Adoptie van een ouder kindje uit China met een speciaal need

• Daan

Hoi,

Bedankt voor je eerlijkheid en openheid en ik begrijp je reactie. Natuurlijk gaan we daar niet over nadenken NA ons voorstel dit hebben we al veel eerder gedaan nl. voordat we de gesprekken met de Raad kregen want daar wordt de leeftijd van je adoptiekindje al gevraagd. Ik ben gewoon op zoek naar ervaringen van ouders met een ouder kindje en wil graag horen hoe bijvoorbeeld bij hun de communicatie is verlopen met hun kindje en wat hun ervaringen zijn. Wie weet steek ik er nog wat van op of hoor ik iets nieuws wat ik straks mee kan nemen. Ervaringsverhalen kun je nooit genoeg lezen/horen.

Groetjes daan

• Daan

hoi,

ja maar het lukt me maar niet om er lid van te worden. Ws. doe ik iets niet goed; ik ga me er nogmaals overbuigen. Bedakt

Daan

• Daan

hoi,

Ik ben bijvoorbeeld op zoek naar ervaringen met communicatie met een ouder kindje. Spannend he dat wachten!

• Marièlle67

Onze kids komen weliswaar niet uit China maar waren bij eerste ontmoeting wel al 5,5 en 7,5 jaar oud en spraken geen enkele taal behalve hun eigen stamtaal (die wij dan weer niet beheersen). Ik moet je eerlijk zeggen dat het ons allezins is meegevallen. We hebben veel gebruik gemaakt van een plaatjesboek met allemaal platen van verschillende situaties (bijv een woonkamer, een slaapkamer, een badkamer, een school, een boerderij, een winkel) en daar vaak dingen in aangewezen. En verder veel met handen en voeten en dingetjes tekenen en zo. Het is soms wel eens lastig en frustrerend dat je niet gelijk goed kunt praten samen maar ik moet zeggen dat het nooit tot onoverkomelijke problemen heeft geleid. De eerste vijf weken, in Nigeria konden we nog wel gebruik maken van mensen daar die voor ons konden tolken maar eigenlijk hebben we zelfs dat niet eens zo heel veel hoeven doen. Het is werkelijk verbazingwekkend hoe snel kinderen dingen op kunnen pakken. Althans, in ons geval ging dat als een trein.

Geniet van het fijne gevoel van het voorstel en hopelijk mogen jullie snel afreizen!

• Lesley

Onze kinderen waren bijna 3 en bijna 5 toen we ze gingen halen in Hongarije. Het was de eerste 6 weken pittig, maar eigenlijk lukte wel alles. Beetje handen en voetenwerk, gebaren, aanwijzen. Nu, nog geen jaar later, spreken ze beide al best heel goed Nederlands. Veel succes!

• zuidelijke moeder

Hoi,

Heb je een PB gestuurd.

• Daan

hoi,

Bedankt voor je bemoeidgende antwoord en je goeie ideeen! Ik kan hier zeker wat mee

Groetjes Daan