Binnenkort starten wij de procedure voor een (vijfde) kindje van de special focus lijst China. Onze eerder adoptiekinderen zijn via de special-need procedure gekomen.
De afgelopen jaren heb ik veel gelezen over adopties uit China en de misstanden rondom sommige adopties.
Ook bij deze adoptieprocedure willen we weer heel zorgvuldig de afweging maken mbt keuzes die we moeten gaan maken.
Is de special focus lijst in Nederland een transparante procedure en eigenlijk nog belangrijker, is adoptie naar het buitenland voor deze kinderen het allerlaatste redmiddel?
En dan wil ik benadrukken dat wij ze niet willen ‘redden’, maar wel graag een goed leven met eerlijke kansen willen bieden en een veilig plekje om op te groeien in ons gezin.
Wat ik begrepen heb is dat de special focus kinderen eerst op een ‘normale’ special needs lijst hebben gestaan, door geen enkele vergunninghouder zijn gekoppeld aan ouders, en daarna dan op de special focus lijst geplaatst worden.
Vergunninghouders kunnen dus van die special focus lijst zelf kinderen ‘kiezen’ voor ouders die bij hen ingeschreven staan voor special focus kinderen? Of krijgen ze de dossiers van deze special focus kinderen toegemaild/gestuurd met de vraag of ze ouders weten voor deze kids?
Ik ken ook een vergunninghouder waarbij je zelf moet reageren op de kinderen door middel van het schrijven van een brief. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar het matchen van de vergunninghouder omdat wij echt een kindje willen die moeilijk matchbaar is en waar ze geen ouders voor kunnen vinden.
Ik hoor graag jullie ervaringen/meningen.
Hartelijke groet,
Edith