wat geloven jullie ervan?

• MCP

Met verbazing lees ik af en toe dat er nog steeds gezonde kindjes, NB jongetjes, uit China geadopteerd worden.

Ik heb mij verdiept in de adopties uit China en het klinkt mij zeer dubieus in de oren.

Vooral wanneer ik er al lezende achter kom dat al die jongetjes allemaal op dezelfde manier ‘te vondeling’ zijn gelegd.

Ik vraag mij af wat ik daarvan moet geloven.

Ook vind ik het vreemd dat die jongetjes al een jaar of 2-3 zijn, maar als baby al te vondeling lagen, terwijl er heel wat chinezen zijn die graag een baby jongetje willen adopteren. De vraag bekruipt mij dan of dat wel klopt.

Jongetjes zijn in china heel erg belangrijk en niemand doet zomaar een gezond jongetje weg.

Enerzijds denk ik: laat ik me er maar niet druk om maken.

Anderzijds begrijp ik niet dat er nog VGH's zijn die voor gezonde boys bemiddelen want volgens mij is dat namelijk echt niet nodig.

Ik vraag me af wat jullie ervan geloven.

• Melle

Hallo MC

Ik ben niet bekend met de adoptie uit China. Maar zo dubieus lijkt het me toch niet zo! of denk ik daar verkeerd over? Ik snap wel dat er steeds meer naar sn of needs het gaat allemaal. Maar wat is er zo vreemd aan dat er ook gezonde kinderen ter adoptie worden afgestaan en worden geadopteerd? mn jongens? Mischien is het de onwetendheid van mij van de adopties van China. Mischien kun je het me uitleggen waarom ik het niet moet geloven dat het ook vondelingen zijn en jongens!!

• Eke

Als je op internet “investigation adoption from china” intoetst, krijg je meerdere recente berichten over dit onderwerp. Je gevoel zal waarschijnlijk toch wel kloppen. Ik vind het ook vreemd dat er gezonde Chinese jongetjes in het buitenland ter adoptie worden aangeboden.

• sprokkeltje

Ook ik vind het een vreemd verhaal idd….Snap daar niets van, en ook mijn voelsprieten gaan daar van overeind!

• MCP

In china wil elke ouder een jongen.

Daarom werden gezonde meisjes te vondeling gelegd, men wachtte liever tot men een jongen kreeg.

Uit china komen tegenwoordig nauwelijks gezonde kinderen meer.

Om reden dat ook chinezen tegenwoordig zelf adopteren, een goede zaak.

China heeft het haags adoptieverdrag ondertekend wat betekent dat er eerst in het land zelf een oplossing gezocht moet worden.

Als je wel eens programma's hebt gekeken dan weet je dat er kinderen in china verhandeld worden, ook ziekenhuizen spelen daar gewoon een rol in.

Een gezonde babyjongen in china die te vondeling wordt gelegd is bijna ondenkbaar want dat doet een chinees niet met een gezond jongetje. En als het wel zou gebeuren dan staan er genoeg chinezen in de rij om dat jongetje dan te adopteren.

Dus jongetjes van 3 jaar oud die gezond zijn en in een tehuis zitten, dat is echt een hele vreemde zaak omdat ze als baby allang geadopteerd waren.

Maar een gezond jongetje wat voor geld verkocht is aan een ziekenhuis, en het ziekenhuis brengt het met een mooi verhaal naar het tehuis, ook het ziekenhuis krijgt hiervoor weer geld en het tehuis krijgt weer geld na een buitenlandse adoptie, zo wordt iedereen er rijker van etc. dat is een hele gangbare zaak in china, dat gebeurd gewoon echt, ook met oudere kindertjes, met kindertjes die gestolen zijn van de ouders, dat gebeurd nog steeds.

Daarom begrijp ik niet dat de VGH's in nederland nog steeds bemiddelen voor gezonde chinese jongetjes.

• Eke

Ik heb je een privéberichtje gestuurd.

• pepe

Ben je naar Bryan Stuy geweest?

Daar werden geloof ik een aantal voorbeelden gegeven van zaken waaraan je kon zien hoe groot de kans was dat het om childtrafficking ging.

