Mar en mar,
Volgens mij communiceert K&T al een hele poos dat het voor Polen noodzakelijk is dat je openstaat voor FAS en dat dit is opgenomen in je rapport.
Natuurlijk komen er ook siblings (en 3 of 4 kindjes tegelijk) waarbij FAS niet of nauwelijks aanwezig is, maar ze zullen dit niet voor niks communiceren. Iets wat volgens mij betekent dat als je voor zo'n land kiest je er rekening mee moet houden dat de kans aanwezig is dat jouw kindje/jullie kindjes dit ook hebben.
FAS komt niet alleen voor in Polen het risico op FAS bij kinderen is aanwezig bij alle kineren, met een wat vergrootte kans als je weet dat er veel kinderen uit het land komen waarvan de ouders uit de ouderlijke macht ontzet zijn; dat zijn immers gezinnen geweest waarbij er een duidelijke reden was waarom de autoriteiten vonden dat een kind niet bij de ouders kon opgroeien, en het zijn gezinnen waarbij er een kans is dat het kind al heel wat mee heeft gemaakt voordat het in een kindertehuis of pleeggezin terecht kwam.
DE VIA communiceert dit niet voor niks; bewust ook al in een bijeenkomst vóór de VIA, teveel ouders haken ergens in het proces af, omdat de werkelijkheid niet overeenkomst met het soms te rooskleruige beeld dat men heeft van adoptie. Niet voor niks is het aantal adoptie-ouders dat een procedure start, daadwerkelijk BT krijgt en daadwerkelijk een kindje adopteert flink afgenomen. De wereld van adoptie is in 5 jaar tijd echt flink veranderd (voor mijn gevoel zelfs in de laatste 3 jaar…)
Alleen jullie zelf kunnen beslissen welke wensen en grenzen je als gezin hebt. De keuzes die je daarin maakt zijn altijd goed, omdat ieder zijn eigen keuzes maakt. Alleen hebben alle keuzes consequenties.
Als ik jullie was zou ik vanuit de diverse site (nogmaals?) een overzichtje maken welke landen wat eisen; de landen waar je voor in aanmerking komt verder uitspitten; wat voor kinderen komen er vandaan (ook navragen bij ervaringsdeskundigen die in de laatste 2 jaar een kindje adopteerden of nu in het proces zitten!), wat kun je verwachten. Van de landen die je dan nog overhoudt nogmaals navragen of er aanvullende eisen zijn en of er opties zijn met jullie achtergrond.
Ik snap dat je qua privacy hier niet gaat vertellen welke medische achtergrond beperkingen oproept in jullie keuzes, maar ook daarin kan een ervaringsdeskundige soms licht schijnen op keuzes; iemand die je voorgegaan is weet soms wat er mogelijk is of niet…
Succes met jullie keuzes, voor wat het waard is; wij hebben de ervaring dat een lichamelijke beperking véél minder zorg vraagt/minder moeilijk is dan een sociaal emotionele beperking….