schriftelijke vragen én antwoorden adoptie VS

• mar10e

Nine Kooiman (SP) heeft schriftelijke vragen gesteld aan staatsecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie. Hieronder staan de vragen en de antwoorden van de staatssecretaris.

> Retouradres Postbus 20301 2500 EH Den Haag

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal

Postbus 20018

2500 EA DEN HAAG

Datum

25 januari 2012

Onderwerp

Beantwoording Kamervragen over interlandelijke adoptie uit de Verenigde Staten

Directoraat-Generaal Jeugd en Sanctietoepassing

Directie Justitieel Jeugdbeleid

Schedeldoekshaven 100

2511 EX Den Haag

Postbus 20301

2500 EH Den Haag

www.rijksoverheid.nl/venj

Ons kenmerk

214321

Uw kenmerk

2011Z26369

Bij beantwoording de datum en ons kenmerk vermelden. Wilt u slechts één zaak in uw brief behandelen.

In antwoord op uw brief van 15 december 2011 deel ik u mede dat de

schriftelijke vragen van het lid Kooiman (SP) over interlandelijke adoptie uit de Verenigde Staten worden beantwoord zoals aangegeven in de bijlage bij deze brief.

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie,

F. Teeven

Antwoorden van de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie op vragen van het lid Kooiman (SP) over interlandelijke adoptie uit de Verenigde Staten (ingezonden 15 december 2011, nr.2011Z26369).

Vraag 1

Onderschrijft Nederland nog steeds het uitgangspunt van het subsidiariteitsbeginsel in procedures van interlandelijke adoptie, zoals voorgeschreven door het Haags Adoptieverdrag? Zo ja, is de uitleg van het subsidiariteitsbeginsel voor u nog steeds dat interlandelijke adoptie pas een optie is indien het kind op geen enkele andere passende wijze kan worden verzorgd in het land van zijn of haar herkomst.

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Hoe verhoudt zich dit tot uw recente informatiebrief over adopties uit de Verenigde Staten, waarin u schrijft dat volgens Amerikaans gebruik de biologische ouders het recht hebben zich uit te spreken over wie het kind kunnen adopteren. Wordt zo op passende wijze omgegaan met het subsidiariteitsbeginsel? Betekent dit dat bij interlandelijke adopties uit de VS niet langer aangetoond dient te worden waarom het kind niet in het land van herkomst zelf geplaatst kan worden?

Antwoord 2

Zoals ik in mijn informatiebrief (5713076/11/DJJ) voor aspirant-adoptiefouders van 17 oktober 2011 heb aangegeven, is het Amerikaans gebruik dat de biologische ouders het recht hebben om zich uit te spreken over wie het kind kan adopteren. Dit is opgenomen in de Amerikaanse wet- en regelgeving (zowel in federale wetgeving als de wetgeving in de verschillende Staten). Als biologische ouders zich uitspreken over wie het kind kan adopteren, houdt dat echter niet in dat deze keuze ook zondermeer gevolgd wordt.

Aan de biologische ouders wordt counseling geboden door geaccrediteerde maatschappelijk werkers, die werkzaam zijn bij Amerikaanse adoptiebureaus die door de Amerikaanse Centrale autoriteit zijn geaccrediteerd. Onderdeel van deze counseling is ‘option counseling’ waar gesproken wordt over de verschillende mogelijkheden die zij hebben als zij hun kind ter adoptie willen afstaan. Ook wordt de mogelijkheid besproken of de biologische ouders alsnog met begeleiding zelf de verzorging en opvoeding van hun kind op zich kunnen nemen.

Tevens wordt de adoptie door de Amerikaanse rechtbank uitgesproken. Hierbij toetst de rechter onder andere of er volgens Amerikaanse maatstaven voldoende onderzocht is of het kind in eigen land opgevangen kan worden.

Ik ben van mening dat als door het Amerikaanse adoptiebureau een zorgvuldig adoptieplan is gemaakt en de rechter toetst of er in voldoende mate is voldaan aan het subsidiariteitsbeginsel, Nederland daarmee kan instemmen.

