zoon van mijn vrouw adopteren?

• albert47

Hallo.

Heb een vraag, ik woon sinds 5 jaar in Tanzania en ben getrouwd met een Tanzaniaanse.We hebben samen een dochtertje die zowel Nederlandse als Tanzaniaanse is.

Ui een eerdere relatie van mijn vrouw heeft ze een zoon van 10 jaar die we graag mijn achternaam willen geven. Is het mogelijk om hem te adopteren inclusief naamswijziging of moet ik dat in Tanzania regelen?

We zijn overigens niet van plan om in Nederland te gaan wonen.

Gaarne informatie,

Albert

• Melle

Hoi Albert

Ik denk maar weet het niet zeker dat je het in Tanzania moet regelen. Aangezien je daar blijft wonen en je aan de wetgeving van het land mag houden zou ik dat zo zeggen. Anders zou ik hier de adoptie voorzieningen eens bellen of justitie. Mischien weten zij hier meer over. Succes.

• Anna09

Hoi Albert,

Ik denk ook dat je er verstandig aan doet informatie in te winnen bij stichting adoptievoorzieningen: www.adoptie.nl en misschien bij een advocaat/rechter die thuis is in adoptiezaken in Tanzania.

Een collega van mij (Italiaanse) en haar man (ook Italiaans) hebben in Nederland een kindje geadopteerd. Ik weet er niet het fijne van maar wel dat het heel erg ingewikkeld was omdat ze geen van beide de Nederlandse nationalitiet bezitten. Bij jullie lijkt het me ook ingewikkeld. Jij bent Nederlandse en je vrouw Tanzaniaanse. De vraag is of je naar Tanzaniaans recht kunt adopteren. Of bestaat er zoiets als de zoon van je vrouw erkennen?

Succes ermee.

• metam

Hallo Albert,

Deze website biedt veel informatie. Hij is gericht op Amerikanen die internationaal willen adopteren, maar er staan veel adressen van lokale instanties op en ik denk dat je hier ook algemene informatie kunt vinden:

http://adoption.state.gov/country_information/country_specific_info.php?country-select=tanzania

Dit adres is van belang denk ik:

Tanzania's Adoption Authority

Department of Social Welfare

4 th Floor NSSF Building

Corner of Morogoro and Bibi Mohamed Roads

P.O. Box 1949

Dar Es Salaam, Tanzania

Tel: (+255) 2135572

Aanvulling: in het algemeen gaat een binnenlandse adoptie via een rechtbank. Waarschijnlijk zul je dus ook informatie bij een advocaat in Tanzania kunnen krijgen. Overigens denk ik dat adoptie stap 1 is, maar het verkrijgen van de NL nationaliteit voor jullie zoon is een andere stap. Als je dat ook wilt, zul je naar de NL'se autoriteiten moeten gaan voor informatie.

Veel succes!

Meta Meulenbelt

• Yuut

Ik zou ook zeker even bij de ambassade of het consulaat (van NL, in Tanzania) informeren. Zowieso zal w.s. e.a. via hen moeten gaan.

Groet, Yuut

• Sander

Ik denk dat dit wellicht handig is, al gaat het in jullie geval om een andere situatie, er staan wel referenties op naar mensen in Tanzania met ervaring:

http://www.foreverangels.org/index.php?source=adoptionInfo/adoptionInfo.html&transform=stylesheet.xsl&pageName=adoptionInfo