Interviewkandidaat gezocht - adoptie zonder toestemming

• rianneklazinga

Mijn naam is Rianne Klazinga, ik werk als journalist o.a. voor het tijdschrift Vriendin. Onlangs was in het nieuws dat er in Colombia kinderen voor adoptie zijn afgestaan door Jeugdzorg, zonder dat de biologische ouders daar toestemming voor hebben gegeven ( http://www.telegraaf.nl/binnenland/11944395/__Adoptiekinderen_geroofd__.html ).

Voor een interview in Vriendin ben ik op zoek naar adoptieouders of een geadopteerd kind die iets dergelijks is overkomen (gaat niet per se om Colombia)?

Heeft u een kindje geadopteerd en heeft u twijfels of weet u inmiddels zeker dat dat zonder toestemming van de biologische ouders is gebeurd? Of ben jij geadopteerd met eenzelfde verhaal? Kent u iemand die dit is overkomen? Dan zou ik graag met u in contact willen komen.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Hartelijke groet,

Rianne Klazinga

rianneklazinga.media@gmail.com

• siblingdream

Ik vind het triest dat u daar een artikel over wilt schrijven. Wij als (aanstaande) adoptie ouders hebben het moeilijk en zwaar met de hele procedure. Adoptie is een hele lange procedure en is echt niet altijd makkelijk, vaak hebben mensen ook al een heel medisch traject achter de rug (wij 8 jaar) en moeten vaak al jaren lang wachten voordat we een kindje in onze armen mogen sluiten.

Zulke negatieve berichten komen adoptieprocedures echt niet ten goede! Potverdorie, wij zijn bijvoorbeeld hartstikke blij dat de kinderbescherming ons toestemming heeft gegeven voor adoptie van 2 kindjes en jawel wij dromen er van om naar Colombia te gaan. Stel je eens voor dat deze negatieve berichten Nederland in een slecht daglicht plaatsen in Colombia? Als het ergens goed geregeld is, is dat in Colombia. De kinderbescherming doet daar heel goed werk. Lees misschien maar eens de reactie van de bemiddelaar Wereldkinderen op hun site.

Misschien kunt u beter een artikel schrijven over adoptie in het algemeen, want de doorsnee Nederlander heeft er geen idee van hoe zwaar en lang zo'n procedure is en wat er allemaal bij komt kijken. Wij hebben ons bijvoorbeeld in september 2012 ingeschreven en hebben nu pas de laatste gesprekken afgerond en hebben beginseltoestemming, nu kan het nog een jaar of 2-3 of misschien nog wel langer duren voordat wij misschien een adoptievoorstel krijgen. Misschien moet u daar eens over nadenken.

Sorry maar ik ben echt boos.

• flap

Toen ik het las kreeg ik ook een beetje kippevel en vroeg me ook af waarom dit nu weer nodig is. Helemaal omdat dit een vrijwillige keuze is om hierover iets te schrijven en het geen onderzoek is ten behoeve van verbeteringen.

Wij wachten al meer dan 14 maanden tot we naar onze kinderen mogen en wel te verstaan bijna 3x langer dan gezegd is bij ons voorstel en dat alles vanwege allerlei bureacratische regels van instellingen.

• summer

vind dit een zeer kwetsende vraag, wie gaat hier nu een intervieuw over geven, zou zeggen haal aub dit weg beheerder van dit prikbord.

• summer@

krijg kippevel van deze vraag, vind dit niet kunnen, wat summer ook vraagt, ik zou dit laten verwijderen.

is voor mensen die nog in de procedure zitten erg pijnlijk lijkt me.

• rianneklazinga

Beste forumleden,

Het is uiteraard niet de bedoeling om jullie een vervelend gevoel te geven of om de procedures te vertragen. Het is inderdaad verschrikkelijk hoe lang sommige mensen moeten wachten op een kindje en ik begrijp dat dit een emotioneel slopende periode is. We willen absoluut geen negatief artikel over adoptie schrijven, maar slechts iemand interviewen over de emoties die er bij komen kijken wanneer je een kind adopteert dat door de biologische ouders niet ongewenst was. Hiermee willen we helemaal geen negatief beeld over adoptie of over Colombia schetsen, maar eerder misverstanden uit de wereld helpen en ingaan op één specifiek geval.

Een algemeen verhaal over adoptie behoort helaas niet tot de opties, aangezien we een actuele aanleiding moeten hebben voor het artikel. Maar uiteraard sta ik open voor suggesties voor een positief interview naar aanleiding van het nieuwsbericht. Is er misschien iemand op het forum die iets bijzonders heeft meegemaakt met betrekking tot de adoptie en die hier een interview over zou willen geven?

