ervaringen weigeren aanpassen gezinsrapport

• Nannie

Hallo mensen,

Wij zitten op dit moment in een hele nare en lastige situatie:

na een bezwaarprocedure van een jaar (!) is ons bezwaar door het Ministerie van Justitie gegrond verklaard en hebben wij een beginsteltoestemming gekregen.

Het gezinsrapport wil men echter niet aanpassen (volgens mij weigert de RvdK dit).

Gevolg: we hebben niets aan ons gelijk en de nieuw verkregen beginseltoestemming, want we kunnen hier volgens de vergunninghouder in de praktijk niets mee als het gezinsrapport niet wordt aangepast (daarin staat een stuk dat we niet geschikt zouden zijn - wat dus is weerlegd).

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Bijvoorbeeld dat je eerst geen beginseltoestemming kreeg en na bezwaar wel.

Of dat om te kunnen adopteren uit een bepaald land of om een andere reden het gezinsrapport moest worden aangepast.

Zijn er mensen waarbij er geweigerd werd om vervolgens het gezinsrapport aan te passen?

Is het opgelost? Zo ja: hoe?

Zo nee: hoe dan verder?

Of werd het rapport bij jullie wel aangepast zonder problemen? Zo ja: hoe werkte dit?

Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen.

• Hannah

Getverderrie, dit is inderdaad heel vervelend. Ik heb weleens gehoord van mensen, dat een andere RvK-locatie ‘het dossier’ moest overnemen en afhandelen, dit is uiteindelijk goed gekomen en ze hebben nu 2 kinderen. Maar dit is een verhaal van jaren geleden, dus of dit nog zo gaat? Het lijkt mij dat het MvJ daar opdracht voor moet geven.

Veel sterkte, ik hoop dat hier iemand is, met concreter informatie.

• r2y

Ook wij hebben iets in die trend,

We hebben wel direct ons BT gehad, maar in het gezins rapport staan ook wat dingen waardoor we onmogelijk te bemiddelen zijn

Dit hadden we al aangegeven in de gesprekken, maar dat zou niets uitmaken..

En nu lopen we tegen het probleem aan dat de raad het alsnog niet aan wil passen…

Waarschijnlijk moeten we ook in beroep gaan, hier zijn we nog mee bezig om onze mogelijkheden te bekijken

• Lesley

Hoi Nannie,

Erg vervelend zeg, en je voelt je zo machteloos!

Wij hebben wel het volgende meegemaakt:

Tijdens de Raadsgesprekken waren wij er vrij zeker van, dat wij voor een sibling uit Polen zouden gaan (2010). Na het inlezen van ons rapport, is dit opgestuurd nar K&T. Die belden ons op met de mededeling: niet bemiddelbaar vanwege de melding van overgewicht van mijn echtgenoot. Ik zal je de details besparen, maar K&T en wij zijn nooit meer vrienden geworden.

Wel hebben wij contact opgenomen met onze Raadsmedewerkster, die in eerste instantie het rapport niet wilde aanpassen. Omdat wij meerdere mensen kennen met ernstiger overgewicht dan mijn man, maar wel met een rapport zonder die vermelding, heeft onze raadsmedewerkster dit overlegd in het overleg met de Landelijke Raad. Uiteindelijk is de zin aangepast.

Succes met de vorderingen!

Lesley

• Ing2

Wat is dit verschrikkelijk vervelend zeg.

Ik heb hier gelukkig geen ervaringen mee. Toen ons rapport aangepast moest worden om beter bemiddelbaar te zijn werd daar uiteindelijk niet moeilijk over gedaan.

Ik weet het niet maar is er geen mogelijkheid om het gezinsonderzoek nog een keer te doen bij een andere raad?

Aangezien jullie gelijk hebben gekregen van het ministerie??

Heel veel sterkte hiermee.

Groetjes Ingrid

• Nannie

Hallo Ingrid,

We hebben het daar samen wel over gehad, maar zijn bang dat dat weer heel lang gaat duren met mogelijk weer een slecht resultaat.

Onze leeftijden gaan tellen (we zijn 40 en 41) en we zijn bang dat we helemaal de boot gaan missen als het te lang gaat duren.

(even voor de volledigheid: we willen graag 2 kinderen tegelijk adopteren en daar gaat het hele gedoe over).

• Ing2

Ik heb je een priveberichtje gestuurd

• Nannie

Ik heb je een berichtje terug gestuurd :-)

• Nannie

Volgens mij moet je dan in bezwaar gaan bij de RvdK.

Neem echter het zekere voor het onzekere en ga zowel bij het RvdK als bij het MvJ in bezwaar.

Met de informatie die ik nu heb begrijp ik dat als we ook bij het RvdK bezwaar hadden aangetekend, dat dan het rapport mogelijk wel verandert zou kunnen worden.

Zucht…. Dat hadden we dan dus beter gelijk kunnen doen.

Houd er rekening mee dat de procedures oneindig lang zijn. Het MvJ is bij ons een heel eind over de maximale bezwaartermijn (van ik meen 13 weken…!) heen gegaan. En je hebt geen pressiemiddel (bij bezwaar RvdK wel overigens).

• FV

Wij hebben jaren geleden bij onze eerste procedure gewoon geweigerd het gezinsrapport te tekenen. We kregen wel een BT - daar ging het niet om - maar de RvK begrensde ons enorm in de SN en er stond een opmerking in, waar we het totaal niet mee eens waren. En dus hebben we getekend ‘voor gezien’ en niet ‘voor akkoord’. We hebben een brief geschreven naar de teamleider en na een gesprek werden dingen aangepast, omdat het echt - maar dan ook echt! - niet klopte wat er stond en de argumentatie voor de begrenzing van de SN ook echt ontzettend slap was.

Als je het niet helemaal eens bent met je rapport en/of de argumentatie achter beslissingen van de RvK, dan moet je natuurlijk nooit akkoord gaan en je handtekening zetten. Want dan heb je eigenlijk al gezegd ‘ok’ en dan sta je in het vervolgtraject alleen maar minder sterk!