Bijdrage overheid 2013

• siblingdream

Is er toevallig iemand die al meer weet of de bijdrage van 3700,00 euro blijft gehandhaafd in 2013?

Zou toch wel erg sneu zijn als ze bijdrage gehaal laten vervallen. Het aantal adoptief ouders neemt al in rap tempo af, dit zou er natuulijk voor kunnen zorgen dat nog meer mensen zich bedenken.

Wij wachten rustig op een intake en een plekje op de pre-wachtlijst voor een sibling uit Slowakije en kunnen niet wachten op de kids, maar kan me voorstellen dat er ook koppels afhaken als ze bijdrage niet meer krijgen.

Ik kan helaas nergens iets terug vinden of die bijdrage voortgezet gaat worden (zou toch wel meegenomen zijn;-)

• pukske

De wenselijkheid om in schrijnende gevallen ook na 2012 een tegemoetkoming in de adoptiekosten te kunnen verlenen

In het algemeen overleg heb ik met uw Kamer gesproken over de regeling tegemoetkoming adoptiekosten, die inmiddels in de Wet opneming buitenlandse kinderen ter adoptie is opgenomen. Ik heb daarbij aangegeven dat ik wilde bezien of ik iets kon doen voor evident schrijnende gevallen. Ik had daarbij een discretionaire bevoegdheid voor ogen. Ik heb (helaas) moeten vaststellen dat de wet mij die ruimte niet biedt.

• Nannie

Oftewel: je krijgt in 2013 geen bijdrage meer voor adoptie van de staat.

Had ik idd ook begrepen uit die brief.

• t@sje

Ja, ik ook. Helaas….

• Elfje

De bijdrage verdwijnt inderdaad. En gezien de geplande bezuinigingsmaatregelen komt er niets voor in de plaats.

• Sander

Beste allemaal,

Ook ik had al geconstateerd dat deze bijdrage komt te vervallen als we niet iets ondernemen. Nu staan mijn echtgenoot en ik om andere redenen ook al te boek bij het MvVJ als zijnde kritisch op het beleid, daarom zijn wij wat huiverig om ook nog hierover te beginnen.

Maar goed beschouwd: nog niet eens zo heel lang geleden waren adoptiekosten aftrekbaar van de belasting. Dat is toen wegbezuinigd door er een vaste vergoeding voor in de plaats te stellen die door de bank genomen lager is dan de belastingaftrek die er ooit was. Het heeft zelfs een paar jaar moeten duren voordat de nieuwe regeling met terugwerkende kracht werd uitbetaald. En nu wordt ook nog die laatste regeling helemaal weggenomen.

Ik snap dat er bezuinigingen nodig zijn. Maar als het om maatschappelijk gezien bredere onderwerpen gaat, dus onderwerpen die een groter deel van de bevolking raken, dan is een paar procent ergens op bezuinigen al genoeg voor een flinke rel. De vergoeding voor adoptie is dus in een paar jaar tijd voor 100% wegbezuinigd. Dit betekent inderdaad dat het geen optie meer is voor een flinke groep mensen om te adopteren, en hiermee wordt adoptie dus definitief iets voor de bovenste inkomensklassen. En dat terwijl voor een aantal groepen personen dit de enige manier is om een gezin te stichten.

Ik hoorde ook dat het aantal BKA aanvragen enorm aan het kelderen is. Ook niet in een paar procenten, maar echt tot een fractie gereduceerd van wat het nu is. Dat betekent volgens mij dat deze bezuinigingsmaatregel sowieso al een heel stuk minder nodig is.

Wie is er goed in het opstellen van een petitie?

Groet,

Sander

• siblingdream

Ik ben het eigenllijk wel eens met Sander, maar ik zou niet weten hoe een petitie opstellen in zijn werk gaat.

We zijn financieel al de boot in gegaan door weg gaan bij Wereld Kinderen (dikke 1200,00) dus we hoopten wel een beetje dat de bijdrage toch zou blijven door lopen.

Ook inderdaad als stimulans voor adotief ouders, ik denk dat er wel meer mensen zijn die stoppen na VIA cursus als ze kosten horen.

• Elfje

Ik weet dat men al bezig is met het aanmaken van een petitie. Binnenkort zal hier de link wel verschijnen.

• m.d.

Weet dat er aan een petitie gewerkt wordt, die zal eerdaags ook wel per link hier verschijnen.

• Sander

Ik hoorde een gerucht dat de SAV zelfs het aantal aanmeldingen voor een BKA nummer flink ziet dalen, dus die mensen gáán niet eens naar de VIA. En als ze tijdens het wachten op de VIA, of tijdens/na de VIA, inderdaad horen dat de bijdrage ook nog vervalt, en wat de kosten tegenwoordig gemiddeld zijn, dan vrees ik dat alleen de die-hards en de welgestelden overblijven…