Gisteren ging ik samen met mijn zoon van zeven langs de deuren om te collecteren. Hij vindt het prachtig om mee te doen en zoveel mogelijk geld op te halen. Soms krijgt hij ook iets lekkers toegestopt.
Vervelend vind ik de opmerkingen soms van de mensen. Zo was er een oude dame die over zijn hoofd heen vroeg: “Lastig he, om zo'n kroeskopje groot te brengen in deze tijd. Heel veel succes hoor.” Ik begrijp dat deze mevrouw mij een warm hart toedraagt en ik wil daarom niet boos worden. Ik gaf haar terug dat het hardstikke goed gaat en dat we erg genieten van elkaar. Toch brengen dit soort opmerkingen ons nog wel eens in een lastig parket. Mensen die in bijzijn van mijn kinderen di soort opmerkingen plaatsen. Begrijpen ze dan werkelijk niet dat mijn kinderen ook oren aan hun hoofd hebben?
Pas was er een kassamevrouw die ‘he zwarte piet’ riep naar mijn dochtertje. Ik was te verbouwereerd om een opmerking terug te plaatsen en mijn dochtertje van vijf vond het juist supergrappig. Ik blijf me verbazen.
Als mensen het goed bedoelen wil ik niet lelijk reageren, maar ik wil wel voorkomen dat dit ten koste van mijn kinderen gat. Hoe doen jullie dat?