Leerplicht

• t@sje

Wij hopen ergens volgend jaar af te reizen om onze jongste op te halen. Onze oudste is inmiddels 5 (dan misschien al 6) jaar en dus leerplichtig. We willen hem graag meenemen en verwachten ongeveer een maand weg te zijn. Hoe regelen we dat hij die tijd mag wegblijven van school? En hoe lang van te voren moeten we dit regelen?

• Jacqueline

Bij de school (waar hij nu op zit) een papiertje halen en dat moet dan opgestuurd worden naar de leerplicht ambtenaar van je regio.

Wij hebben het opgestuurd met een begeleidend schrijven erbij en werden uiteindelijk door de ambtenaar gebeld of we al enig idee hadden wanneer we af moesten reizen en hoelang we weg zouden zijn. Omdat we hier toen nog geen antwoord op konden geven is er een dossier aangemaakt en konden we bellen als we weg zouden gaan en was het verder geregeld.

Er zijn ook scholen die het voor jou willen regelen met de leerplichtambtenaar :-)

Ook zijn er ambtenaren die er heel moeilijk over kunnen doen, maar gelukkig was die van ons erg soepel.

Onze ervaring is ondertussen wel dat *wij zijn ruim 6 weken weggeweest en hadden ook genoeg werk mee) dat dit voor onze zoon niet echt makkelijk is geweest om toch weer met het niveau van de klas mee te kunnen lopen.

En jullie kindje zal dan waarschijnlijk in groep 3 zitten ( wat ook een heel belangrijk jaar is)…

• t@sje

Dank voor je reactie. Ja, wij realiseren ons ook dat zoonlief ws in groep 3 als we gaan afreizen. Niet handig, maar helaas niets aan te doen. We zijn van plan om de leerkracht te vragen om werkjes die we kunnen meenemen. En verder hopen we maar dat hij daarna weer vrij makkelijk kan invoegen in de klas….

• NH

Hallo T@sje,

Wij hebben dit jaar ook met zo'n situatie te maken gehad. Je kunt inderdaad contact opnemen met de plaatselijke leerplichtambtenaar en dan je situatie uitleggen. Even googelen op “Leerplichtambtenaar” en dan je woonplaats. Het moeilijke is bij adoptie dat je niet ver van tevoren pas weet hoe lang en wanneer je weg gaat. Wij wisten bij vetrek nog geen einddatum en hebben toen een periode van 8 weken afwezig aangehouden met de kanttekening dat het langer of korter kon duren. Ze deden er bij ons niet moeilijk over. We hadden 3 leerplichtige kinderen en 1 die net naar school ging maar nog niet leerplichtig was. Je kunt op zich nu al wel gaan informeren, dan weet je in ieder geval hoe je het straks kunt gaan regelen. Onze ervaring is dat in overleg met de ambtenaar er veel mogelijk is. Ook kun je alvast met de directeur van de basisschool en de leerkracht van je zoon contact opnemen en de situatie bespreken. Het kan handig zijn om je alvast wat in te lezen in de belangrijkste methode die je straks dan zelf aan je zoon moet leren. Zeker als het om leren lezen en rekenen gaat. We hadden voor de oudste 2 een heel stapeltje huiswerk meegekregen.

In de praktijk hebben wij ervaren dat je door de gezinsverandering toch ook veel met andere dingen bezig bent, zeker in het begin. Wij waren 7 weken van huis en konden in de laatste weken nog veel inhalen omdat iedereen ondertussen helemaal gewend was aan elkaar. Succes ermee!

• Ing2

Groep 3 is een heel belangrijk jaar voor je kind, het hangt er wel helemaal vanaf of je in t begin van het schooljaar weg bent of nadat alle nieuwe dingen worden aangeboden.

Is je kind een oude of een jonge leerling nu in groep 2, want wanneer het een jonge leerling is, is het misschien wel te overwegen om hem groep 2 nog een keertje te laten doen, zodat hij het jaar daarna naar groep 3 kan gaan.

Het missen van de eerste maanden in groep 3, is moeilijk in te halen en dan loopt je kind steeds achter de feiten aan.

En vanuit groep 2 zijn er ook best wel wat werkjes mee te nemen.

Reizen jullie na de helft van het schooljaar af, wanneer hij in groep drie zit is het makkelijker om werkjes mee te nemen en zelf met hem te doen.

Wanneer je merkt dat het niet goed gaat met het bijbenen in de klas als hij terug is, kan je altijd beslissen om groep 3 over te doen.

Ik ben juf van groep 8 en merk dat jonge kinderen beter in de onderbouw een extra jaartje kunnen doen, nu in 8 lopen sommige kinderen enorm op hun tenen omdat ze zo jong zijn.

Succes Ing

• t@sje

Dank je voor het meedenken. Onze zoon is van juli, niet echt vroeg en niet echt laat dus. Toch? Hij lijkt cognitief wel vrij sterk (en emotioneel juist iets kwetsbaarder). Als we op tijd weten wanneer we mogen afreizen is een Kaatje extra kleuteren inderdaad ook een optie. Als school daar ook voor voelt natuurlijk…

• Nannie

Juli is vrij laat toch?

Of dat was vroeger in ieder geval zo.

Ik ben van juli en was bijna altijd de jongste in de klas…

• t@sje

Ik heb me laten vertellen dat tegenwoordig de kinderen die 6 jaar worden tussen juli en januari in principe ook doorgaan naar groep 3. Die zijn dus de eerste maanden in groep 3 nog maar 5 jaar. Ik denk dat onze zoon met zijn zesde verjaardag net voor of in de zomervakantie dan niet echt een heel jonge/vroege leerling is.

Of is er iemand die weet dat bovenstaande niet klopt?

• N&P

Zoals jij het zegt klopt het t@sje. Vroeger was de grens 1 oktober; dus kinderen die daarvoor jarig waren gingen door naar 3 en kinderen die daarna jarig waren bleven in groep 2. Nu is die grens verlegd naar 1 januari. Je hebt nu dus zelfs kinderen die pas in december 6 worden en al in groep 3 zitten.

Als je kind van juli is heeft het precies 2 jaar gekleuterd; dat is een prima basis. Het is inderdaad heel lastig voor een kind om een deel van groep 3 te missen, maar om bij voorbaat al te zeggen dat je een extra jaar laat doen, lijkt mij wat voorbarig. Het is tenslotte ‘maar’ een maand. Zorg er dan inderdaad wel goed voor dat je zelf dingen meeneemt (voornamelijk het lezen denk ik) die je je kind kan laten doen. En zorg ervoor dat je zelf ook goed weet hoe je dit moet oefenen/uitleggen. Vooral bij het leren van de letters en het oefenen van het woordjeslezen is het goed dat je weet hoe de leerkracht dit aanpakt. Dan moet het volgens mij prima kunnen. Je kan ook kijken of je op voorhand (als je nog thuis bent) wat extra kan oefenen zodat hij een voorsprong heeft, omdat je tijdens de reis er wellicht minder tijd voor hebt.

• N&P

Volgens mij gaat het maar om 1 maand, dat lijkt me nog wel in te halen….