reizen met adoptiekind via Amerika moeilijk?

• lovehaiti

Ik wil dit jaar met mijn zoontje naar (zijn geboorteland) Haiti. Nu is het voor ons het meest gunstig om via Miami te reizen. Alleen heb ik weleens gehoord dat ze in Amerika moeilijk kunnen doen als je, als blanke, met een donker kindje reist. (moeilijk doen ivm mogelijk kinder ontvoering). Heeft iemand hier ervaring met via Amerika reizen? Er zijn nl wel andere mogelijkheden maar die zijn óf duurder óf de reis duurt langer en ik heb maar beperkte dagen vrij dus vandaar mijn voorkeur voor Miami. Maar als het verstandiger is om het niet te doen dan betaal ik uiteraard liever meer en zit safe. Alleen als het niet waar is dan is het zonde om meer geld als nodig is te betalen.

Ik hoor het graag!

Alvast bedankt, groetjes Ramona

• Enjoy

Hoi,

Als hij een paspoort heeft met jouw achternaam erop is het duidelijk en zal het niet veel problemen moeten opleveren. Als de adoptie nog niet door de rechtbank afgerond is en hij nog een voorlopig reisdocument heeft zal het wellicht vragen oproepen?

Neem iig een kopie mee van je adoptiedocumenten dat geeft veel duidelijkheid bij vragen.

Groet

KP

• lovehaiti

Hoi, dank je voor je antwoord!

Mijn zoontje heeft inderdaad een Nederlands paspoort met mijn achternaam. Zou heel fijn zijn als we inderdaad via Miami kunnen reizen.

Denk je dat het geen probleem is, of weet je het echt? ( en natuurlijk heb je nooit garantie weet ik…)

Bedankt vast!

• yvonne

Ik ken meerdere mensen met kinderen uit Haiti die inmiddels daar weer geweest zijn, ook via de VS. Geen enkel probleem gehad. De kinderen hebben wel allemaal een Nederlands paspoort.

• summer-2424@hotmail.com

hoi

mijn zus heeft banke kindjes met blond haar en blauwgroene ogen, ze is zelf een halfbloedje , we gaan elk jaar naar amerika en er zijn geen problemen ,

ook als ze zonder har blanke man reist is dit geen probleem.

Ik heb zelf het omgekeerde donker kindje en geen problemen, in amerika wonen er veel gemixede couples .

• Anneke72

Waarom zou dit een probleem kunnen opleveren? Jij hebt een geldig reisdocument toch? In de VS kennen ze het fenomeen adoptie bijvoorbeeld ook…

Fijne reis.

• lovehaiti

Bedankt allemaal, mijn twijfel is weggehaald door de berichten. Gelukkig lijkt het dus geen problemen te gaan geven.

Dus dat wordt boeken!!

Groetjes Ramona!

• MCP

Ik zou me drukker maken over de veiligheid in Haiti dan over problemen in Amerika, het is bepaald geen land om zomaar even heen te reizen.

van de site van het MinBuZa:

Het reisadvies voor Haiti is dat niet-essentiele reizen worden ontraden.

Verderop staat uitgelegd wat er bedoeld wordt namelijk:

Niet-essentiële reizen naar bepaalde gebieden worden ontraden

De reden van dit advies is een verhoogd veiligheidsrisico in een bepaald gebied. Stel uzelf de vraag of een reis naar dit gebied verantwoord en noodzakelijk is. De vraag of de reis als essentieel kan worden aangemerkt kunt u alleen beantwoorden. Als u toch naar het gebied afreist voor essentiële doeleinden, is een zorgvuldige voorbereiding van de reis te allen tijde geboden

• flap

Klopt, ik ken iemand die er nu zit en die krijgt persoonlijke bewaking en gaat alleen naar buiten als het licht is.

In de straten van de hoofdstad heerst vaak totale anarchie.

Een tijd terug was er een ziekte uitbraak en de burgers gaven hier de blanke vn militaire de schuld van. Er scheen toen een lynch partij geweest te zijn naar alle blanken. Als jij daar met een kind loopt, die van Haiti komt, dan zou ik niet weten wat er kan gebeuren.

Ik zou er voor geen goud heen gaan.

Regel in ieder geval 24/7 persoonlijke bewaking, en probeerd de hoofdstad te vermijden. Nog beter is er gewoon van af te zien.

• yvonne

Een gemiddelde grote stad in Amerika is onveiliger dan Haiti! Als je de normale dingen in acht neemt (zoals bijv. na schemer niet meer over straat, geen sieraden om, je niet in de sloppenwijken begeven) valt het allemaal best wel mee. Ik ben er inmiddels 3 keer geweest en heb me nog nooit onveilig gevoeld. Alleen de hordes mannen die bij de uitgang van het vliegveld staan te popelen om je koffers te dragen (en zo wat te kunnen verdienen) vind ik steeds weer erg intimiderend. Maar 24 uur per dag is echt niet nodig.

Maar Ramona gaat vast niet zonder reden naar Haiti, zoiets doe je niet even, daar bereid je je op voor. Aan begeleiding heeft zij vast ook al gedacht (anders vind je sowieso nooit waar je zijn moet).

Ramona, mocht je nog meer willen weten, dan kun je me ook een priveberichtje sturen als je wilt.

groeten,

yvonne