De Verenigde Staten zijn aangesloten bij het Haags adoptieverdrag en er wordt gewerkt met Amerikaanse adoptiebureaus die geaccrediteerd zijn. Ik vertrouw er dan ook op dat de Amerikaanse adoptiebureaus deze adoptieprocedures, en de keus of het kind nationaal of internationaal geplaatst wordt, zorgvuldig afwegen en begeleiden. Naast het vertrouwen dat ik heb in de Amerikaanse werkwijze, wordt het adoptiedossier ook door de Nederlandse Centrale autoriteit getoetst. Met betrekking tot het subsidiariteitsbeginsel wordt door de Nederlandse Centrale autoriteit getoetst of de biologische ouders de eerder genoemde option counseling hebben ontvangen, en zo ja, wat dan de reden is voor de biologische ouders om te komen tot de wens om hun kind interlandelijk te laten adopteren. Daarmee wordt aangegeven waarom het kind niet in de Verenigde Staten zelf geplaatst wordt.

Vraag 3

Is dit een correcte juridische uitleg van het subsidiariteitsbeginsel, waar Nederland zich aan verbonden heeft, dit mede gelet op de uitleg die de ‘Haagse Conferentie voor internationaal Privaat recht’ hier op 11 december 2008 nog aan gaf? Kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord 3

Ik ben van mening dat de Verenigde Staten op deze wijze voldoende recht doen aan de juridische uitleg van het subsidiariteitsbeginsel.

In het Haags Adoptieverdrag staat in artikel 4 onder b het volgende:

“een adoptie als bedoeld in dit Verdrag kan slechts plaatsvinden indien de bevoegde autoriteiten van de Staat van herkomst, na de mogelijkheid tot plaatsing van het kind in de Staat van herkomst naar behoren te hebben onderzocht, hebben vastgesteld dat een interlandelijke adoptie het hoogste belang van het kind dient”.

De Verenigde Staten zijn van mening dat er door middel van een zorgvuldig opgesteld adoptieplan, waarbij voldoende counseling is geboden, naar behoren is onderzocht (‘been given due consideration’) of het kind nationaal geplaatst kan worden. De Verenigde Staten zijn van mening dat het hoogste belang van het kind gediend is met de door hun toegepaste werkwijze. Door de manier waarop de Verenigde Staten de adoptieprocedures inkleden, in combinatie met de toetsing door de Nederlandse Centrale autoriteit, ben ik van mening dat de adoptieprocedure vanuit de Verenigde Staten op zorgvuldige wijze plaatsvindt waarbij aan alle vereisten, die het verdrag voorschrijft, voldaan wordt.

• metam

En waar staat iets over het belang van het kind?

Meta

• Mirjam1

Dit is een handelsovereenkomst, dus nergens, Meta.

• metam

Maar er wordt toch altijd met het belang van het kind geschermd in de adoptiewereld? En nu ineens zie je het niet meer terug… Verwarrend…

Meta

• lieffie

Daar gaaaaaaaaaaaaaaaaaan we weer. Weer een nieuw draadje met anti-VS-gangers. Van harte gefeliciteerd mensen!

Als we zoveel moeite hebben moeten doen om onze eigen procedures maar af te ronden, kunnen we vervolgens lekker op VS blijven prikken en schieten en lekker over alles en iedereen met onze mening klaar staan.

Nee, hier geen VS adoptieouder, maar iemand die wel vindt dat anderen hun keuzes ook mogen maken en dat er ook goede kanten aan VS adoptie zijn.

ik verwacht nu weer een berg nare reacties over me heen, dus laat maar komen hoor.

En… maak er maar weer een mooi Anti-VS-draadje van met alle reageerders.

Ik ben er vantussen.

• Michiel

Beste “lieffie”,

Adoptie gaat niet over keuzes van aspirant-adoptieouders. Althans, dat is niet de bedoeling. Het is niet voor niets dat “we weer gaaaaaaaaaaaan”.

• Mirjam1

Wellicht kun jij dan wat van de vragen beantwoorden uit de vorige thread? En wat meer informatie geven over die goede kanten?

• Anneke72

Ik snap je reaktie heel goed. Aan de andere kant moet je maar denken: het is slechts een handje vol dat ‘tegen’ is, het zijn steeds dezelfde 3, 4, misschien 5 mensen. En ‘tegen’?? Ik vraag het me sterk af, want aan de vragen te merken die ze telkens, na al die jaren nog steeds stellen, weten ze niet waar ze eigenlijk ‘tegen’ zijn. Als ze zich zouden verdiepen (nou ja, verdiepen..; eventjes wat zoekwerk via google of een telefoontje naar een stichting of advocaat, kleine moeite zou je zeggen) dan waren ze misschien -of waarschijnlijk- wel VOOR.

