Ervaring met paar maanden blijven in het buitenland

• Thea

Wij zijn druk bezig met het kiezen van een land. Op dit moment twijfelen we over een paar landen maar de voorkeur gaat momenteel wel uit naar Namibië. Hier dien je 3 maanden te blijven. Nu is mijn vraag zijn er mensen die dit lezen en ervaring er mee hebben om lang te blijven in het land waar je je adoptiekindje op haalt? Gaat dat allemaal goed en is dat fijn verlopen? Of wordt je soms toch wel gepusht naar nog een beetje meer geld betalen? Ik ben er een beetje bang voor dat als je ergens langer verblijft dat je toch wel tegen problemen aan kunt gaan lopen.

Ik lees graag ervaringen van andere, bedankt alvast!

Groetjes Thea

• Noralie

Ik heb (nog) geen ervaring met het lang verblijven bij de adoptiereis. Wel heb ik 4 maanden ontwikkelingswerk gedaan in Afrika.

Vanuit dat perspectief kan ik je wel een aantal dingen vertellen.

De langdurig verblijf is mij goed bevallen. In het begin is het af en toe moeilijk en even wennen. Zeker doordat het land waar ik verbleef vaak de electriciteit uitviel en er ook met enige regelmat geen water was. Na ongeveer een week was ik goed gewend aan de cultuur en de levensstijl van het land.

Zelf heb ik niet echte ervaren dat mensen je bleven pushen om meer geld te geven. Het is natuurlijk wel dat als je op een souveniermarkt wel goed moet afdingen en dat ze daar echt goed kunnen afzetten (iets waar ze 50 euro voor vragen kan je soms wel eens voor 5 euro krijgen als je op dreef bent). Ook merkte ik als je veel geld uitgeeft (of pint) voor de ogen van mensen waar je op stap gaat dat ze soms ervanuit gaan dat je ook voor hun betaalt. Ook al was je dat niet van plan.

O ja het viel me wel op dat kinderen in het land wel in hun taal wel om dingen vroegen als ballonnen, of andere kleine cadeautjes. Zeker omdat ik blank ben en dus rijk…..

Altijd als je op reis bent kom je dingen tegen. Zo kan het zijn bij een vliegreis dat je een aantal dagen je koffer niet hebt aan het begin. Ook in vele landen in de wereld is er een andere mentaliteit. In Afrika hebben ze een eigen Afrikaanse tijd. Zo had ik een afspraak met iemand in begin van de ochtend en pas einde van de middag kon ik hem spreken…. Zulke dingen moet je wel verwachten in onder andere Afrikaanse landen.

Na korte periode wen je waarschijnlijk al gewoon aan het land. Bij mij was het eerste week nog een beetje vreemd. De tweede week was alles al vrij normaal. En eigenlijk daarna voelde ik als “een van de bewoners” van het land.

Echter, je moet je daar niet zo druk om maken. Het komt allemaal weer goed. Het is daar gewoon relaxen en genieten van je kind(eren).

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ik was trouwens nog vergeten om het te vertellen maar ik kan je vertellen dat zoveel maanden in zo'n land en die cultuur zo beleven gemaakt heeft dat een onvergetelijke reis is (in positieve zin)

• Thea

Hoi Noralie,

Ontzettend bedankt voor je antwoord. Ik ben blij dit soort ervaringen te horen. Als ik jouw zo hoor hoef ik me nergens druk om te maken nee. Ik had een kleine twijfel over lang verblijven in het buitenland. Ik moet zeggen dat dit mijn twijfel wel een stukje weg neemt.

Mocht Namibië nog open zijn (de wachtlijst) als wij volgend jaar 1e kwartaal ongeveer de BT ontvangen dan gaan we zeker kijken of we voor dit land gaan. Het lijkt mij overigens ook een enorm gave ervaring om in zo een land 3 maanden te blijven.

