Raadsgesprek

• Polarbear

Hallo allemaal,

Al een tijdje lees ik mee met de berichten hier en nu zou ik graag jullie mening/tips willen horen.

Afgelopen week hebben we ons eerste raadsgesprek gehad maar dat liep naar ons idee niet helemaal lekker. We hebben het idee dat het niet echt een gesprek was maar meer het afwerken van de vragenlijst, er kwam weinig reactie op wat we zeiden. Toen mijn man niet zo snel het antwoord had op 1 van de vragen werd gevraagd waarom hij dat niet wist want hij had er toch allang over na moeten denken?

Verder werd nog even tussen neus en lippen door gevraagd hoelang we elkaar al kennen want ook op de vraag over de +/- eigenschappen van de ander kwam niet (althans daar leek het op) een voldoende antwoord van onze kant. Ik snap dat in het kader van het onderzoek dit best gevraagd mag worden, maar het is ook het moment en de toon die de muziek maakt.

Aan het eind toen er werd geinventariseerd wat onze wensen tav adoptie zijn, ging de onderzoeker er vanuit dat we voor 1 kindje kiezen, nou nee dus, onze voorkeur is een sibling. We hebben nu het idee dat we een sibling sowieso op onze buik kunnen schrijven… En bij de leeftijd werd bepaald dat 5 jaar toch echt te oud is en dat het maximaal 4 jaar zou moeten zijn.

Het is lastig om ons gevoel te omschrijven na afloop maar we weten niet goed wat we nu moeten doen, nog een gesprek met deze onderzoeker hebben en als het dan nog niet goed voelt om een andere vragen of dat nu al doen? Of zijn we nu te negatief… En moet het echt klikken met je onderzoeker of is dat een utopie?

Graag jullie tips…

• Lesley

Hoi daar,

Tips: gewoon vasthouden aan je wensen! Bij ons probeerden ze ons ook “er vanaf te brengen” qua landenkeuze, SN, sibling en leeftijd.

Maar wij hebben “voet bij stuk” gehouden omdat we (en jullie vast ook) wel degelijk heel goed hebben nagedacht over wat we wel en niet zouden willen.

En na het 3e gesprek was onze medewerkster blij met onze standvastigheid en vond dat een positief punt. In dat gesprek hebben we ook gezegd “luister, je kunt wel vinden dat wij dat niet aankunnen, maar wij weten van onszelf, dat we dat wel kunnen en nog belangrijker aan willen”

Inmiddels zijn de trotse pappa en mamma van een sibling uit Hongarije!

succes!

Lesley

• csekka

Ook wij hadden bij ons eerste gesprek niet echt een goed gevoel.

Dit hebben we, hoe moeilijk ik dat ook vond, toch benoemd in het 2e gesprek.

De raadsmedewerker heeft dit heel goed opgepakt en de volgende gesprekken waren een stuk aangenamer.

(Bleek dat zij nog niet heel veel adoptiegesprekken had gehad, en zelf ook heel nerveus was)

Succes met je gesprekken en de lange weg die dan nog volgt…..

• Nannie

Wij hebben vergelijkbare ervaringen.

En dus echt spijt dat wij niet om een andere raadsonderzoeker hebben gevraagd.

• MarloesG

Je zou ook even met de raadmedewerkster kunnen bellen en vertellen hoe jullie het gesprek hebben ervaren. Als je dan merkt dat het nog steeds niet zal gaan klikken met deze raadmedewerkster dan meteen om een ander vragen.

Wij hebben zelf ook geen leuke ervaring gehad met de Raad. Aangezien het bij ons om een 3e procedure ging, hebben wij uiteindelijk de knoop doorgehakt en hebben wij het BKA-nummer ingetrokken. Dit wel pas na diverse klachten van ons en verschillende raadmedewerkers.

• mauritss

Hoi,

bekende verhalen, voor ons in de tijd was het, hetzelfde verhaal. het eerste gesprek verliep ook niet lekker… de raadmedewerkster was ook kort en bondig. Tijdens ons tweede gesprek vroeg ze wat we ervan vonden, dit hebben we eerlijk naar haar benoemd… Hierdoor was het ijs gebroken en hebben we nog 2 goede gesprekken gehad. Dus mijn tip is, zeg open wat jullie vinden, hou idd voet bij stuk betreffende jullie wensen en onthou een raadsmedewerkster is neutraal, zij zal niet laten blijken wat ze ervan vind. Dat kan frusterend zijn….. maar ja zo werken ze.

Veel succes ermee

• Ing2

Bij ons idem dito,

heel duidelijk zijn in wat je zelf wil! En vasthouden aan je keuzes. Dat heeft er bij ons toe geleid dat we bij het derde gesprek ineens wel een goed gevoel hadden.

Het lijkt soms wel of ze het expres zo negatief voordoen in de eerste twee gesprekken.

Uiteindelijk hadden wij een gezinsrapport waar wij achter stonden, maar dat heeft even geduurd!

Succes

• Nannie

Nou… onze raadsmedewerker was anders echt flink bevooroordeeld en de dooi leek bij het tweede gesprek enigszins in te vallen, maar we eindigden op antartica…

Volg je gevoel!

• MCP

ja mijn ervaring is ook dat de raadsmedewerkster wel degelijk een eigen mening heeft die ook maar moeilijk uit haar hoofd te praten is.

• Miranda75

MarloesG Schreef:

——————————————————-

> Wij hebben zelf ook geen leuke ervaring gehad met

> de Raad. Aangezien het bij ons om een 3e procedure

> ging, hebben wij uiteindelijk de knoop doorgehakt

> en hebben wij het BKA-nummer ingetrokken. Dit wel

> pas na diverse klachten van ons en verschillende

> raadmedewerkers.

—————————————————–

Bij ons net zo. Ook heel onprettig gesprek waardoor wij uiteindelijk besloten hebben om de derde procedure stop te zetten.

Wij hadden Raad van Noord -Nederland