Ervaring met paar maanden blijven in het buitenland

• Thea

Wij zijn druk bezig met het kiezen van een land. Op dit moment twijfelen we over een paar landen maar de voorkeur gaat momenteel wel uit naar Namibië. Hier dien je 3 maanden te blijven. Nu is mijn vraag zijn er mensen die dit lezen en ervaring er mee hebben om lang te blijven in het land waar je je adoptiekindje op haalt? Gaat dat allemaal goed en is dat fijn verlopen? Of wordt je soms toch wel gepusht naar nog een beetje meer geld betalen? Ik ben er een beetje bang voor dat als je ergens langer verblijft dat je toch wel tegen problemen aan kunt gaan lopen.

Ik lees graag ervaringen van andere, bedankt alvast!

Groetjes Thea

• Noralie

Ik heb (nog) geen ervaring met het lang verblijven bij de adoptiereis. Wel heb ik 4 maanden ontwikkelingswerk gedaan in Afrika.

Vanuit dat perspectief kan ik je wel een aantal dingen vertellen.

De langdurig verblijf is mij goed bevallen. In het begin is het af en toe moeilijk en even wennen. Zeker doordat het land waar ik verbleef vaak de electriciteit uitviel en er ook met enige regelmat geen water was. Na ongeveer een week was ik goed gewend aan de cultuur en de levensstijl van het land.

Zelf heb ik niet echte ervaren dat mensen je bleven pushen om meer geld te geven. Het is natuurlijk wel dat als je op een souveniermarkt wel goed moet afdingen en dat ze daar echt goed kunnen afzetten (iets waar ze 50 euro voor vragen kan je soms wel eens voor 5 euro krijgen als je op dreef bent). Ook merkte ik als je veel geld uitgeeft (of pint) voor de ogen van mensen waar je op stap gaat dat ze soms ervanuit gaan dat je ook voor hun betaalt. Ook al was je dat niet van plan.

O ja het viel me wel op dat kinderen in het land wel in hun taal wel om dingen vroegen als ballonnen, of andere kleine cadeautjes. Zeker omdat ik blank ben en dus rijk…..