Adoptie kosten

• S_KL

Hallo allemaal,

Wij zijn momenteel gestart met de VIA bijeenkomsten. Daardoor zijn we allerlei dingen aan het onderzoeken. De VIA is voor ons echt een proces van onderzoek en bezinning … en bepalen voor onszelf of dit ook echt iets is voor ons.

Een van de (meer zakelijk) aspecten van adoptie zijn de kosten. Ik kom niet helemaal uit een ei ;) maar dat de kosten zo hoog waren dat was voor mij een eye opener. Maar het zet ons ook aan het denken. Waarom moeten die kosten zo hoog zijn? Zowel in Nederland (bureau kosten van 7,500 euro??) als in de adoptie landen (“donaties”, bijdragen etc. etc.) en wat gebeurd daarmee?

Misschien een hele zakelijke vraag in zo'n emotioneel beladen onderwerp als adoptie, maar ik wil graag weten waar we aan beginnen.

Met dank

Suzanne

• K

Hoe het in andere landen gaat weet ik niet, maar in Bolivia doe je een donatie van ongeveer 300 dollar aan het tehuis. Niet in geld, maar goederen. Dit kan van alles zijn. Van melkpoeder tot luiers, een wasmachine of nieuwe ketel, maar net waar behoefte aan is.

groeten K

• m.d.

Wij hebben luiers en geld gedoneerd. Geld is toen regelrecht naar de aannemer gegaan voor het plaatsen van nieuwe kozijnen. Wij waren daarbij aanwezig en kregen officiele documenten. Later hebben wij ook nog geld gedoneerd om dit project af te maken, ook hiervan kregen wij officieel documenten en later stuurde het tehuis ons nog foto's van de nieuwe situatie. Behalve de donatie hebben wij in Bulgarije geen andere bijdragen/kosten hoeven maken, muv reis-verblijf.

Bureau kosten: denk aan vertaalkosten, bemiddeling, koeriersdiensten, administratie, nazorg dat soort dingen. Maar bij Kind en Toekomst blijft dit wel aan de vage kant. Weet niet hoe het bij anderen VH is.

• S_KL

Bedankt voor het antwoorden.

Dat lijkt me idd een fijne uitkomst, dat je weet waar je donatie naartoe gaat, of een donatie in natura. Ik lees dat er sommige landen zijn waar er soms een paar duidend euro aan donatie wordt verricht en daar schrik ik dan van. Wat gebeurd er dan mee. Als ik dan filmpjes zie van hoe het in tehuizen gaat, hoe afgestompt kinderen zijn, hoe is het dan mogelijk dat er van dergelijke donaties dan niet een extra hulpverlener kan worden aangenomen …

Kosten zoals legalisaties, vertalingen e.d. van documenten bij notarissen, consulaten e.d. zitten die dan ook al in dat bedrag of moet je daar zelf ook nog eens een kostenpost voor uittrekken?

Is het zo dat de VH bij intake/inschrijven ook een overzicht verstrekken met de kosten?

bedankt weer!

• driekindjes

In nigeria zorgt de stichting ook voor niet adoptabele kinderen en gehandicapte kids. Daar wordt ook een deel van de kosten daar voor gebruikt. En vergeet niet wat ze allemaal doen om de kids te leren kennen, achtergrond uitzoeken en ale mogelijke opties en de bureaucratie daar en hier. Dus tja kosten zijn hoog, maar er gebeurd in elk geval saar veel goeds mee. Denk ook eens aan medische kosten…

• K

Legalisaties en vertalen voor je dossier komt er idd nog los bij. Maar de kosten die in Bolivia gemaakt werden (vertalen, documenten aanvragen, dossier van je kindje enzo) zaten er wel bij in.

Hoe het zit als er extra kosten gemaakt moeten worden (recenter medisch onderzoek bijvoorbeeld) weet ik niet.

Wij begrepen van een aantal vrijwilligers in het tehuis van onze zoon dat er ooit geld was gedoneerd voor een reparatie aan het dak. Dit werd bewust niet gemaakt omdat het tehuis er dan “te goed” uit zou zien en minder andere donaties zou ontvangen.

Of dit waar is weet ik niet, maar melk en luiers zijn natuurlijk altijd nodig,

Je ontvangt een tarievenlijst voor de intake denk ik. Weet ik eigenlijk niet precies meer. Maar misschien wel eerder als je er om vraagt.

groetjes

• m.d.