• flap

Ook kinderen die ter adoptie worden afgestaan zijn gewenst hoor!!

Helemaal bij oudere kinderen, zoals mijn kinderen.

Soms dan kunnen ouders niet ander.

• Ing2

De reactie van Wereldkinderen wil ik graag even vermelden hier, omdat er toch echt een verkeerd beeld ontstaat over adoptie op deze manier in de media!

Deze is ook terug te lezen lop de site van WK.

19-04-2012 - Adoptie geen kinderroof

In de Telegraaf van vandaag wordt beweerd dat adoptie kinderroof blijkt te zijn. Wereldkinderen herkent dit beeld niet. Wij werken in Colombia al dertig jaar samen met het ICBF. Dit is het ministerie van Familiezaken. Deze organisatie neemt kinderen in bescherming en werkt uitsluitend in het belang van kinderen. Kinderen kunnen op twee manieren door het ICBF in protectie worden genomen. De eerste is dat moeders afstand doen van hun kinderen bij het ICBF, omdat zij geen mogelijkheden meer zien om voor hun kinderen te zorgen. De andere mogelijkheid is dat het ICBF kinderen uit huis plaatst na melding van verwaarlozing en/of mishandeling. In beide gevallen doet het ICBF altijd uitgebreid onderzoek naar de familieomstandigheden en de achtergronden van het kind. Hiervoor worden ook de biologische ouders opgeroepen. In dit onderzoek wordt in eerste instantie onderzocht of het mogelijk is om het kind en de biologische familie te herenigen. Dit onderzoek duurt gemiddeld vier tot zes maanden. Als ouders geen gehoor geven aan de oproep en niet traceerbaar zijn, wordt er een verlatenverklaring afgegeven. Hiermee worden de rechten van het kind hersteld, waardoor het kan opgroeien in een gezinsvervangende situatie of een adoptiegezin.

Als het ter bescherming van het kind noodzakelijk is, worden de ouders uit de ouderlijke macht gezet. Als uit het onderzoek naar voren komt dat de kinderen niet meer kunnen worden verzorgd door hun biologische ouders of familie in Colombia, is de conclusie dat deze kinderen voor adoptie in aanmerking mogen komen. Deze conclusie wordt vervolgens bekrachtigd door de rechtbank in Colombia.

Wereldkinderen begrijpt dat het voor ouders zeer pijnlijk is om uit de ouderlijke macht te worden gezet. Dat daarbij gevoelens kunnen ontstaan dat hun kind is afgenomen, is denkbaar. Het ICBF neemt deze beslissing echter niet zomaar en puur in het belang van het kind.

We betreuren het dat dit artikel in de Telegraaf een ongenuanceerd beeld geeft over de totstandkoming van adopties uit Colombia. Dit geeft onnodige onrust voor geadopteerden in Nederland.

• DMS

Als het naar aanleiding moet zijn van dit specifieke geval dan denk ik dat er nu al voldoende wordt aangedragen en dat dit een heel goed item zou kunnen zijn! Juist berichten de wereld in helpen die niet de gehele waarheid verwoorden. Ik denk dat daar een heel mooi artikel over te schrijven is. Juist over hetgeen er wel of niet in Columbia gebeurd zou zijn. Hoe komen deze verhalen de wereld in, wie heeft hier baat bij, waar halen interviewers hun info vandaan…. en de rest is door een ieder wel aan te vullen. Daarentegen kan je in je stuk goed laten zien wat adoptie-ouders allemaal moeten doen voordat ze door de gehele screening heen zijn, wat soms redenen zijn waardoor mensen niet door hun gesprekken met de Raad heen komen…. Succes!

• Noorderzon

Jammer hoor,

Dat de media er altijd op uit is om 1 ‘ooit eens gehoord van’ verhaal eruit gaat halen om dat eens even lekker uit te vergroten en zo bij te dragen aan het negatieve beeld van adoptie!

ZONDER TOESTEMMING ADOPTEREN IS ILLEGAAL!!! Waarom denk je dat alle papieren zo streng gecontroleerd worden? hmmmm?

Mocht het toch gebeurd zijn dan kan er:

a. sprake zijn van geknoei met papieren in het land van herkomst waarbij er sprake is van vervalsing van papieren, heel ernstig dus!

b. kinderhandel, waarbij de adopterende partij willens en wetens aan meewerkt en het kind dan illegaal NL binnenkomt want je krijgt dan geen papieren die te legaliseren zijn: NOG erger dan!

Schrijf liever over kinderhandel dan! Dat is pas een ernstig misdrijf. Adoptie is voor een heleboel kinderen de enige weg naar een goede toekomst!