Hechting

• mirjam1234

Hallo allemaal,

Waar ik even benieuwd naar was, bestaan er boeken (en/of sites) over hoe een adoptiekind goed hecht?

Je hoort van de ene dit over de hechting en van de ander dat. Dat maakt me wel eens onzeker, omdat het soms ook tegenstrijding is.

Ik was benieuwd naar de basisregels. Natuurlijk doe je veel op gevoel, maar wat zijn de richtlijnen voor een goede hechting?

Alvast bedankt,

Groet Mir

• Melle

Hallo mir

Wij hebben toen vib aan gevraagd ivm de hechting. En kwamen tot de conclusie met de vib-ster dat ons kindje heel erg goed gehecht was en we het goed hadden gedaan. Of er sites of zoiets dergelijks zijn geen idee maar basic truth of sav kan je daar wel antwoord op geven.

• mar10e

Hallo Mirjam,

Weet niet of je hem al hebt, maar de brochure van de SAV “adoptie en hechting als proces” is erg duidelijk en staat vol met praktische tips.

De brochure kun je bestellen via hun website http://www.adoptie.nl/m/nazorg_publicaties/mn/5/#wan13.

Het boek “gehechtheid van ouders en kinderen” M.H. van Ijzendoorn is ook erg goed. Het is HBO/WO studieboek voor professionals en studenten, maar toch een echte aanrader en naar mijn mening goed leesbaar.

Groetjes Martine

• Nannie

Ik heb een stuk wat spelend leren, spelend hechten heet wat ik je wel wil mailen.

Verder vond ik “wereldkind” van René Wolfs wel erg duidelijke handvatten geven qua communicatie / contact en daarmee zeker ook qua hechting.