adoptie verlof

• AnneC

Hallo,

Ik ben benieuwd naar voorbeelden van adoptie verlof. Ik zelf heb destijds voor mijn kind 4 weken verlof gekregen (wettelijk bepaald) en daarna had ik nog wat weken vakantie gespaard. Mijn kindje was 6 jaar dus ik had geen recht op tegemoetkomingen.

Ik wil een voorstel naar de directie van mijn bedrijf doen. Het mooiste zou zijn wanneer het adoptieverlof gelijk getrokken zou worden met zwangerschap verlof.

Graag hoor ik voorbeelden van jullie hoe het bij jullie gerecht is.

Groet AnneC

• csekka

4 weken is inderdaad wettelijk bepaald…

en gelijk trekken met zwangerschap, tja dat zou mooi zijn. Die discussie is een poosje geleden ook weer aangezwengeld in de politiek, maar helaas….

In de onderwijs CAO staat dat je recht hebt op 6 weken als het kindje uit het buitenland komt. Maar ik weet niet in welke sector jij werkzaam bent.

Je kunt altijd kijken wat er evt met ouderschapsverlof nog te regelen is, daar heb je nl ook gewoon recht op.

• zuidelijke moeder

Hallo AnneC,

Ook ik en mijn man hebben allebij 4 weken verlof.

Verder ben ik contractueel al minder gaan werken, maar ben ik wel fulltime blijven werken.

Hierdoor heb ik voor nog eens 3 maanden aan verlofdagen kunnen sparen.

Dat betekend dat ik in totaal 4 maanden vrij ben om bij onze zoon te blijven.

Aangezien je zwangerschapsverlof “betaald”word door het rijk, is dit niet te regelen met je werk.

Wel is fijn dat nu mijn man ook 4 weken verlof (excl vakantiedagen) heeft en niet maar 2 dagen (of zoiets) zoals dat bij een zwangerschap is.

Wat ik me afvraag is wat je bedoeld met recht op tegemoetkomingen. Welke bedoel je hiermee?

Groetjes

• flap

Wat bedoel je met tegemoetkomingen?

Verder vind ik die 4 weken adoptieverlof echt een verademing omdat mannen dat ook krijgen. Vaderschapsverlof is in NL echt een lachertje en die 4 weken is echt geweldig. Zwangerschapsverlof is er ook voor zodat de vrouw kan bijkomen van alles en omdat ze niet lichamelijk (meestal) gelijk weer kan werken, zoals mannen.

Verder wens ik je succes met het verlegen van je verlof. Als je bij een bedrijf werkt dan kan je het eigenlijk op je buik schrijven (uitzonderingen daargelaten). Als je ambtenaar bent, dan heb je meer kans, maar eigenlijk kan je dat ook vergeten.

Wij nemen 4 maanden verlof op, mijn partner werkt niet en ik neem gewoon vrij met onbetaald verlof. Die kosten heb ik meegenomen in het budget. Die onbetaald verlof kosten zijn in vergelijking met de totale kosten eigenlijk niks, dus dat kon er nog wel bij. Daarbij als je onebtaald verlof neemt, daalt je jaar inkomen en krijg je meer toeslagen.

• MCP

in de onderwijs CAO staat 4 doch maximaal 6 weken INDIEN de reis dat noodzakelijk maakt.

Dus ben je 5 weken weg dan krijg je 5 weken, ben je 3 weken weg dan krijg je er 4.

• csekka

Het is afgelopen zomer voor mij helemaal uitgezocht. Omdat je naar het buitenland gaat, krijg je 6 weken. (ik heb die in ieder geval wel gehad.) In overleg kun je het wellicht ook nog op een ander tijdstip in laten gaan. VB:wij reisden in mijn zomervakantie af en het verlof mocht later ingaan, aansluitend aan deze vakantie. Je moet het verlof opnemen in de 16 weken na overdracht.

• MCP

oh….ik ben voor onze 2 oudsten 2x 5 weken weggeweest en ik kreeg dus ook 5 weken……toen werkte ik nog in het onderwijs.

• Marrie

Ja, dat adoptie verlof is wat. Ik kreeg zes weken (onderwijs), mijn man vier. Verder had hij jaren vrije dagen gespaard zodat hij nu zo'n vijftien weken totaal vrij was. Ik heb ouderschapsverlof in een keer opgenomen en mijn levensloop (bestaat geloof ik niet meer, was in 2010) ingezet. Ik was een heel jaar vrij! Wel een aderlating op financieel vlak want ik had minder inkomen, maar zou het zo weer doen. Het is voor onze dochter heel goed geweest.

Mijn man heeft nu een jaar lang een dag in de week ouderschapsverlof.

veel tijd vrijmaken voor je kind was voor mij heel wat waard, ook om te wennen als gezin. Zette mijn werk met plezier even opzij(daarna vol enthousiasme weer gestart!!).

Groetjes M

• flap

Ik vind het inderdaad echt mooi hoor die adoptieverlof.

Mijn partner gaat niet meer werken en gaat zorgen voor de kindertjes en ik neem zogauw ik weet hoeveel alles kost en als het kan ook 1 dag ouderschapsverlof.

Ik neem 4 maanden vrij met 1 maand onbetaald. Wellicht zelf nog langer. Als je kijkt wat de adoptie kost dan merk je niet eens een maandsalaris in de kosten. Sommige dingen die ik afgeschat hebt op het eerste budget, zat ik er al meer dan een maandsalaris naast.