Groetjes Thea

• K

hoi,

onze zoon komt uit zuid amerika. W zijn daar 9 weken geweest om hem op te halen. Ons tweede dossier ligt er inmiddels weer en nu lijkt het erop dat er zo'n 13 weken gereisd moet worden. Heerlijk!!! Je hebt alle tijd om je kindje te leren kennen, in zijn omgeving, Het land, de cultuur je maakt alles mee. En wij vonden het zo bijzonder dat je de eerste tijd zo exclusief samen bent. Natuurlijk veel contact met familie via skype enzo gehad, maar je hebt alle tijd om elkaar al een beetje te leren kennen. Als de terugreis datum in zicht komt wil je natuurlijk alleen nog maar naar huis! Je wilt je kindje aan iedereen laten zien, weer een boterham met hagelslag en slapen in je je eigen bed. En daarna wil je niks liever dan weer terug naar het land van je kindje…zo was het voor ons iig.

succes met het maken van je keuzes,

groetjes k

• Lesley

Mag ik vragen, hoe jullie zo'n lange reis “financieren”, qua geld maar ook qua vrije dagen etc? Wij zijn 6 weken in Hongarije geweest en dat had niet veel langer moeten duren (mijn man is zelfstandig ondernemer, dus niet werken is niet verdienen) maar ook als hij wel in loondienst was geweest, was dat toch wel de max geweest.

Gr.

Lesley

Mamma van Péter en Dorina

• K

sparen, sparen, sparen….een paar jaar lang minder vrij nemen, wat extra werken (tijd voor tijd) en nog meer (geld )sparen om ouderschapsverlof/onbetaald verlof te kunnen nemen.

Auto verkopen en in een oud mormel rijden, goedkoop boodschappen doen (70 euro in de week kan redelijk makkelijk met 2 volwassenen en een kleuter) en dat soort bezuinigingen. Als je dat een jaar of twee doet kom je een heel eind. Niet altijd leuk, maar je weet waar je het voor doet :-))))))))

K

• froukje

Wij zijn 1 keer 9 weken geweest en afgelopen jaar 13 weken, voor de procedures van onze kinderen en kan alleen maar zeggen geweldig , je leeft gewoon je ding en je hebt zoveel tijd om aan elkaar te wennen.

zeker een aanrader , en ja qua finacieën , cq dagen

ik had al mijn vakantiedagen van 2010 gespaard en kon omdat het nieuwe jaar begon hier ook nog dagen van gebruiken, en tevens had ik 6 weken bijzonder verlof via mijn werkgever.

dus ben 4 maand vrij geweest en gewoon doorbetaald.

mijn man kreeg niet doorbetaald , want hij werkt als freelancer

• Thea

Ik ben er helemaal uit, mochten we de kans krijgen om ons in te schrijven voor een land zoals Namibië dan zullen we dat zeker niet laten. Het lijkt me ook heel bijzonder om samen met je partner en kindje daar te zijn en alle tijd voor elkaar te hebben. Oh ik kan niet meer wachten. Maar we zijn echt nog starters, de BT is nog niet in the pocket.

Wat betreft alle kosten denk ik ook wel eens pfffff hoe doen we dat in godsnaam. De vrije dagen maak ik me niet druk om. Een vrouw krijgt 4 weken verlof van het UWV en daarnaast wil ik nog 2 of 3 maanden vrije dagen opnemen, Vanaf nu minder dagen opnemen en alle overuren in tvt weg zetten. Mijn man werkt bij het bedrijf van zijn ouders en die hebben al gezegd dat 3 maanden buitenland akkoord is. Heel fijn!

Groetjes Thea

www.grenzeloos-verlangen.nl

• Nannie

Hallo Thea,

>>>Wat betreft alle kosten denk ik ook wel eens pfffff hoe doen we dat in godsnaam.<<<

Sparen-sparen-sparen-sparen!

WIj sparen elke maand een vast bedrag. Dat is het eerste wat van de rekening afgaat.

verder moeten we dan echt zuinig aan doen, maar goed. Liever kinderen dan een nieuwere auto of een andere kast.

Leuk dat je eruit bent qua land!

Groetjes, Nans

• K

Hoi,

Bijde ouders krijgen zover ik weet die 4 weken adoptieverlof. Houd er ook rekening mee dat je na thuiskomst ook verlof nodig hebt.

Bij ons is mijn man na een week weer gaan werken terwijl ik nog een maand of 3 thuis was. Voor onze zoon was dat voldoende tijd maar ik weet dat er ook kinderen zijn waar het veel langer duurt voordat ze toe zijn aan een oppas (in welke vorm dan ook). Maar dat is dan weer het voordeel van de lange wachttijden: veel tijd om dagen te sparen!

Het is idd even op een houtje bijten, maar uiteindelijk wordt je dubbel en dwars beloont!

K