2e adoptie makkelijker of juist niet?

• Eli1

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die 2 (of meer) keer geadopteerd hebben. Was het de tweede keer makkelijker of juist niet? Ik bedoel dan het wennen van het nieuwe kindje, het wennen van alle gezinsleden aan de nieuwe gezinssituatie, het hechten. Elke situatie is natuurlijk anders, maar misschien is er toch wel iets over te zeggen. Is het bijvoorbeeld voor een kindje fijn om in een gezin te komen waar al een broer/ zus aanwezig is? Zijn er dingen die het voor de oudste makkelijker maken om aan zijn/haar nieuwe rol te wennen?

Wij zij bezig met een tweede procedure en ik probeer me voor te stellen hoe het zou (kunnen) gaan.

Groetjes, Eli

• Hannah

Zoals je zelf al zegt: Het is niet te voorspellen.

Bij ons was het zeker makkelijker. Ons eerste adoptiekind bleek bij aankomst zieker te zijn dan gedacht, veel zorgen, hechting kwam lastig op gang. Toen de 2e kwam, bleek de SN juist erg mee te vallen (we hadden ons op het ergste voorbereid), kon zich direct ‘optrekken’ aan brus etc. Ze konden het direct erg goed samen vinden. Nr. 1 vond het ook geweldig en vooral ook omdat er nu iemand is die dezelfde kleur heeft, niet meer de enige donkere in een bleke wereld ;) …..