Vermogenseis China

• Edith4

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag aan de mensen die onlangs een adoptieprocedure in China hebben gevolgd.

Het gaat om de inkomens/vermogens eis.

Op de site van Wereldkinderen lees ik:

“Bovendien moet de waarde van het totale bezit (huis, spaarrekening enzovoorts), minus het totaal aan leningen (totale hypotheekbedrag enzovoorts) minimaal 80.000 Euro bedragen.”

Nu hebben wij een nog niet zo lang een koophuis, dus nog weinig afgelost van het hypotheekbedrag. En we hebben zeker geen spaarrekening met 80.000 euro.

Weten jullie hoe dit bedrag bepaald wordt? Moet dit door een accountant gebeuren? Of moet je dit zelf opgeven met bewijzen/rekeningafschriften?

En hoe zit het met de inkomenseis, moet je loonstrookjes inleveren zodat je dit kunt aantonen?

Ben benieuwd.

Hartelijke groet,

Edith

(Mamma van vier.)

• metam

Hallo Edith,

Je moet een formulier invullen waarop je al je financiële zaken vermeldt. Niets hoeft aangetoond te worden. Wij hebben het zelfs foutief ingevuld (bleek achteraf), we hebben de omzet van ons bedrijf erop gezet als inkomsten, ipv het belastbaar inkomen… Onze papieren lagen toen al in China, de VH zei dat het niet aangepast hoefde te worden.

Je moet daarnaast een papier inleveren als onderdeel van je dossier waarop je werkgever verklaart dat je in dienst bent, sinds wanneer, en met welk jaarlijks inkomen. Inclusief handtekening. Of als je een eigen bedrijf hebt een verklaring van je boekhoudkantoor/accountantskantoor.

Het is voor ons al wel weer een hele poos geleden, maar ik neem aan dat dit soort zaken niet echt wijzigt…

Groet,

Meta

• Anja1

Hoi Edith,

Je bent rijker dan je denkt hoorde ik laatst een medewerker van een vergunninghouder tegen mensen zeggen die zich ook afvragen hoe dit berekend wordt. Je vergunninghouder zal je meegeven wat je allemaal mee mag tellen, en volgens mij zijn dat ook bezittingen (auto, apparatuur enz.). Het hoeft niet door een accountant te gebeuren en ze gaan het in China ook echt niet allemaal checken.

Of je voor die inkomenseis een loonstrookje moet aanleveren weet ik niet - in ‘onze tijd’ (maar dat is al jaren terug) volstond een verklaring van je werkgever dat je een vast contract had en een bruto benoeming van je jaarinkomen.

Maar nogmaals, je vergunninghouder weet precies hoe dit enigszins creatief (zonder jokken..:-) kan.

Groetjes,

Anja

• pepe

Het scheelt sowieso al per vergunninghouder…

de eis van China is namelijk 80.000 dollar vermogen… en dat is iets minder als 80.000 euro. Alleen houden ze niet alledrie de dollars….

Daarnaast moet je een vast inkomen hebben van 30.000 dollar per jaar, + 10.000 dollar. per aanwezig kind

Nou, dat gaat met dollars echt sneller dan met euro'shoor!!!

Je inkomen laat je zien met een werkgeversverklaring waarop je salaris staat, je vakantiegeld, toelages enz.

Je bezit noteer je zelf; op een financial statement waarop ook je salaris van dit en vorig jaar staat, je hypotheek, je maandelijkse lasten, je schulden enz. Op dat formulier moet je “net worth” boven de 80.000 euro uitkomen.

Een tip die je hier en daar hoor is kijken naar je inboedelverzekering; dat is de waarde van je bezit.

Als je alles bij elkaar optelt kom je vaak best een eind. Die procedure alleen al kost tussen de 15.000 en 30.000 euro (afhankelijk van de VGH en met hoeveel je reist), dus dat geld heb je waarschijnlijk sowieso ergens…. dat is omgerekend al 37.000 dollar… ben je al op de helft.

Auto, dure spullen, klein beetje overwaarde,

Het financial statement schrijf je overigens zelf, daar komt niemand bij kijken (en ook niemand controleren of je auto wel echt 10.000 euro waard is en niet toevallig maar 8000)

Enne, inderdaad; alles wordt uitgelegd bij papieren klaarmaken….

gr.

• kasteel

Hoi Edith,

Wij dachten niet te voldoen aan de inkomenseis van China (voor een derde kindje). We maakten documenten klaar voor een ander kanaal en toen zei ik al gekscherend “we kunnen zelfs uit China adopteren”. Zoals je het allemaal moet noteren, kwamen we op de een of andere manier fors hoger uit dan verwacht (zónder jokken!). Denk dus niet te snel dat dit de reden zou zijn waarop je China moet ‘afstrepen’. Aan de andere eisen wordt behoorlijk strikt gehouden, hebben wij wel gemerkt. Dus kijk daar ook goed naar.

• csekka

Hoi edith,

Als je goed kijkt, kom je inderdaad heel ver… wij dachten ook er met moeite te komen. Maar je mag echt alles meetellen.

Dus auto's, apparatuur, inboedel (evt kunst, antieke meubels enz) Hiervoor kun je naar je inboedelverzekering kijken…

Ook bij je rekeningen een tactische goed moment kiezen om je saldo op te schrijven.

Bijv als net je vakantiegeld binnen is. De vergunninghouder heeft hier ook vaak wel nuttige tips.

het enige waar je een 2e document voor nodig hebt, is je loon. Hiervoor je werkgeversverklaring. Verder wordt het niet gecontroleerd.

Succes!!

• Anja1

Daar heb je helemaal gelijk in Kasteel. Volgens mij kijkt men in China momenteel heel sterk naar de opleidingseisen, wel/niet medisch verleden van de ouders, BMI telt ook steeds meer mee. Dat financiele stuk over je eigen bezit is het minst relevant!

• Edith4

Dank voor de heldere antwoorden. Zo te zien moet het geen probleem zijn.

Wat wel vreemd is dat de verschillende vergunninghouders andere eisen op hun site hebben staan ten aanzien van het inkomen.

De een in dollars, de ander in euro's. Scheelt toch al snel tienduizenden euro's hoor. De een (Meiling) zegt dat je standaard 10.000 dollar per gezinslid (plus het nieuwe kindje) moet verdienen (in ons geval dus 70.000 dollar = 55.000 euro) en Wereldkinderen stelt dat je standaard 30.000 euro (dus geen dollar)moet verdienen plus 10.000 per kind (in ons geval dus 80.000 euro ). Dat klopt dus niet. Ik zie ook op Amerikaanse websites dat overal gesproken wordt van 30.00 dollar per gezin (man/vrouw) plus 10.000 extra per kind. Jammer dat dit dus niet goed op de website staat. Er zijn daardoor misschien wel mensen die er vanuit gaan dat dit niet haalbaar is in hun situatie, terwijl het wel mogelijk is.

Nu maar wachten op de intake (na de vakantie). (en dan kan het wel eens heel snel gaan, mocht er een special-focus/special need kindje bij ons passen!)

Edith

Mama van (nu nog) vier.