Ik weet niet of het idee van chinese jongetjes nog steeds zo is als je hier noemt; veel stedelijke gezinnen zien tegenwoordig ook de waarde van een meisje.

Volgens mij geldt voor bijna alle gezonde Chinese kindjes dat er opties zijn in eigen land.

Als ouder zul je je moeten afvragen of je dat later wilt verantwoorden naar je kind; weten dat de kans op onrechtmatige praktijken groot is en toch doorzetten.

Aan de andere kant denk ik dat ook ik, als ouder van special needs kindjes, later de kans loop me te moeten verantwoorden.

Want hoewel wij uit ervaring weten dat het klimaat in China voor een kindje met een beperking echt levensbedreigend kan zijn, weet ik ook dat er ook dan sprake kan zijn van een niet te willen geldstroom…..

• Pienemien

Het is niet voor niets dat de Nederlandse vergunninghouders niet meer bemiddelen voor NSN China (al zit daar uiteraard ook gewoon een stukje marktwerking in), maar de NSN-procedures die nog lopen worden ook in Nederland gewoon nog afgehandeld. Inmiddels zijn er denk ik genoeg berichten geweest waaruit kan worden opgemaakt dat adoptie van gezonde kinderen uit China niet meer nodig is (al kan dit in individuele gevallen best anders liggen). Dit geldt wellicht nog iets meer voor jongens dan voor meisjes, maar ook dat onderscheid vervaagt. Voor mijzelf zou een NSN adoptie uit China nu niet meer kunnen, maar met twee kinderen thuis is het makkelijk praten. China heeft het NSN programma niet gesloten en dat betekent uiteraard dat er ook nog gebruik van wordt gemaakt. In sommige landen is een SN adoptie niet of slechts beperkt mogelijk en als je al jaren wacht en je hebt geen alternatief is het echt niet makkelijk om om principiële redenen te stoppen. De mensen die nu een voorstel krijgen in het NSN-programma zijn hun procedure vaak zo'n 6-8 jaar geleden gestart. Toen was er nog veel minder bekend over adoptieschandalen uit China. Bovendien zijn niet alle (aspirant)adoptieouders heel erg bezig met alle ins en out van adoptie uit China, ze zijn niet altijd goed geïnformeerd. Bij zijn lezing gaf Brian Stuy ook aan dat de belangstelling in Nederland voor de achtergrond van hun kinderen en de (adoptie)situatie in China uitzonderlijk is. Hij is nooit ergens anders gevraagd om over dit onderwerp te spreken.

Er wordt nog altijd veel gehandeld met kinderen in China (baby traficking). Dit moet je niet verwarren met het stelen van kinderen. Het gaat bijv. om mensen die actief zwangeren benaderen om te informeren of ze hun kind wel willen/kunnen houden en of ze het eventueel willen afstaan. Het ‘te vondeling leggen’ wordt dan al voor de geboorte geregeld. Degene die het kind bij een tehuis brengt, krijgt hier geld voor. Bij de ouders die het kind afstaan worden soms verwachtingen gewekt over de toekomst van hun kind die niet waar zijn. Uiteraard is het niet uitgesloten dat soms een gestolen kind of een kind dat op grond van de 1-kind-politiek van ouders is afgenomen via internationale adoptie nieuwe ouders krijgt, maar het stelen van kinderen is grotendeels een binnenlands probleem in China, de kinderen worden binnen China verhandeld. De documentaire ‘China’s stolen children' gaat over kinderen die gestolen worden. Zowel baby trafficking als het stelen van kinderen is uiteraard verwerpelijk en moet bestreden worden, maar ik vond het wel belangrijk om het onderscheid aan te geven.

