SN Afrikaanse landen

• Marrom

Hallo,

Wij zijn op zoek naar meer info mbt de SN's die voorkomen in de Afrikaanse landen.

Dat HIV/hepatitis B, ondervoeding en prematuur geboren veel voorkomen is bekend. Maar komt er in Afrika ook bijv. schisis voor, missen van hand/voet/ledematen, wijnvlek/littekens, hypospadie enz enz…

We hebben een voorkeur voor de Afrikaanse landen, mn Zuid-Afrika, en staan open voor een SN kind. We zijn bezig met het afbakenen van onze grenzen hierin, voordat we gesprekken met de RvK hebben nog dit jaar.

Stel: we zouden HIV/hepatitis niet zien zitten, hoe zouden we dan onze SN ‘lijst’ op kunnen stellen? Of zijn we dan bij voorbaat al niet matchbaar voor Afrika? Dit is wel een vraag die ons bezig houdt.

HIV is iets waar we nog over nadenken, en waar we veel info over aan 't verzamelen zijn. Maar toch lijkt ons dit best pittig, vooral voor de toekomst. Daarom dit topic. Overigens hebben we ons aangemeld bij de Yahoo mailing list SN ongeveer een week geleden met een voorstelmail, maar nog geen reactie hierop ontvangen.

Iemand enig idee wanneer we een reactie zouden kunnen verwachten? Ik hoop dat we lid kunnen worden!

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• Marièlle67

Ik denk dat je bij de raadsgesprekken gewoon open en eerlijk moet zijn over je gevoelens t.a.v. bepaalde special needs. Je bent je aan het oriënteren nu, je bent voor jezelf heel bewust bezig met dingen af te bakenen en ik denk dat je dat ook zo in je gezinsrapport kunt laten vermelden. Wij hadden destijds in ons rapport staan dat wij niet open stonden voor SN die enigzins gerelateerd kunnen worden aan mogelijk levensbedreigend (HIV, ernstige vormen van hepatitus, ernstige vorm van sikkelcel etc) omdat wij ons eerste kindje zijn verloren en ik het gewoon psychisch niet aan zou kunnen met die angst te moeten leven. En ook al krijg je nooit garanties, voor mij was het belangrijk om risico's uit te sluiten. Voor de vergunninghouder, met wie wij dit ook uitgebreid hebben besproken destijds (2008) was dit geen enkel punt en gezamenlijk hebben we toen bij de intake bij Kind en Toekomst alle special needs die zij tegenkwamen besproken en aangegeven welke wel en niet op ons lijstje mochten. Dat vonden zij toen in elk geval geen probleem. Sterker nog, over sommige dingen wilden wij nog verder informeren en nadenken en daar hebben we toen een afspraak over gemaakt om dat terug te koppelen met ze. Geen punt.

• MSA

Wat betreft SN uit Afrikaanse landen, die varieren nogal. Wij hebben destijds ook de VGH gevraagd, maar er is niet te zeggen dat een bepaalde SN veel voorkomt. Wat je in Zuid-Afrika wel bijna altijd ziet is ondervoeding en/of prematuriteit. Daarnaast komt HIV steeds vaker voor. In aanvulling op een vorige reactie: HIV is, mits behandeld met medicatie, een chronische ziekte, het is zeker niet zo dat kinderen nog overlijden aan HIV (of eigenlijk dan aan AIDS, aangezien HIV het voorstadium van AIDS is). Een goede informatiebron voor leven met HIV is de HIV vereniging Nederland (www.hivnet.org), hier kun je ook brochures bestellen over het adopteren van een kind met HIV (Positief adopteren).

Je schrijft zelf dat jullie voorkeur uit lijkt te gaan naar Zuid-Afrika, hier bestaat ook een yahoo groep van, mocht je nu of later nog meer over adoptie uit Zuid-Afrika willen weten.

Nog een tip: Wij hebben zelf weinig specifieke SN informatie in ons rapport laten opnemen, maar meer in brede categorieen laten omschrijven (dus bijv. open voor operabele en niet-operabele aandoeningen). Dan kun je later bij de VGH jullie keuze verder specificeren en hoef je niet direct je rapport te laten aanpassen als je in een later proces nog van mening verandert rondom SN.

Ik wens jullie heel veel wijsheid bij het nemen van jullie besluit!

• Marrom

Bedankt voor jullie reacties!

Het nadenken over SN is een heel proces van informeren/uitzoeken/nadenken.

We hebben inderdaad al veel gelezen via de HIV vereniging, en de brochure Positief geadopteerd gelezen (o.a.).

We zullen zelf de VGH nog bellen om te vragen of ze hier wat over kunnen zeggen: veel voorkomend in Afrika, waar kun je op rekenen, wat komt haast niet voor. Maar zoals blijkt kunnen zij hier misschien ook niet veel over zeggen.

We hebben de zomerperiode om ons te verdiepen in de SN's, dus nog even de tijd hoor. Jullie hebben gelijk dat het gezinsrapport wat ruimere grenzen moet hebben, dat heb ik meer gelezen en dus een goeie tip, bedankt daarvoor! :)

Groet

• Eli1

hoi,

Het is zeker een goede tip om grenzen in het gezinsrapport niet specifiek te willen beschrijven, maar je kan er niet op rekenen dat die ‘wens“ ook wordt gehonoreerd. Wij hebben onlangs voor gezinsrapport heel specifiek moeten aangeven wat wel en wat niet, en bovendien ook waarom niet. Vervolgens heeft de raadsmedewerkster dat zelf proberen samen te vatten. Op ons verzoek wilde ze wel aangeven dat de specifiek genoemde SN’s ”voorbeelden“ waren. Zodat het in ieder geval duidelijk was dat het geen beperkte lijst was. Dus dat kan ook een tip zijn, als je wel ”gedwongen" wordt specifieker te worden.

• Nan33

Wel is het zo dat wanneer een hiv positief kindje welkom is dit wel echt zo in je gezinsrapport moet staan, dus sta je hier voor open dan is het wel handig om daar op te letten.