Vragen kan hij het natuurlijk altijd… maar dan krijgt hij gewoon als antwoord dat het niet kan…
Want je TA is maar beperkt geldig; China roept je op en dan MOET je binnen 3 maanden je kindje ontmoeten, of het nu uitkomt voor je werkgever of niet.
En natuurlijk kun je best aan je VGH aangeven dat je iets later wilt reizen, maar dat wil niet zeggen dat het een VGH lukt je reis later te plannen, en zeker geen 3 maanden later… want dan is je TA verlopen. Geen idee hoe een VGH dat zou moeten oplossen.
En oals al eerder gezegd; als jouw werkgever een zwangere werknemer heeft, vraagt hij dan ook of die maar een maandje wil wachten met bevallen… of als het kindje onverwacht te vroeg komt, roept hij dan dat je pech hebt en het tegen moet houden?
Sorry hoor; ouder worden doe je nu eenmaal niet op uur en tijd, dat komt zoals het komt, ook bij adoptie.
Poot stijf houden en duidelijk aangeven dat je daar GEEN invloed op hebt, dat je allemaal heel vervelend vindt enz maar dat het echt niet anders kan.
Soms helpt een beetje slijmen ook nog; ja, als ik werktechnisch kijk zou ik natuurlijk ook liever met verlof in januari gaan maar China bepaalt wanneer ik opgeroepn ordt en dan heeft de VGH maar te zorgen dat we afreizen. En als moeder wil ik natuurlijk het liefst VANDAAG naar mijn kindje…
Mijn werkgever vroeg het ook; bij voorstel gaven we aan dat we zouden reizen tussen april en juli, waarop zijn reactie was; Oh, dan reizen jullie toch zeker in juli (= einde schooljaar, in de vakantie). Mijn mond viel open van verbazing. Ja, want met vervanging en examens…. Ik heb meteen aangegeven dat het zo niet werkte, uiteindelijk zijn we tijdens de examens gereisd en was er voor de andere klassen dus voor de laatste weken een vervanger nodig… jammer dan.
Mijn werkgever had er gewoon nog nooit over nagedacht, die dacht “dat plan je toch gewoon” Na uitleg is het allemaal goedgekomen!