Het is al een aantal jaren zo dat een voorstel voor een jongetje in het NSN-programma geen uitzondering meer is. Het komt echt al een aantal jaren vaker voor dan de jaren daarvoor. China maakt grote ontwikkelingen door en er is in de steden meer welvaart. De 1-kind-politiek is niet de enige reden dat een kind wordt afgestaan. Ongehuwd moederschap of een kind krijgen voor je 21e (de leeftijd waarop je kunt trouwen en dus een vergunning kunt krijgen voor een kind) is niet geaccepteerd/mogelijk en het geslacht van het kind maakt dan uiteraard niet uit. China is aangesloten bij het Haags adoptieverdrag en dat betekent dat ze eerst de binnenlandse adoptiemogelijkheden van een kind moeten bekijken, voordat aan internationale adoptie kan worden gedacht. Je zou dan denken dat deze jongetjes dus binnen China geadopteerd zouden worden en dat zou eigenlijk ook mogelijk moeten zijn. De praktijk is misschien wat weerbarstiger. Ik stel me zo voor dat men een bepaalde periode neemt om een kind binnen China geadopteerd te krijgen en lukt dit niet, dan volgt misschien een internationale adoptie als het tehuis daar aan meedoet. Waarom een jongetje in die periode dan niet binnen China geplaatst kan worden? Daar kunnen veel redenen voor zijn; misschien wordt alleen gekeken binnen de eigen regio/provincie, het kind is misschien van een minderheidsgroep, etc. Jongetjes van 2-3 die nu worden voorgesteld, maar die al als baby in het tehuis kwamen, dat kan als het tehuis er eerder geen vertrouwen in had dat het kind bij international adoptie gewild zou zijn of het tehuis niet eerder deelnam aan het internationale adoptieprogramma. Het beschikbaar maken van een kind voor international adoptie kost geld en werd vaak alleen gedaan als men dacht dat het kind ook inderdaad zou worden geadopteerd. De voorkeur voor meisjes is in de Chinese adoptiewereld erg groot (al komt daar gelukkig steeds meer verandering in). Nu SN-adoptie een vlucht neemt, komen steeds meer kinderen die eerst niet voor adoptie in aanmerking kwamen toch op de lijsten. Bij internationale adoptie was het zijn van een jongetje tot voor kort vrijwel gelijk te stellen aan een SN en niet erg gewild.

Wow, een heel verhaal en een echt antwoord heb ik natuurlijk ook niet. Je kunt er wel van uitgaan dat ik als moeder van een NSN-jongetje (voorgesteld in 2006) al deze vragen al van voor tot achter heb overdacht. Er is al eerder een discussie geweest over de verantwoording die je hebt als adoptieouder. Je moet er toch op vertrouwen dat het CCCWA, de Nederlandse overheid en de vergunninghouders de integriteit van het programma in de gaten houden. Daarnaast moet je natuurlijk je ogen en oren openhouden en je kop niet in het zand steken.

Groet,

P.

• summer-2424@hotmail.com

Hallo allemaal

ik ga ervanuit dat de vergunnighouders zelf ook hierover goed op de hoogte zijn, steek zeker niet mijn kop in het zand, vindt het goed deze bovenstaande verhalen te horen.

Maar zoals ik al zei ga ik ervan uit date lke vergunnighouder zelf ook op de hoogte is en evt zelf onderzoek doet.

Waardoor het mi niet kan zijn dat kinderen via ilegale praktijken op de lijst komen te staan.

Ik ga ervan uit dat elke kindje op de lijst legaal is om het zo maar even te stellen, daarom gaat alles vlgs mij via vergunnighouders raad van kinderbeschermer en noem maar op

• Anja1

Vergunninghouders en de Raad voor Kinderbescherming kunnen echt niet checken of een kind via kinderhandel in een kindertehuis terecht is gekomen of niet. Als er bewust in kinderen wordt gehandeld (en dat gebeurt), dan wordt er gewoon voor gezorgd dat de dossiers op het oog kloppen. Ik vind het nogal naief om te zeggen dat je een legale procedure volgt via de nederlandse regels en dat je dus geen kans loopt om een kind te adopteren wat verhandeld is. Al jarenlang blijkt steeds meer dat NSN adoptie echt niet meer nodig is, toch sluiten nog steeds mensen daar de oren en ogen voor en zijn jarenlang op die wachtlijsten blijven staan. Inderdaad komen er nu steeds vaker gezonde jongetjes, en inderdaad kun je daar je vraagtekens bij hebben. Maar eerlijk gezegd begrijp ik mensen niet - met alles wat er inmiddels bekend is - die nog steeds opteren voor een NSN kind uit China.

Vriendelijke groet,

Anja