Teeven schort adopties Oeganda op

• amarilla

Staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie heeft besloten interlandelijke adopties uit Oeganda per direct op te schorten. Hij vindt dat de huidige adoptieprocedure onvoldoende garanties biedt. Binnenkort vertrekt een ambtelijke delegatie naar Oeganda om aanvullend onderzoek te doen naar in totaal 22 kinderen die op dit moment voor adoptie naar Nederland in aanmerking komen. Dit blijkt uit een brief die de bewindsman vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/adoptie/nieuws/2012/06/11/teeven-schort-adopties-oeganda-op.html

• flap

Vervelend voor die ouders, maar op zich wel goed dat hier aandacht aan wordt gegeven en dat dit onderzocht wordt. Dat kan eigenlijk alleen maar positief uitwerken.

• Lisa4

Goed zo!

Het is toch ook raar:

ouders op de wachtlijst krijgen een strikt schrijfverbod over hun procedures/alles wat met adoptie uit Uganda te maken heeft op forums,blogs etc…

Daarnaast de torenhoge kosten (in ieder geval in vergelijking met een aantal andere afrikaanse landen) en het feit dat interlandelijke adoptie volgens de Ugandese wetgeving niet mag. Lokale adopties zijn al moeilijk en vragen een (pleeg) zorg periode van 3 jaar…

Volgens een Ugandese advocaat gebruikt de USA (en nu ook NL) ‘de mazen van de wet’.

Helemaal goed dat het nu eens goed wordt onderzocht want hoe naief kun je als aspirant adoptie ouder en VGH zijn…

(Staat overigens los van het feit dat vele kinderen uit Uganda wel degelijk geholpen zouden zijn met interlandelijke adoptie maar dat terzijde)

• flap

Waar heb je deze informatie vandaan, want ik kan me niet voorstellen dat een VGH zijn reputatie hier voor op het spel zet.

• BG

Tja Flap, hoe lang loop jij mee in adoptieland? Misschien toch iets meer lezen, ook de lange lappen tekst.

• flap

Lang genoeg om niet alles te geloven.

Ik geloof er niks van dat een VGH zijn reputatie op het spel zet als dit algemene kennis is.

• Anja1

Beste Flap,

Dat geloof jij misschien niet, maar het zou best kunnen hoor. Zo vraag ik me nog steeds af waarom zoveel mensen verbaasd waren dat de adoptie vanuit Malawi via K&T veel langer duurden dan voorgespiegeld was. Nou, omdat je eigenlijk eerst geruime tijd in Malawi moet wonen volgens de wetgeving aldaar. Best algemene kennis dus. Kijk, dat er voor Madonna een uitzondering is gemaakt, dat heeft vast met geld te maken. Maar voor de gemiddelde Nederlander… nee hoor, dus zoiets is te verwachten dan toch. En toch doet een vergunninghouder dat. En zo zijn er wel meer zaken door de jaren heen geweest waarin vergunninghouders beter hadden kunnen weten…. Maar wat wil je? De druk/vraag om jonge gezonde kinderen en de roep om het ‘aanboren van nieuwe kanalen’ vanuit aspirantouders wordt alleen maar groter. En de schoorsteen moet ook roken bij vergunninghouders….

Groet,

Anja

• flap

Het is niet zo zeer dat ik het neit geloof, maar als iemand hier zomaar zoiets als dit neerzet zonder bron of iets dergelijks dan geloof ik dat niet zomaar.

Ik kan hier ook van alles neerzetten wat de grootste onzin is en dat heel overtuigend brengen, maar dan hoeft het nog niet waar te zijn. Daarom vroeg ik aan Lisa4 waar ze dat vandaan heeft die informatie.

Het is namelijk nog al een beschuldiging aan het adres van de VGH van Oeganda, wat geloof ik K&T is.

Ik geloof dat deze keuze van het ministerie even vervelend is voor die ouders, maar als alles toch goed blijkt te zijn en als de regels worden aangescherpt daar in oeganda, dan kan het alleen maar positief werken dat dit gebeurd.

• Mirjam1

Jij leest en gelooft alleen wat de NAS op de website zet (ook zonder bronnen)? Dat kan. Maar niet verstandig.

• seraya

Ik geloof al lang niet meer in de “heiligheid” van de vergunninghouders. Ze roepen allemaal om het hardst dat ze “integer” zijn, maar achter de schermen gebeurt genoeg, Neem nu het algemeen aanvaarde beleid dat als je als vergunninghouder veel moeilijk plaatsbare kinderen uit China plaatst, je daar dan zogenaamde “bonuskinderen” (=gezonde jonge kinderen) voor terug krijgt. Lijkt veel op handjeklap….