Ik heb (nog) geen ervaring met het lang verblijven bij de adoptiereis. Wel heb ik 4 maanden ontwikkelingswerk gedaan in Afrika.
Vanuit dat perspectief kan ik je wel een aantal dingen vertellen.
De langdurig verblijf is mij goed bevallen. In het begin is het af en toe moeilijk en even wennen. Zeker doordat het land waar ik verbleef vaak de electriciteit uitviel en er ook met enige regelmat geen water was. Na ongeveer een week was ik goed gewend aan de cultuur en de levensstijl van het land.
Zelf heb ik niet echte ervaren dat mensen je bleven pushen om meer geld te geven. Het is natuurlijk wel dat als je op een souveniermarkt wel goed moet afdingen en dat ze daar echt goed kunnen afzetten (iets waar ze 50 euro voor vragen kan je soms wel eens voor 5 euro krijgen als je op dreef bent). Ook merkte ik als je veel geld uitgeeft (of pint) voor de ogen van mensen waar je op stap gaat dat ze soms ervanuit gaan dat je ook voor hun betaalt. Ook al was je dat niet van plan.
O ja het viel me wel op dat kinderen in het land wel in hun taal wel om dingen vroegen als ballonnen, of andere kleine cadeautjes. Zeker omdat ik blank ben en dus rijk…..
Altijd als je op reis bent kom je dingen tegen. Zo kan het zijn bij een vliegreis dat je een aantal dagen je koffer niet hebt aan het begin. Ook in vele landen in de wereld is er een andere mentaliteit. In Afrika hebben ze een eigen Afrikaanse tijd. Zo had ik een afspraak met iemand in begin van de ochtend en pas einde van de middag kon ik hem spreken…. Zulke dingen moet je wel verwachten in onder andere Afrikaanse landen.
Na korte periode wen je waarschijnlijk al gewoon aan het land. Bij mij was het eerste week nog een beetje vreemd. De tweede week was alles al vrij normaal. En eigenlijk daarna voelde ik als “een van de bewoners” van het land.
Echter, je moet je daar niet zo druk om maken. Het komt allemaal weer goed. Het is daar gewoon relaxen en genieten van je kind(eren).
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ik was trouwens nog vergeten om het te vertellen maar ik kan je vertellen dat zoveel maanden in zo'n land en die cultuur zo beleven gemaakt heeft dat een onvergetelijke reis is (in positieve zin)