Bijna 4, wil nu speentje

• Lesley

Goedenavond,

Even een vraag. Onze dochter wordt eind aug. 4 jaar. Ze is nu 1 jaar bij ons, samen met haar broer van nu bijna 6.

De laatste tijd wil ze een speentje! De speentjes van haar babypop stopt ze in haar mond, en dit willen wij niet hebben. Eigenlijk ben ik geneigd hier niet aan toe te geven, omdat ik haar daar de leeftijd niet voor vind hebben, en omdat ze na de zomervakantie naar school gaat.

Maar wat is jullie ervaring hiermee?

Bedankt!

Lesley

• Sander

Toegegeven wij zitten nog in procedure dus eigenlijk mag ik me hier als aspirant adoptieouder nog niet in mengen (ik beschik immers nog niet over praktijkervaring), maar dit is toch behandeld tijdens de VIA? Volgens mij gaat het hierbij om regressie, wat verband houdt met het feit dat jullie kindje zich aan het hechten is. Wat ik ervan onthouden heb, betekent dat, dat als een adoptiekindje zich gehecht begint te voelen (wat na een jaar heel goed zou kunnen), het graag bepaalde delen uit de ontwikkeling wil “over doen”, omdat het niet de kans heeft gehad zich rustig te ontwikkelen zoals bij andere kinderen die niet geadopteerd zijn. Het advies was: vooral gewoon laten gebeuren en niet streng tegen optreden!

Ik zou dus trots zijn als ik jullie was op het feit dat jullie dochter zich kennelijk bij jullie vertrouwd genoeg voelt om regressieverschijnselen te vertonen, en haar lekker haar gang laten gaan!

• trotse moeder

1 van onze kinderen had precies hetzelfde rond haar vierde verjaardag en ze heeft nu een spenen verzameling. Voor die tijd nooit naar omgekeken maar ze had het blijkbaar nodig. Vind het zelf geen probleem en kan er wel om lachen. Bij ons is de speen wel voor thuis en voor het slapen. Voor haar tandjes haal ik hem wel vaak uit haar mondje als ze diep slaapt en dan is de speen 's ochtends er nog uit. Ik zou er totaal geen probleem van maken als je dochter hier blij van wordt waarom niet. De buitenwereld heeft altijd wat te zeggen maar mensen zonder adoptie kinderen hebben echt geen idee wat het opvoeden van een adoptie kind inhoud dus daar trek ik mij in iedergeval nooit iets van aan.

Ga morgen maar lekker een speen kopen, weet zeker dat jullie allebei een fijne dag hebben.

• Lesley

Hallo Sander,

Uiteraard is dit tijdens de VIA behandeld….. maar ik ben op zoek naar verhalen en adviezen van ouders!

Gr.

Lesley

• Helmi01

Hoi Lesley,

Ik ben het eens met de anderen, maar wij hebben even kort getwijfeld, maar toen toch een speen gekocht.

Onze oudste was er heel blij mee. Bij de middelste zelfs nog een tijdje pap(Brinta) uit de fles met groot gat in de spen gegeven.

Op mijn arm(of die van mijn man) en gezellig samen dichtbij elkaar pap drinken.

De speen heeft een bij beide jongens een 4-5 tal maanden meegedraaid met alles. Daarna alleen met inslapen en binnen het jaar vonden ze het babyachtig.

Maar als ik nu weer zou moeten kiezen, zou ik het weer doen. De kinderen geven duidelijk aan het nodig te hebben.

Succes met je keuze.

Helmi

• Miranda75

Hoi Lesley,

Toen onze dochter 3 was wilde ze ook ineens een speen. Ze zag dit op het KDV. Dit hebben we haar gegeven. Na 6 maanden was ze er weer klaar mee. Maar onze dochter hebben we wel tot haar 5e verjaardag (op eigen verzoek) 2 papflessen gegeven ('s ochtends 1 en 's avonds 1). Ze heeft zelf aangegeven dat ze dat niet meer wilde maar een broodje wilde. Prima, zij geeft het tempo zelf aan.

In plaats van de speen heeft ze sinds haar geboorte een doekje waar ze op sabbelt. Het doekje heeft ze in het kindertehuis gekregen. Dit doekje gaat overal mee naar toe. Dus ook naar school. Na 2 weken school gaf ze aan dat ze het doekje wel mee wil naar school maar niet wilde dat iedereen het zag. Tot op heden gaat elke dag haar doekje mee en doen we het in haar broek of jas. Het is maar net waar ze hem wil hebben. Ze heeft haar doekje nog steeds nodig (als troost, om rustig te worden, bij spannende dingen etc.). Andere mensen vinden haar er misschien te oud voor maar die laten we altijd kletsen want die weten niet hoe belangrijk dat voor haar is.

Onze zoon (bijna 3 bij adoptie) wilde ook ineens een doekje, hebben we ook gedaan. Na 2 weken was hij er klaar mee. Soms loopt hij thuis met een speen in zijn mond. Wij vinden het prima. Als hij een speen mee zou willen naar school dan mag dat van ons. Ze komen er snel genoeg achter dat niemand dat heeft.

Wij beschouwen het als het inhalen van de baby tijd en doen er niet moeilijk over.

• Lesley

Allen, bedankt voor de reacties!

• Paulina C.

Even een reactie hierop hoor… Ik vind juist de reactie van Sander een goede, tenslotte is de VIA cursus vaak lang geleden als je je kindje eenmaal in de armen hebt gesloten! Toch juist fijn als iemand die het nog vers in zijn geheugen heeft, er nog even iets over vertelt? Je kunt niet alle kennis zomaar steeds paraat hebben! In mijn ogen is de reactie van Lesley nogal kortaf, vind ik niet nodig.

Groeten,

Paulina

• MCP

Mijn zoon ook, duim en doekje, maar dat doekje is alleen in bed nodig voor het in slaap vallen.

Hij is 7 jaar…nou en? Er zijn zat kinderen die een knuffelbeer hebben tot hun 12e……wat maakt het uit?

Onze dochter heeft ook tot haar 5e een speen gehad.

Ook beide kinderen tot 4-5 jaar een papfles ‘s avonds voor het slapen en ’s morgensvroeg.

Moet allemaal kunnen hoor, lekker doen en je niks aantrekken van wat anderen ervan vinden.