klein? chineesje

• MCP

Ik weet het: elk kind is anders en niet te vergelijken eigenlijk.

Maar als ik zo allerlei weblogs lees en zie dat mensen hun chinese zoon zo klein vinden dan denk ik steeds: dan is de onze wel heel erg ieniemienie.

Wij hebben een zoon van net 4 jaar oud. Hij was 3,5 toen we hem kregen en hij heeft het in China heel goed gehad. Kreeg goed eten, veel fruit en groente en veel aandacht. Hij is SN maar met zijn SN kan de groei geen verband houden.

Hij is nu 90cm en heeft schoenmaat 21.

Volgens mij is dat dus echt heel klein.

Hoe groot is/was jullie 4-jarige?

• Enjoy

Ons ventje is vrij normaal volgend de Chinese curve maar de mannetjes van 2 vriendinnen zijn:

beiden ruim 5 waarvan 1 nog geen 100 cm en de ander 100 cm.

• metam

Onze Chinese zoon was met 5 jaar ook iets van 1 meter, toen hij 6 was was hij in ieder geval net onder de 110 cm. Hij mocht bij onze reis naar China toen bijna overal gratis in. Hij is nu bijna 9 en ruim 120 cm. Onze dochter is ook erg klein, maar ze groeit heel rustig nog steeds door. Ik verwacht dat ze iets van 155 cm gaat worden, ik hoop nog wat cm's meer.

Meta

• majo

onze (net 4 jarige) dochter is nu precies 1 meter.

Majo

• summer@

mijn dochter word in april 8 jaar is nu 1 meter en 10 cm en weegt 19 kilo, ze zit dus ook in de onderste lijn, onze zoon die bij ons geboren is, is nu twee en een half en is nu 1 meter en 2 cm en weegt 17 kilo, hij zit vanaf zijn geboorte al aan helemaal aan de bovenlijn, moest er eerst erg aan wennen, want ze hebben nu dezelfde maat kleding.

• summer@

onze chinese dochter word volgens het cb ook ongeveer 1, 55 en onze zoon volgens de kinderarts 1.90, je kan het natuurlijk niet vergelijken maar onze zoon word ouder geschat dan hij is en dan is soms niet leuk, maar andersom voor onze dochter ook niet, maar ze gaan er op school goed mee om en ze word gelukkig niet geplaagt om haar lengte,

• Titia

Hallo allemaal,

Hier 1 van 3,5 jaar, 96 cm en 15 kilo.

Ze is een grote chinees en een, qua lengte en gewicht tenminste, gemiddelde nederlander.

Wel fijn voor haar denk ik!

Titia

• Yuut

Hoi, hier een Thai (ander land, maar ook Azie en kleinere mensen) van 4 jaar, 1meter nog iets en 16 kilo? Id Thaise groeicurve bovenaan, hier onderaan maar nog net in het groene deel.

Groet, Yuut

• Lesley

Ik weet dat dit over china/azie gaat, maar ja, klein ben je nou eenmaal of niet. Of het “niet normaal” is, is eigenlijk niet van belang toch? Er zit nergens een knopje aan je kindje om hem of haar om te toveren naar “normale” grootte. Ik snap dat je meer info wilt, maar ja, wat is dat is, denk ik dan maar.

Onze kindjes (uit Hongarije) zijn ook kleiner dan hun NL leeftijdsgenoten, en hebben beide een klein hoofd. Doordat alle artsen en anderen die zich over onze kinderen hebben gebogen hier wat over opmerkten, merkte ik dat ik me hier druk om ging maken. Maar ja, ze zijn verder kerngezond, eten prima, slapen nog beter en ze groeien ook (beide 3 cm in een half jaar!!) dus kennelijk zijn ze gewoon wat kleiner.

Sowieso altijd vreemd dat consultatieburo, kinderarts etc. de adoptiekindjes langs de meetlat (letterlijk en figuurlijk) van Nederlandse kindjes leggen. Appels met peren vergelijken, m.i.

Succes!

Lesley

• MCP

Dat vind ik dus ook heel irritant.

Wij gingen bij onze huisarts naar het consultatieburo, echt prettig, hij deed er nooit moeilijk over.

Maar zodra de kinderen 4 zijn gaan de papieren naar de schoolarts.

Bij ons worden ze pas eind groep 2 opgeroepen door de schoolarts.

Maar ik kreeg binnen de kortste keren direct een oproep ( voor onze 2e ook al indertijd en nu voor ons 3e kind) want: “mevrouw, uw zoon is wel heel erg klein en hij weegt zo weinig, maakt u zich zelf geen zorgen?” Nee dus, ik maak me helemaal geen zorgen, de jongens zijn kerngezond, eten goed, slapen goed, zijn nooit ziek. Maar onze 3e is dus echt stukken kleiner nog dan onze 2e was op dezelfde leeftijd en die is al niet groot….

Maar omdat er in de omgeving vreemd op de lengte gereageerd wordt vind ik het prettig te weten dat er echt veel meer kleine adoptiekindjes zijn.

Onze oudste dochter ( net 8 jaar, ook aziatisch, maar hindoestaans) is 140cm! Dat is dus heel erg lang.

Dus….zegt de schoolarts: zou haar leeftijd wel kloppen? Ja, ze was slechts 3 maanden toen we haar kregen, en dat zie je echt wel op die leeftijd, dan ben je echt geen 12 maanden ( zelfs dan was ze nog steeds groot geweest).