Beginseltoestemming afgewezen

  • Annelies

    Hallo allemaal,

    Ik vermoed dat er al meerdere berichten zijn geweest over de afgewezen beginseltoestemming, maar met de zoekfunctie kwam ik hier helaas niet veel over tegen. Ik ben op zoek naar ervaringen en informatie

    over de procedure die volgt bij het afwijzen van de beginseltoestemming. Ik weet dat je bezwaar kunt maken, maar hoe gaat deze procedure precies? Wat wordt er in deze procedure van de aanvragers verwacht? Is het handig om hier een advocaat bij te raadplegen? Stel dat er na de bezwaar making wel een positief advies wordt gegeven, blijft het ‘negatieve’ advies dan ook bestaan? Ik heb gehoord dat beide dossiers (met het positieve en negatieve advies) bewaard blijven en beide naar het adoptieland worden gestuurd. Het lijkt mij dat je hierdoor geen goede positie hebt, als het adoptieland moet kiezen tussen jou dossier en een dossier waarbij meteen positief advies gegeven is?

    Ik zag ook op een zoektocht op internet dat sommige stellen een ombudsman hebben ingeschakeld. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik zie dat deze ombudsman soms de uitspraak ‘gegrond’ heeft gedaan, maar wat betekent dit dan precies, geven ze dan de aanvragers gelijk en krijgen ze dan alsnog positief advies?

    Sorry voor de vele vragen! Ik vind het dan ook een lastig te begrijpen procedure met veel bureaucratie. Informatie over de succesvolle procedure is dan ook overal te vinden, maar wanneer het allemaal niet lukt vind ik de informatie onduidelijk. Ik hoop dat er hier mensen te vinden zijn die hun ervaring willen delen! Een privebericht kan natuurlijk ook. Alvast bedankt!!!

  • flap

    Volgens mij komt dit ook praktisch nooit voor, dus vandaar dat je er weinig info over kan vinden.

    Ik heb bij de via cursus gehoord dat 99% van de mensen gewoon toestemming krijgen en dat bij die 1% het ook heel logisch is van niet, omdat er bv in het verleden een zedenveroordeling plaats vond of iets dergelijks.

  • Miranda75

    # flap, daar zit je toch redelijk mis. Wij zijn ook afgewezen en krijgen geen BT. Extra zuur omdat BT 1 en 2 geen enkel probleem was. De Raad is tegenwoordig een stuk strenger. Lees ze hebben een nieuw protocol. Ze willen tegenwoordig gegevens van school, gesprekken met de al aanwezige kinderen, het was bij ons een ondervraging van 3 x 3 uur, met ook nog een extra gesprek met een gedragsdeskundigen erbij. En wij zijn een heel gewoon gezin met 2 adoptie kindjes die het op hun eigen niveau goed doen. Toch hebben wij een negatief besluit gekregen. Wij zijn niet het enigste stel. Ik ken om mij heen 20 andere stellen die een afwijzing hebben gehad.

    # Annelies. Succes wij hebben het erbij laten zitten want negatief rapport blijft bestaan en wij hadden geen zin om alles bij de rechtbank aan te vechten. Misschien een gesprek met een gedragsdeskundige of afdelingshoofd wil soms het tij nog wel eens keren. Verslag goed lezen en alles wat niet klopt, aangeven. Laat hun maar uitleggen dat het anders is en op basis waarvan ze tot de conclusie zijn gekomen.

  • Trip

    Hallo Annelies,

    Je kan tegen een overheidsbeslissing bezwaar maken (meestal binnen 6 weken). Op de site van de Kinderbescherming (www.kinderbescherming.nl) kan je lezen hoe je bezwaar maakt tegen een negatief besluit van de Raad. Je moet je wel realiseren dat de Raad nooit zomaar een negatief advies geeft. Zij zijn er om risicofactoren in kaart te brengen. Denk daarbij aan lichamelijke en/of psychische gezondheid, motivatie, verwachtingen, justitieel verleden, verdeling zorg/werk etc.

