weigering adoptieverlof

• Alyt

Wij verwachten in oktober/november af te kunnen reizen naar China. Nu weigert mijn werkgever mij adoptieverlof te geven in die periode. Ik mag wel verlof opnemen in januari. De reden die hiervoor aangeeft is dat het in januari rustiger is dan in oktober/november.

Kan een werkgever dit zomaar weigeren? Wie heeft ook problemen gehad met het aanvragen van adoptieverlof.

Wij zijn ten einde raad.

• Hannah

Dit lijkt mij niet kunnen, nee. Je kan een zwangere toch ook niet vragen om 2 maanden later te bevallen, omdat het je als baas beter uitkomt??

Lijkt me een vervelende situatie, sterkte!

• K

Misschien kan je je vergunninghouder om advies vragen?? Of je VGH je baas laten bellen. Dat maakt misschien wat meer ïndruk" dan dat je het zelf vraagt/zegt

Weigeren lijkt mij ook niet kunnen, maar weet het ook niet zeker…

K

• jipke1976

ff googelen en je komt ook al heel wat te weten:

Beide ouders hebben recht op adoptieverlof als zij een kind adopteren. Als je besluit meer dan één kind tegelijkertijd te adopteren, heb je meer één keer recht op adoptieverlof.

Het adoptieverlof duurt vier aaneengesloten weken. Het is dus niet mogelijk om adoptieverlof in gedeelten op te nemen. Je kunt dit verlof opnemen vanaf twee weken voor de daadwerkelijke adoptie tot uiterlijk zestien weken daarna. Je kunt het verlof dus al laten ingaan op het moment dat je bijvoorbeeld naar het buitenland reist om het kind persoonlijk op te halen.

Aanvragen

Meld minimaal drie weken voor de gewenste ingangsdatum bij je werkgever dat je van adoptieverlof gebruik wilt maken. Je werkgever mag het verlof niet weigeren.

Jij moet jouw baas verschillende documenten inzichtelijk maken, waaruit blijkt dat je daadwerkelijk een kind gaat en mag adopteren. Denk aan de officiële adoptiepapieren, een verklaring van een bemiddelingsorganisatie en een uittreksel uit het bevolkingsregister.

Mocht je tijdens het adoptieverlof ziek worden, dan blijft je verlof gewoon doorlopen. Daarnaast mag je werkgever het verlof niet inhouden op je vakantiedagen en bouw je gedurende het verlof gewoon vakantiedagen op.

Loon

Je werkgever stuurt de aanvraag voor het adoptieverlof door naar het UWV. Van het UWV ontvang je tijdens het adoptieverlof een uitkering ter grootte van je salaris. In de praktijk betaalt het UWV vaak de uitkering aan je werkgever en ontvang je tijdens het verlof gewoon je salaris van je werkgever.

Er is overigens wel een maximum aan deze uitkering verbonden, het zogenaamde maximumdagloon. Dit maximumdagloon bedraagt per 1 juli 2009 185,46 euro bruto.

• m.d.

Het empatisch vermogen van je wg is ver te zoeken, sorry dat ik het zeg. Maar idd, volgens mij mag hij niet weigeren. Het zal even vervelend zijn om de discussie aan te gaan, maar je hebt er recht op, en jij bepaalt wanneer je dit verlof opneemt (binnen 16 weken na aankomst). Succes. (als het niet lukt, kun je misschien iets van een vakbond inschakelen?)

• Alyt

Bedankt voor jullie reacties.

m.d.: we hebben inderdaad de FNV al aan het werk gezet. Maar.. weet je zeker dat wij bepalen wanneer we het adoptieverlof opnemen? De werkgever wil geen verlof in oktober/november geven, wel in januari. Mag de werkgever vragen de reis uit te stellen?

• Hadassah

Nare situatie. Bah!

http://www.mkbservicedesk.nl/468/wat-adoptieverlof.htm

Ik kwam deze link tegen.

Sterkte ermee!

• chineesgelukje

Ben je dan trouwens van plan om alleen die 4 weken verlof op te nemen of daarna ook nog thuis te blijven??

Moet zeggen dat mijn haren er recht van overeind gaan staan. Je wacht al zo lang tot je naar je kindje mag gaan. (en je kindje op een gezin…) En dan denkt je baas

dat je gewoon even 2 maanden later kan gaan.

Wij hopen ook dit najaar nog naar china te mogen gaan. Onze vergunninghouder (meiling) heeft met de intake aangegeven dat ze op een gegeven moment gewoon de reis gaan boeken wanneer ze de travel approvement hebben. En dat ze dan gewoon een datum prikken waarop iedereen gaat.

Ik vergelijk het ook echt met een zwangerschap hoor. Dan kan je toch ook niet zomaar even plannen zodat het op het werk goed uit komt??

In ieder geval succes hoor!! Lijkt me echt niet prettig om dit er nog extra bij te krijgen in de laatste-weken-tot-eindelijk-naar-chinastress….

groetjes

• m.d.

Alyt, ga anders eens langs een juridisch loket. Daar kun je zo binnenlopen en zij weten dat vast allemaal wel. Ik kan me voorstellen dat dit onnodig veel stress oplevert, waar je echt niet op zit te wachten. Je wilt gewoon lekker naar je kind, wat al stress en spanning geeft, krijg je dit erboven op. En volgens mij bepaal jij wanneer je verlof opneemt. Dan neemt je wg maar een vervanger aan, want jij krijgt via UWV je geld, dus uiteindelijk kost het hem niets, hij moet het alleen aanvragen.

• Nannie

Uh reis uitstellen?

Volgens mij kan dat geen eens!

En dat zou ik (zeker naar de werkgever toe) ook zo stellen.

Wat een lef zeg van je werkgever! En je kindje maar even 2 maanden langer in een tehuis zitten…

Heel veel succes gewenst!