Wil wel even aanmerken dat je niet alle tehuizen over 1 kam moet scheren. Waar onze zoon zat was het, gezien de omstandigheden goed voor elkaar. Het was schoon, netjes en mensen waren heel liefdevol voor de kindjes. Wellicht hebben wij geluk gehad, maar voor ons was het een gerusstelling dat hij de eerste jaren zo verzorgd is geweest. Maarja, niks weegt natuurlijk op tegen een stabiele, liefdevolle gezinssituatie. (dooddoener, maar het is wel zo)

En idd, legalisaties in nederland, verzamelen doc's, die kosten moet je nog meerekenen. Maar als je inschrijft voor een land, krijg je vaak wel een totaalbedrag van wat de adoptie gaat kosten bij de vergunninghouder. Het is veel geld, maar zodra je die kleine mag ophalen, ben je alles vergeten. (tenminste wij wel)

• mauritss

Hallo,

Ja de kosten die adoptie met zich meebrengt zijn enorm……. Het ligt aan de VG of er openheid is waar dit geld precies aan besteed wordt of dat je een algemene rekening krijgt waar je weinig mee kan. Het is goed om daar kritisch naar te kijken en dit ook met de vergunninghouder bij intake te bespreken. Wij hebben zeer goede ervaringen gehad met Wereld Kinderen. Zij zijn erg open wat betreft de kosten, was onze ervaring….

En verder als je wil adopteren en je hebt een normale baan….. tja dan moet je sparen…… Wij zijn in de tijd al begonnen te sparen tijdens de VIA, raadsgesprekken en de lange wachttijd van 4 jaar. Daarin moet het wel lukken het bedrag bij elkaar te krijgen. Maar ja dure dingen zoals een nieuwe auto, verbouwingen vakantie enz moeten dan op een lager pitje… Althans zo was het bij ons

• S_KL

En verder als je wil adopteren en je hebt een normale baan….. tja dan moet je sparen…… Wij zijn in de tijd al begonnen te sparen tijdens de VIA, raadsgesprekken en de lange wachttijd van 4 jaar. Daarin moet het wel lukken het bedrag bij elkaar te krijgen. Maar ja dure dingen zoals een nieuwe auto, verbouwingen vakantie enz moeten dan op een lager pitje… Althans zo was het bij ons

Daar gaat het me niet eens zozeer om ;). Ik vind het ongeacht hoe men eraan komt, een enorme bak geld. Vandaar dat dat bij ons triggerde waarom dat nou zo vreselijk veel geld moet kosten, zowel hier in Nederland als in sommige adoptielanden

Als ik dan van iemand hoor dat ze recentelijk een extra rekening van hun VG van 2.000 euro krijgen vanwege “het sterk teruggelopen aantal adoptiekinderen; nodig om de kwaliteit te waarborgen”, dan heb ik daar zo wel mijn vraagtekens bij … het een spreekt het ander tegen in mijn optiek … als er minder adoptiekinderen zijn, heb je dus ook meer tijd om de andere wensouders te supporten. Maar misschien bekijk ik dit soort zaken dan weer te zakelijk of mis ik ergens een belangrijk iets ofzo …

• Nannie

Je bent niet de enige met dit soort vraagtekens hoor!

Enne… Een heel groot deel van de kosten zit in Nederland.

Lonen en panden zijn duur hier.

Lopen de adopties terug dan zullen de kosten van lonen en panden op minder aspirant-adoptie ouders afgewenteld worden.

Of dat denk ik…

Volgens mij wordt een deel van de nazorg ook door aspirant-adoptief ouders betaald.

Of misschien is daar subsidie voor, dat weet ik niet.

Ik vind het nog steeds heel dubbel dat iedereen zomaar kinderbijslag krijgt zonder vraagtekens en dat je voor adoptie echt alles zelf moet betalen.

Die tegemoetkoming in de adoptiekosten zal er ook wel afgaan.

Enne: wij hebben een inkomen onder / net op modaal en moeten de broekriem echt heel strak aantrekken om alles te kunnen betalen.

We hebben het er graag voor over, maar vinden het wel een enorme bak met geld.

Zeker omdat wij hierna (als dat financieel mogelijk is… ) graag nog een kindje zouden willen adopteren.