Is iemand bekend met de wetgeving in China? Klopt het, dat de biologische ouders 5 jaar na het te vondeling leggen van hun kind niet meer vervolgd kunnen worden door de overheid?
Hallo Eke (jaargenoot :-)),
Dat is wat door meerderen is gecommuniceerd binnen de adoptiewereld. Er schijnt nog nooit een Chinese ouder te zijn veroordeeld hiervoor trouwens. Ik kan me voorstellen dat dit anders ligt als iemand op heterdaad betrapt wordt. Zelf adviseer ik (als moderator van de China Geboorteouders Zoeken e-mail groep) wel om die “veilige” (alles kan betrekkelijk zijn in China) marge aan te houden, en niet te snel te gaan zoeken. Maar er zijn ook al adoptieouders die geboorteouders hebben gevonden van jongere kinderen, en ook daarvan zijn geen repercussies bekend.
Groetjes,
Meta Meulenbelt
http://groups.yahoo.com/group/china_geboorteouders_zoeken
Hallo Alice,
Je start met de gegevens die je hebt. Je laat je documenten goed vertalen, en zoekt naar aanknopingspunten. De naam van de vinder bijvoorbeeld. Je probeert via het weeshuis meer documenten te achterhalen (bijv. het politierapport, dat krijg je meestal niet tijdens de adoptie) en laat dit ook goed vertalen. Als het mogelijk is leg (onderhoud) je contact met het weeshuis. Dit is een beetje het begin, maar voor iedereen is de zoektocht anders. Via adoptieouders die vanuit hetzelfde weeshuis hebben geadopteerd kun je vaak ook informatie achterhalen (bijv. over hoe open het tehuis is, hoe gewillig men gegevens afgeeft). Lid worden van de Amerikaanse groep ouders die uit hetzelfde weeshuis hebben geadopteerd is dus ook een aanrader. Voorzichtig te werk gaan, vooral veel goodwill kweken aan de Chinese kant. Maar, ik zou zeggen, word lid van de groep waarvan ik de link gisteren poste in mijn vorige bericht.
Groetjes,
Meta Meulenbelt
Er zijn juist ook geluiden dat je vooral niet bij het weeshuis moet beginnen omdat de directeur dan mensen inseint om zich aan het verhaal te houden.veel kinderen zijn namelijk op een andere weg in het tehuis gekomen dan in de papieren staat.google maar eens op brian stuy.dat is een amerikaan die adviezen geeft over zoekacties naar chinese biologische ouders.de informatie op die site vond ik erg verhelderend.hij zegt ook dat je niet te lang moet wachten omdat veel gegevens dan al wegzijn.
Hallo N&P,
Wat je schrijft klopt, dat kan allemaal gebeuren. Daarom is het ook goed om bij de Yahoo groep van je tehuis te beginnen, omdat er al vaak wel mensen geprobeerd hebben om informatie te krijgen. Op die manier krijg je een indruk hoe het tehuis hiermee omgaat, en of de informatie betrouwbaar is/lijkt. Bij veel tehuizen is het wel zo dat als je het tehuis bezoekt, je het dossier van je kind in mag zien, en dat men zelfs kopiën maakt of laat fotograferen. Maar er zijn ook tehuizen waar je niks mag en ook niks te zien krijgt.
Maar ja, niet iedereen kan cq. wil een reis naar China maken speciaal hiervoor.
Via Brian Stuy is een rapport op te vragen over hoe de situatie in je tehuis is. Met heel veel informatie, en ook wat de informatie kan betekenen. Dat is ook een beginpunt. Er zijn veel manieren om te gaan zoeken.
Groetjes,
Meta
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?