgaat met de volwassenen die bij jou thuis op bezoek zijn?

• Yuut

Op zich wel herkenbaar, onze zoon staat ook graag in de belangstelling, hoewel dit wel wisselt met zijn bui. Ik merk altijd dat als hij onzeker is gaat hij negatief in de aandacht staan, als hij het leuk vind en goed in zijn vel zit is hij gewoon charmant en vrolijk en trekt zo de aandacht. Vind het niet zo storend en het past gewoon bij hem als persoonlijkheid. Ik merk trouwens ook dat nu hij (wat) ouder is, hij zowieso rustiger is, en dit merk ik ook bij andere kinderen om ons heen, zowel bio als adoptie, het past ook wel in een bepaalde leeftijdsfase dat er nog weinig of geen interne begrenzing is.

Overigens is het bij hem ook zo dat hij werkelijk alles altijd mee krijgt, geen prikkel die niet binnen komt;-) Daar zou je een adoptiegerelateerde uitleg aan kunnen geven, maar wij zien het gewoon zo dat het bij hem hoort, hij is vrij ver in zijn ontwikkeling en denkt veel meer na over zaken, dus ziet ook meer dan andere kinderen van zijn leeftijd, overigens niet op negatieve wijze. Koppel dit aan een flapuit, dus als snel kletst hij de oren van je kop over wat hij ziet, denkt of vind…..ook als er andere bij zijn.

Volg je eigen gevoel hiermee, en probeer ook misschien niet teveel te denken in termen van goed of fout, want tja, wie bepaalt dat uiteindelijk?

• DMS

Hoi M.R.

Zoals je het hier omschrijft vind ik het geen aparte reactie. Jullie zoontje wil blijkbaar samen spelen en laat dus heel lief zijn speelgoed zien…. ons zoontje roept nu steeds heel hard “Nee” als er een ander kindje naar zijn speelgoed kijkt ;-), door goed te benoemen dat het zijn speelgoed is maar een ander er ook mee mag spelen komt dat ook wel weer goed….

Groetjes

• m.r

Hallo allen

Bedankt voor jullie reacties…Ons mannetje is nu ook helemaal van de “Nee” isse MIJ!!! whahaha en op zich maak ik me er ook niet al te druk om.

Hij is opgegroeid in een pleeggezin vader, moeder, ouder pleegzusje.

Naar mijn idee is hij idd gewoon razend enthousiast en wil graag zijn mooie speelgoed laten zien en gaan spelen. Normaal ben ik (of papa) overdag het bokje.

Zoonlief wil nl maar al te graag “samen”spelen (behalve met kindjes want dan is alles ineens van hem whoeoeo) ben gastouder (nu nog)

Gisteren is hij even met opa en oma weg geweest en vond het helemaal leul. Wel wees hij elke 3 kwartier even naar buiten en zei dan: “mama”

Ook bij de buurvrouw heeft hij 1 uurtje leuk gespeeld en niks aan de hand en toen ik hem kwam ophalen was het “mamaaaaaaaaaaaaaa” en ging vervolgens heerlijk

zijn peuterpuber koppie weer opzetten. Dit is dus een heel goed teken dat hij dat bij mij doet (toen we samen bij de buuf in huis waren) en niet bij de buuf in dat ene uurtje dat hij daar alleen was.

• Nathalie

Ohw m.r. is het echt onzeker of je wel gastouder kunt blijven???? Zijn er weinig nieuwe aanvragen daar???