tussenplaatsing of leeftijdsontheffing?!

• Paulina C.

Hallo allemaal,

Een vraagje namens kennissen van ons: zij hebben een kindje van 7 en een kindje van 1 jaar en willen heel graag adopteren. Tegen de tijd dat de papieren in het land van herkomst liggen (ws. China) zullen de kinderen 8-9 en 2-3 zijn. Maar, de vader is dan inmiddels 42 of 43, dus in principe zou er dan een kindje van 2 of 3 bij hen kunnen komen (i.v.m. het leeftijdsverschil van 40 jaar). Ze zouden het echter ook heel leuk vinden als ze een iets ouder kindje mogen adopteren, van bijv 4 of 5 jaar (zou heel mooi in het gezin passen), maar dat zou dus een tussenplaatsing betekenen. Komt dat weleens voor, zouden ze daarvoor toestemming kunnen krijgen, of doen vergunninghouders dat liever niet? En zou het ook nog mogelijk zijn om leeftijdsontheffing te krijgen voor een iets jonger kindje dan het nu jongste kind in het gezin? Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe dat werkt bij leeftijdsontheffing, in welke gevallen dat wel en niet kan. Hopelijk weet iemand hier er meer van?

Alvast bedankt!

Groeten,

Paulina

• seraya

Hoi Paulina,

Over een tussenplaatsing kan ik niets zeggen. Wel wat betreft een onderplaatsing onder het jongste kind. Gezien de leeftijd van de vader (42) zou het een kindje worden ouder dan twee jaar. Tussen de beide kinderen moet minimaal een jaar zitten. Dus vanaf dat de jongste drie jaar oud is, zou een plaatsing dan mogelijk zijn. De leeftijd van de vader gaat door, maar het blijft nog steeds een kindje ouder dan twee, het hoeft dus bij 43 jaar niet perse een kindje van drie te worden. In ons geval betekende dit: vader was 44, reeds aanwezige dochter was 4, voorstel werd kindje van 2,5 jaar. Onderplaatsing kan dus.

• flap

Ik ken een stel, waarbij de man ook te oud was en die gingen toen voor een alleen aanvraag van de vrouw. Dat kan in sommige landen.

• Janmar

Indien al een kind in het gezin aanwezig is, mag ook meer dan 40 jaar leeftijdsverschil tussen oudste ouder en het adoptiekind zijn. Er mag dan maximaal 42 jaar leeftijdsverschil tussen zitten, mits het leeftijds verschil tussen het jongste kind en het te adopteren kind niet meer dan 2 jaar is.

• @Mirjam

Maar wij hadden weer uitzonderingen op bovenstaande regels.

Er is dus veel mogelijk. Wij zijn altijd uitgegaan van het onmogelijke, veel is dus meegevallen.

Greetz @Mirjam

• flap

Oh ok dat is voor het eerst dat ik dat hoor. Maar goed, regels zijn er om verbroken te worden. Dat stel waar ik het hierboven over had, konden het namelijk alleen voor elkaar krijgen met een alleen aanvraag van de vrouw.

• pepe

Ik ken enkele verhalen van tussenplaatsing, de meeste niet recent, één een jaar of wat geleden.

Is wel héél bijzonder, dat je daar toestemming voor krijgt.

Laat ze het navragen bij de verschillend eVGH=ers en wellicht de raad.

Succes!