    Een negatief advies wordt overgenomen door het ministerie van Veiligheid en Justitie. Ook tegen dat besluit kan je bezwaar maken. Meer te lezen in de brochure Beroep en Bezwaar tegen een besluit door de overheid.

    Ik adviseer je goed af te wegen of een beroep/bezwaar zinvol is. Nogmaals het negatieve advies wordt niet zo maar gedaan!

    Sterkte.

  • summer@

    advies zou je email adres weghalen, heb ik ooit ook gehad je kan allerlei vervelende dingen krijgen zo met je email adres, zou gewoon inloggen met een gebruikersnaam. tip via antivirus prikbord ooit gekregen.

    zal je tropic nog even lezen maar veel sterkte en hopelijk komt het snel goed

  • flap

    Ok, zoals gezegd heb ik alleen geschreven wat ik gehoord heb bij de via.

    Ons gesprek was echt supersimpel. Zonder enige problemen hebben wij toestemming gekregen voor meedere kinderen met special need en met al onze wensen. Wij hebben eigenlijk maar 1 gesprek gehad ven 2 uur.

  • Nannie

    Nou… dat de Raad nooit zomaar dit, of de Raad nooit zomaar dat, daar ben ik het niet mee eens hoor!

    Wij hebben echt pech gehad met de raadsmedewerker en hebben dan wel een beginseltoestemming, maar er staan dingen in dat rapport die echt niet kloppen.

    En veranderen doen ze niks.

    Annelies, ik stuur je even een PB.

  • *Marjo*

    Ik heb geen idee of je al daadwerkelijk een negatief advies hebt gehad? Of alleen een aankondiging?

    Eerste stap ik gesprek met de teamleider aanvragen. In ons geval heeft dat een extern onderzoek opgeleverd. Met positief resultaat.

    Ik kan niet oordelen over jullie raadsmedewerker, maar ook bij de Raad werken mensen die wel eens een misvatting maken.

  • Annelies

    Hoi allemaal,

    Bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik wil nu even duidelijk maken dat ik zelf niet in de procedure zit, maar een familielid wel. Ik heb het proces van dichtbij mee gemaakt met ze en er heel wat uren over gepraat. Zij hebben dus geen beginseltoestemming gekregen en ik voel me in deze situatie helemaal hulpeloos. Ik probeer dus zoveel mogelijk informatie te verzamelen en ervaringen, zodat ik ze daar misschien mee op weg kan helpen.

    @ Flap; fijn dat voor jullie de procedure zo moeiteloos is verlopen. maar dat is het blijkbaar in dit geval niet, dus dan komt je opmerking wel een beetje bot over.

    @ Trip; ik neem aan dat de Raadsmedewerkers deskundig zijn en weten wat ze doen. Wat ik zo hoor is dat ze bij de inzage in het rapport veel punten tegen kwamen die compleet tegen spraken met wat ze tijdens de gesprekken hebben gezegd. Dit zijn natuurlijk allemaal meningen, maar wanneer er tijdens elk gesprek gevraagd word waarom zij willen adopteren, waarop zij elke keer hetzelfde antwoord geven. Maar dan staat er in het rapport dat de motivatie hiervoor niet duidelijk is, met daaronder zo'n 10 zinnen om aan te geven wat dan wel de redenen zijn… Ik weet niet of iemand anders hier ook ervaringen mee heeft? En heb je in dit geval er wat aan gedaan?

    De beslissing dat er geen beginseltoestemming wordt gegeven is al genomen, dus ze moeten nu het rapport accepteren of de gehele procedure verwerpen. Heeft een gesprek aanvragen met de teamleider dan nog wel zin? Ze hebben namelijk al een extra gesprek tijdens de procedure gehad met een gedragsdeskundigen erbij en ze hebben beide al een aantal extra testen moeten maken om de persoonlijkheden ‘te bepalen’. Ze zijn dus ook al besproken tijdens teamvergaderingen.

    Groetjes