Het zou mij niets verbazen ;-) Onwetendheid en het hebben van vooroordelen is een lastige combinatie.

• metam

Anneke, ik vind je reactie nogal kleinerend en aanmatigend. De mensen die genuanceerd denken over adoptie uit de USA hebben hun mening juist gevormd gedurende de afgelopen 10 jaar. De vragen die gesteld worden zijn er juist voor om mensen aan het denken te zetten over waarom ze eigenlijk voor adoptie uit de USA zijn. Toen wij 12 jaar geleden bezig waren met landenonderzoek, viel voor ons de USA al heel gauw af. Persoonlijk vind ik het bijzonder vreemd dat kinderen uit een eerste wereldland geadopteerd worden naar een ander eerste wereldland, terwijl de USA wel enorm veel kinderen uit allerlei andere landen adopteert. Ik vind dat je dit een kind niet aan zou moeten willen doen. Als Amerikanen Nederlandse kinderen zouden adopteren, zou ik me daar als Nederlander ook dood voor schamen. En als je het er met Amerikanen over hebt, dan zijn er heel veel die dit niet weten, en het ook bijzonder vreemd vinden. Ik vind het system zoals we dit in NL hebben (dat een onafhankelijke instelling -FIOM- bepaalt waar een adoptabel kind geplaatst wordt, met een heel klein beetje inspraak van de afstandsmoeder op bepaalde punten) veel beter dan een systeem waarbij de afstandsmoeder bepaalt waar haar kind geplaatst wordt. Zeker als dit ook nog gebeurt terwijl er een belanghebbende geld gaat verdienen aan de adoptie. Voor deze belanghebbende is een buitenlandse adoptie ook nog eens financieel aantrekkelijker dan een binnenlandse. Daarmee wordt de verleiding om de afstandsmoeder te sturen vele malen groter…

Het enige waar ik moeite mee heb is dat voor homostellen adoptie uit de USA de enige mogelijkheid is. En ik gun iedereen een gezin…

Tot zover mijn motivatie om tegen adoptie uit de USA te zijn. Anderen hebben andere, minstens zo valide redenen. Dat iets wettelijk is toegestaan maakt het nog niet moreel oké. En nee, ik verander niet van mening…

Groet,

Meta Meulenbelt

• Mirjam1

3, 4 misschien 5 mensen? Zo.

Hoeveel kinderen zijn er de afgelopen 10 jaar naar Nederland geadopteerd? En hoeveel daarvan kwamen er uit de VS?

En hoeveel mensen op dit prikbord zijn er pro-VS-adoptie? Aliases niet meegerekend ook nog?

Wat een volkomen misplaatste arrogantie.

Mening verandert niet, ben niet voor, wordt dat ook niet, zie ook entry Meta.

Informatie ingewonnen bij vergunninghouders, advocaten, reden van K&T om met Goldstein te stoppen goed begrepen, Amerikaanse waiting parents lists van Amerikanen die op AA en/of SN kinderen uit de VS wachten eens bij elkaar opgeteld (enkele honderden per jaar), contact gehad met biologische moeders, mensen uit het councelling field in de VS (hoe bedoel je, ontwetend en vooroordelen)… maar inhoudelijke antwoorden van mensen die zelf uit de VS geadopteerd hebben blijven uit, anders dan: we willen een zo jong mogelijke baby (no matter what?) (Reporter) of: dit is onze enige mogelijkheid om uberhaupt een kind te kunnen adopteren (no matter what?). Begrijpelijk: wellicht leest je kind dit tzt ook. MAAR: die kan de door mij vergaarde info ook gewoon online of via een telefoontje vinden hoor. En dan?

Daar ligt mijn enige zorg. Bij die kinderen.

Op loze kreten als “anti-VS-gangers” en “Als we zoveel moeite hebben moeten doen om onze eigen procedures maar af te ronden, kunnen we vervolgens lekker op VS blijven prikken en schieten en lekker over alles en iedereen met onze mening klaar staan.” ga ik derhalve niet eens meer in.