Hechting

• Eva73

Hallo Allemaal

Wij zijn nu ongeveer 3 weken thuis met onze zoon van 3 jaar, maar ik twijfel wel eens of de hechting wel goed verloopt.

We hebben na aankomst wel gewoon visite ontvangen van de opa's en oma's, en later zijn we ook bij hun op visite gegaan.

Daan is een knuffel en gaat snel met iemand knuffelen, erg lief natuurlijk maar weet niet of dit nou wel zo goed is voor de hechting.

Ben bang dat het allemaal een beetje te snel gaat.

Moeten we nu een stapje terug doen, of gewoon zo doorgaan. Ik weet het even niet.

Groetjes Eva

• F

Weet niet of je er veel aan hebt, maar mijn advies zou zijn dat je je gevoel moet volgen. Een driejarige kun je niet bij iedereen weghouden.

Onze dochter is ook meteen meegegaan op visite en opa en oma komen ook elke week hier. Het voelde goed, en ze gaf zelf haar grenzen goed aan. We hebben er tot op vandaag geen spijt van dat we het zo hebben gedaan.

Als je gevoel zegt dat het niet goed is, moet je zeker een stapje terug doen. mijn ervaring is dat je gevoel er niet vaak naast zit…

• eke1964

Jouw berichtje is heel herkenbaar. Iedereen had de neiging ons zoontje aan te halen. Wij hebben al snel een stapje terug gedaan en mensen op afstand gehouden, omdat het niet goed voelde. We zijn blij dat we die keus gemaakt hebben. Ons zoontje liep aanvankelijk op iedereen af, nu is hij daar veel selectiever in.

• Enjoy

Bel eens met de SAV zij hebben een adoptienazorglijn met deskundige medewerkers die je goed kunnen adviseren.

Sommige mensen zeggen ach het is de leeftijd dan zoeken kinderen iedereen op enz. Maar heel eerlijk gezegd ken ik maar weinig 3-jarigen die zomaar op iedereen afstappen en op schoot gaan zitten. En nu zijn opa en oma niet iedereen maar ook geen mensen die hij nu al heel goed kent. Ons mannetje was ook een vrij ventje en wij hebben in het begin knuffelcontact heel bewust afgehouden. Nu (2 jaar later) is het nog steeds een vrij mannetje maar kan wel redelijk goed zijn grenzen bewaken en selecteren. Wij hebben in het begin gezegd voor knuffels, kusjes e.d. bij papa, mama, broer of zus en praten en spelen kan ook met andere familie.

Mijn ervaring is dat je vaak pas na een paar maanden de behoefte van je kind beter ziet omdat je hem/ haar dan veel beter kent dan in de 1e weken. Want mss is er wel aanpassings of pleasend gedrag? Dat zie je pas echt na een tijd denk ik.

Enne ik ben erg fan van VIB, heel leerzaam in alle opzichten. Je moet het al redelijk op tijd aanvragen ivm wachttijd.

Succes.

• Yuut

idd, volg vooral je gevoel, maar verwacht ook niet teveel. Hechting is niet iets wat in 3 weken kan groeien, dat duurt veel langer en heeft meer te maken met acceptatie en het voelen van veiligheid en onvoorwaardelijkheid dan met eenkennig zijn.

Als je kind vrij is (wat ook niet gek is als hij veel verschillende verzorgers heeft gehad) en je gaat dit vrije gedrag afwijzen kan dit net zo schadelijk zijn voor de hechting aan jou. Als hij zich bij opa en oma vrij genoeg voelt voor knuffels is dat misschien meer omdat jullie die vertrouwdheid ook uitstralen. Lijkt me anders als hij het echt bij elke willekeurige vreemde gaat doen. Maar, nogmaals als het voor jullie niet goed voelt, leg je vraag bij een deskundige neer, al is het alleen maar ter geruststelling.

• Lisa4

Hoi,

Wij zijn nu 2 maanden thuis met ons zoon van 3 jaar oud en hadden dezelfde vraag. Ik heb na 4 weken met de SAV gebeld en zij gaven aan dat na 4 weken er nog nauwelijks sprake kon zijn van hechting. Dat komt pas na enkele maanden op gang. In deze weken is het nog aftasten en leren kennen. Het vrije en knuffelachtige en dwarse gedrag werd vooral aan narrigheid en onzekerheid geweten. Ze adviseerden ons om bezoek te vermijden, zijn wereldje klein te houden zodat hij kan landen en geborgenheid kon ervaren. We zagen na een tijdje dat hij zijn charmante en grappige gedrag ook inzette om zich een houding te geven in nieuwe situaties. Anderen bestempelden dat als vrij gedrag, wij nu als onzekerheid. Pas na een tijdje ga je dat verschil zien en voelen.

Je wereldje klein houden met een ondernemende peuter vinden wij moeilijk, en voor jezelf heel saai. Iedere dag de vertrouwde rituelen.

Tegelijk werpt het bij ons nu zijn vruchten af. Hij is rustiger en selectiever.

De SAV raadde knuffelgedrag met anderen af, daar zijn wij ook strikt in…ook richting opa's en oma's. Het voelt niet goed en om eerlijk te zijn ook niet vanuit mezelf. Ik wil onze zoon in dat opzicht nog niet delen. Je gevoel volgen is een goed advies maar in deze fase mogen we blijkbaarnog niet teveel verwachten van de hechting ;-) Jammer want we willen zo graag dat dit snel goed zit . De SAV raadde VIB aan vanaf een maand of 3 na thuiskomst.

• Alice

Saai? Heerlijk vond ik het, ik ging elke dag boodschappen doen zodat hij elke dag lekker buiten kon lopen en dan weer even fietsen of naar de speeltuin, er is zoveel te doen om de dag door te komen en wat denk je van stofzuigen en de badkamer schoonmaken, heerlijk vinden de kinderen dat

Meid geniet ervan, ze zijn al zo gauw groot en het gaat zo snel, doe lekker rustig aan en genieten maar.