Special focus kinderen China

• Edith4

Binnenkort starten wij de procedure voor een (vijfde) kindje van de special focus lijst China. Onze eerder adoptiekinderen zijn via de special-need procedure gekomen.

De afgelopen jaren heb ik veel gelezen over adopties uit China en de misstanden rondom sommige adopties.

Ook bij deze adoptieprocedure willen we weer heel zorgvuldig de afweging maken mbt keuzes die we moeten gaan maken.

Is de special focus lijst in Nederland een transparante procedure en eigenlijk nog belangrijker, is adoptie naar het buitenland voor deze kinderen het allerlaatste redmiddel?

En dan wil ik benadrukken dat wij ze niet willen ‘redden’, maar wel graag een goed leven met eerlijke kansen willen bieden en een veilig plekje om op te groeien in ons gezin.

Wat ik begrepen heb is dat de special focus kinderen eerst op een ‘normale’ special needs lijst hebben gestaan, door geen enkele vergunninghouder zijn gekoppeld aan ouders, en daarna dan op de special focus lijst geplaatst worden.

Vergunninghouders kunnen dus van die special focus lijst zelf kinderen ‘kiezen’ voor ouders die bij hen ingeschreven staan voor special focus kinderen? Of krijgen ze de dossiers van deze special focus kinderen toegemaild/gestuurd met de vraag of ze ouders weten voor deze kids?

Ik ken ook een vergunninghouder waarbij je zelf moet reageren op de kinderen door middel van het schrijven van een brief. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar het matchen van de vergunninghouder omdat wij echt een kindje willen die moeilijk matchbaar is en waar ze geen ouders voor kunnen vinden.

Ik hoor graag jullie ervaringen/meningen.

Hartelijke groet,

Edith

• MCP

Ik zal je vertellen hoe het bij ons Special Focus kindje gegaan is.

De vergunninghouder heeft zijn dossier gekregen vanuit China met het verzoek speciaal voor hem op zoek te gaan naar ouders.

Toen heeft de VGH aale wachtende ouders van de China-lijst een brief geschreven met daarin summiere gegevens van het kind en dat ze op zoek waren naar ouders.

Er had echter niemand gereageerd.

Ook heeft VGH gekeken of ze al mensen ingetaked hadden die hun dossier nog niet naar China hadden maar waarvan ze wel wisten dat ze open stonden voor de SN die ons kindje heeft.

Uiteindelijk heeft VGH een oproepje geplaatst.

Wij lazen dat maar stonden niet op de wachtlijst bij deze VGH.

We hebben gereageerd en ons werd verteld dat ouders die al bij deze VGH waren, maar die bijv. op een andere wachtlijst stonden, dat die ouders voor zouden gaan.

Echter na 1 week werden wij door VGH gebeld dat ze met ons verder wilden en dat we over moesten stappen naar hen.

Dat was binnen 2 dagen geregeld, VGH's hebben onderling ook telefonisch contact gehad.

Nog 1 week later hadden wij een gesprek over het dossier van het kindje.

En nog 1 week later hadden we het officiele voorstel inclusief de voorlopige toestemming uit China en de toestemming van Justitie.

Vraag voor ons blijft alleen nog steeds: hoe ter wereld is het mogelijk dat onze kerngezonde zoon die slechts 1 beperking heeft vanaf de geboorte, -niet operabel, het is gewoon een feit, maar hij weet niet beter - niet via de gewone SN lijst matchbaar was en waar ook door VGH na persoonlijk aanschrijven van wachtenden, geen ouders voor te vinden waren……Ik snap er niks van.

Maar goed.

Wij zijn echt heeeeeel erg blij met hem!!!

• pepe

Hoi,

Gewoon tegelijk met de andere vragen stellen als je toch mailt/belt….

Maargoed;

de VGH kunnen op de shared list 2 soorten dossiers locken;

-“gewone” special need dossiers, dat zouden in theorie lichtere sn zijn, jongere kinderen en veelal meisjes. Voor deze dossiers is een LID nodig om gematched te kunnen worden. In praktijk blijken de jonge meisjes met lichtere sn via deze lijst bijna nooit te matchen zijn voor ouders uit Nederland omdat die veelal rechtstreeks als “bonus” naar VGH-ers worden gestuurd. In Amerika worden deze kindjes veel gematched doordat een VGH een rechtstreek contact heeft met een tehuis via het one-to-one programme zoals ook K&T daaraan deelneemt.

-special focus dossiers staan op dezelfde lijst maar hebben een andere code (geen idee hoe dat precies zit) waardoor deze kindjes aan ouders gematched kunnen worden die nog geen papieren in China hebben. VGH konden deze dossiertjes ook locken en vervolgens daarna pas ouders gaan zoeken, vandaar dat er soms oproepjes stonden. Of dat nu nog gebeurt weet ik niet.

Ik weet ZEKER dat er op de lijst kindjes staan die zonder ouders met ruime sn- en leeftijdsgrenzen hun kans op een goede toekomst en zelfs op volwassen worden mislopen. Onze jongste heeft 2 (!!!!) jaar op de shared list gestaan, belachelijk! Bij Meiling staat op dit moment weer een oproepje voor een overzichtelijk combi van special needs met betrekkelijk weinig impact voor de rest van het gezin, eea afhankelijk van de visumproblemen die het kindje wel/niet heeft….

Heo Meiling aan dit dossiertje komt (krijgen ze nog dossiertjes/hebben ze dit dossiertje zelf gelocked en bleek de hepb pas na locken..?) weet ik niet maar ik durf mijn hand in het vuur te steken voor het bewust kijken naar de mogelijkheden om ouders te vinden voor een kindje; ze zoeken volgens mij ook heel bewust voor alle ouders op de special focus lijst of er een kindje past; in dat geval hoef je niet te wachten tot LID. Of dat lukt hangt af van de dossiertjes die er op staan en de wensen en grenzen van ouders. En van de updates die worden opgevraagd….

Ik weet overigens ook van WK dat ze heel bewust ouders benaderen buiten de wahctlijst als blijkt dat ze geen ouders kunnen vinden voor een kindje. Bij beide VGH geldt dat als je aangeeft juist voor zo'n kindje open te staan, je ook met zo'n kindje gematched wordt. Bij K&T durf ik dat niet te zeggen; ik weet van meerdere situaties waarbij er wel ouders warne voor een moeilijk plaatsbaar kindje maar dat ze liever een dossiertje terugstuurden danin overleg te gaan over hoe ze die ouders toch konden matchen.

Maar goed; niets zo veranderlijk als adoptie….

• Edith4

Hartelijk dank voor dit uitgebreide antwoord. Ik heb Meiling gemaild, maar krijg korte antwoorden met weinig uitleg.

Komt misschien als we op intake gaan, maar dat duurt nog even.

Jouw antwoorden geven in ieder geval meer duidelijkheid!

Thanks.

Edith