Hallo allemaal,
Op net5 is er het programma achter gesloten deuren.
Vandaag ging het geheim over adoptie: “illegale adoptie uit Nicaragua”
Terug te zien via uitzending gemist!
Heb het gezien. Deze situatie kan op heel veel adoptiegezinnen van toepassing zijn. Je hebt in alle legaliteit een kind geadopteerd, en later blijkt dit kind niet op legale wijze in het adoptiecircuit terecht gekomen te zijn. In dit geval loopt het “goed” af (zal de uitkomst niet verklappen), maar dat hoeft natuurlijk niet. Ik vind deze programma's veel hebben van het blad “Mijn geheim” (bestaat dat nog?) waarin “waar gebeurde” verhalen verteld worden door degene die het heeft beleeft. Het geeft wel stof tot nadenken.
Meta
Hoi Meta,
En je komt volgens mij vrijwel meteen terecht in de vraag of je als adoptieouders je handen in onschuld mag wassen als je alles keurig formeel en legaal gedaan hebt…. Als je er echt niets over kon weten, dan denk ik van wel. Als je willens en wetens je ogen (en dan bedoel ik niet specifiek die van jou maar van de mensheid in het algemeen uiteraard) hebt gesloten voor informatie omdat je een kind wilde, omdat je geloven wilt dat adoptie altijd een betere optie is, dan denk ik van niet. Soms als ik hier lees op dit forum (maar hier zit natuurlijk maar een heel beperkt deel van aspirantouders natuurlijk) dan krijg ik de indruk dat het ‘later uitlegbare’ niet zo op de voorgrond staat. Het is ook ingewikkeld, moeilijk en lastig.
Groetjes,
Anja
Ik ga zeker even terugkijken…
Persoonlijk lijkt me dat verschrikkelijk, dat achteraf blijkt dat de legale adoptie van jouw kind toch minder legaal (of moreel gezien minder verantwoord) was dan je dacht. Los van het stukje ‘eigenbelang’ bij onze keuze voor adoptie (we wilden graag een gezin), is ons uitgangspunt altijd geweest dat adoptie een kinderbeschermingsmaatregel is en dat deze maatregel alleen verantwoord is als laatste optie voor een kind. En dat maakte dat wij bij bepaalde landen de procedure niet transparant genoeg vonden of het niet te verantwoorden vonden om voor een NSN- kindje te kiezen. Omdat we er niet van overtuigd waren dat voor alle kinderen uit dat land of met die kenmerken adoptie echt de beste optie is. vast wel voor een deel van die kinderen, maar niet voor allemaal. En mogelijk dus niet voor ons kind. Voor ons was dat onacceptabel.
Als je te goeder trouw een kind adopteert en er blijkt achteraf iets niet te kloppen, dan is dat voor alle partijen verschrikkelijk. Als je redelijkerwijs kunt aan zien komen dat er iets niet klopt, maar toch ga je door met de procedure vanuit dat ene land of voor dat ene type kindje, dan is het in mijn ogen verwijtbaar. En is je kind daarvan de dupe. Maar ik begrijp ook dat de crux ‘m zit in het woord ’redelijkerwijs'. Wat je daaronder verstaat is voor iedereen verschillend. Nog los van de andere belangen en overwegingen bij de keuze voor een bepaald land of type kind. Pff, lastig!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?