Alleenaanvraag

• Elfje

Mijn man en ik staan nu anderhalf jaar op de wachtlijst voor adoptie van een kindje uit Bulgarije. Ik ben alleenaanvrager binnen huwelijk; dit vanwege de leeftijd van mijn man.

Weet iemand hier (uit ervaring) na hoeveel tijd mijn man het kind straks kan mede-adopteren? Zijn er misschien meer zaken waar we rekening mee moeten houden?

• Elfje

Up!

• yvonne

Hallo Elfje,

Dat kan 1 jaar nadat jullie kind is ingeschreven in de basisadministratie van jullie gemeente (afschrift uit het GBA is het bewijs dat hij en jullie kind 1 jaar op hetzelfde adres wonen en hij dat jaar voor het kind gezorgd heeft).

groet,

Yvonne

• Suzy Anna

Hoi Elfje,

Ik heb geen antwoord op e vraag, maar wel een vraagje aan jou, aangezien jij alleen-aanvrager bent: Is het bij een alleen-aanvraag binnen het huwelijk zo dat ze echt alleen maar naar de leeftijd van de aanvrager kijken?

Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes Suus

• Elfje

Hoi,

Ze kijken inderdaad naar mijn leeftijd. Mijn man wordt over een jaar 46. Stel dat we dan nog geen voorstel gehad hebben, dan hoeven we niet opnieuw een BT aan te vragen. Ik weet van andere stellen met een gezamenlijke aanvraag dat ze dat wel moesten zodra de oudste partner 46 werd. Ze kregen opnieuw raadsgesprekken en een IBO-onderzoek.

De leeftijd van het kind zal 2 jaar of ouder zijn.

Maar het kan dus een jaar nadien, fijn om alvast te weten. Ik draag wel mijn man's achternaam, ik neem aan dat ons kind die dan ook krijgt? Niet dat dat allemaal zoveel uitmaakt, maar wel handig om te weten.

• Elfje

Suus, bij ons maakt dat niet uit. Mijn man is bijna 46 en ik ben bijna 43. Dus ons kind zal sowieso tussen de 2 en 6 jaar zijn.

• yvonne

Hoi dames,

Een oude draad waar weer leven in geblazen wordt;-)

@ Elfje: waarschijnlijk weet je het inmiddels al, maar jullie kind kan na 1 jaar ook de achternaam van je man krijgen, het eerste jaar heeft het jouw naam zoals op je paspoort staat.

@ Suzy: ik weet niet wie je precies bedoelt met ´ze´, maar de vergunninghouders kijken zeker ook naar de leeftijd van de partner. Destijds had ik zelf nog een heel jong kindje kunnen adopteren, maar omdat mijn partner 10 jaar ouder is moest dat van de vergunninghouder een kindje vanaf 3 jaar worden. Uiteindelijk was onze dochter net 4 bij voorstel en 6 1/2 bij aankomst in Nederland.

groeten,

Yvonne